RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven MakroMetro
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Europa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Metro zakt verder in het rood door oorlog in Oekraïne

icon
Food12 mei, 2022

Foodgroothandel Metro ziet de verliezen opstapelen door de Russische inval in Oekraïne. Sinds de oorlog moest de Duitse groep liefst 200 miljoen euro afboeken. Gelukkig is de horeca in West-Europa weer in volle bloei.

West-Europeanen doen weer terrasjes…

De Duitse Metro-groep, ook moeder van onder meer Makro, dacht opgelucht adem te mogen halen nu de coronamaatregelen wegvallen en de horeca eindelijk herleeft. Inderdaad, in het voorbije halfjaar steeg de omzet weer met 21,6% om af te klokken op 13,8 miljard euro. In de winkels stegen de verkopen met 13,7%, de leveringen groeiden zelfs met 68,2%. Online is ondertussen goed voor 31 miljoen euro, 164% meer dan vorig jaar.

Veel heeft te maken met de sterke inflatie, maar het is toch vooral de horeca in West-Europa die Metro wind in de zeilen gaf. In het tweede kwartaal steeg de omzet in de regio met 47,6%, waardoor de groep beter verkocht dan pre-corona. In alle West-Europese landen was dubbelcijferige groei, met Frankrijk, Italië en Portugal als uitschieters boven de 50%.

… terwijl in het Oosten de oorlog woedt

Westerse restaurantbezoekers wegen echter niet op tegen de oorlog in Oekraïne, die diepe kraters slaat in de al rode winstcijfers van Metro. Het verlies liep in de eerste jaarhelft op 89 miljoen euro, tegenover 32 miljoen euro in het rood een jaar eerder. De groep is zowel in Oekraïne als in Rusland actief en zegt dat ook te blijven, maar voelt wel de gevolgen.

In Oekraïne moest het bedrijf vooral voorraden afschrijven en heeft het – eufemistisch gezegd – te kampen met “operationele achteruitgang”, terwijl in Rusland de roebel kelderde en er toeleveringsproblemen zijn door de westerse sancties. Metro boekte al voor meer dan 200 miljoen euro aan oorlogsgerelateerde kosten.

Voor de rest van het jaar gaat Metro nu uit van 9% tot 15% omzetgroei en een lichte stijging van de operationele winst. Tenminste, als de oorlogssituatie niet verder escaleert. In Rusland vreest Metro vooral de gevolgen van de sancties: ook in de tweede helft van dit jaar houden Russische consumenten wellicht de vinger op de knip en wordt productbeschikbaarheid een steeds groter probleem.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food17 juni, 2025
    GoodLife Foods neemt krokettenspecialist TNS Food over

    TNS Food, de Belgische specialist in diepgevroren kroketten, ovenhapjes en snacks, komt in handen van GoodLife Foods, de eigenaar van snacksmerken als Bicky, Mexicano en van Oers. Innovatievermogen TNS Food, opgericht in 2000 door Daphne Aers, is gespecialiseerd in hoogwaardige kroketten, ovensnacks en maaltijdcomponenten. De producten worden op de markt...

  • icon
    Food17 juni, 2025
    Nog enkele prikacties bij Lidl, maar ook “constructief overleg”

    De sociale onrust gaat stilaan liggen in de Belgische winkels van Lidl, terwijl er overleg loopt over de hoge werkdruk. Dinsdag waren er nog enkele prikacties in Vlaanderen, geen in Wallonië.

  • icon
    Food17 juni, 2025
    Nieuw voedingsadvies doet charcuterie en alcohol in de ban

    Charcuterie, ultrabewerkte voeding, frisdrank, alcohol en toegevoegde suikers zijn te mijden volgens nieuwe voedingsaanbevelingen waarmee de Hoge Gezondheidsraad Belgen wil helpen om gezonde voedingskeuzes te maken.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin19 mei, 2025
    Bloemenhal na een jaar opnieuw failliet
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Food23 mei, 2025
    “Ahold Delhaize poogde Carrefour in te lijven”
  • icon
    Mode28 mei, 2025
    [In Beeld] H&M stopt Gentse flagshipstore in nieuw jasje
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN