BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Nestlé lanceert tonijnvervanger Vuna: “We werken aan de voedingstechnologie van morgen”

iconFood18 januari, 2022

Met de lancering van Vuna, een plantaardig alternatief voor tonijn, zet Nestlé een nieuwe stap in de eiwittransitie. Straks volgen nog veganistische alternatieven voor garnalen en ei: “We willen een deel van de oplossing zijn.”

 

Disruptief product

“Mensen die Vuna voor het eerst proeven, vragen ons soms of we ons niet vergist hebben en toch echte tonijn hebben geserveerd”, lacht Arthur Duquesne De La Vinelle, businessmanager van Garden Gourmet, het plantaardige merk van Nestlé. Dat hij journalisten uitnodigt op het hoofdkantoor om het product te proeven en de context van de lancering te schetsen, wijst op het grote belang van deze innovatie voor de voedingsmultinational.

 

“Ik ben enorm trots! Dit product zit helemaal goed qua smaak, textuur en nutritionele waarde. Het is echt indrukwekkend.” Hij schotelt ons een poké bowl voor met Vuna, en het moet gezegd: dat zit verrassend goed. “Dit is een disruptief product”, weet Duquesne. “We hebben Vuna vorig jaar kleinschalig getest in Italië en Zwitserland: de verkoopcijfers en de herhaalaankopen waren bijzonder sterk. Daarom rollen we het nu uit naar andere Europese landen, te beginnen met de Benelux en Duitsland.”

 

Eerst bij Delhaize en Albert Heijn

De tonijnvervanger wordt gemaakt op basis van zeven ingrediënten: erwteneiwitten (uit Europa), water, koolzaadolie, tarwegluten, aroma’s, citroenvezels en zout. Bovendien is het product een bron van Omega-3 vetzuren en heeft het een Nutri-Score B. Vuna kan zowel koud in salades, als warm in bijvoorbeeld pastagerechten gebruikt worden.

 

Nestlé lanceert Vuna in primeur bij Delhaize en bij Albert Heijn, later volgt een nationale uitrol. De reden voor deze keuze ligt voor de hand: “Delhaize is veruit marktleider in plantaardig, met een aandeel van wel 34%. Ruim boven hun fair share dus. Ze zijn er destijds als eerste mee begonnen en hebben een heel uitgebreid aanbod. Albert Heijn wordt door de vegetarische gemeenschap vaak gezien als de retailer met het beste plantaardige aanbod.” De adviesprijs voor een potje van 175 gram bedraagt 3,99 euro: de kiloprijs is dus vergelijkbaar met die van tonijn in blik van een A-merk.

 

Groot potentieel

Het segment van de visalternatieven is momenteel nog heel klein: amper 1% van de plantaardige categorie. Het potentieel is wel groot: tonijn in blik is een gigantische markt, goed voor een omzet van 90 miljoen euro in België. Ter vergelijking: de plantaardige categorie is in zijn geheel goed voor 50 miljoen euro.

 

“Mensen minderen doorgaans eerst hun consumptie van rood vlees”, zegt Duquesne. “Daarna gaan ze ook andere vleestypes mijden, zoals kip of charcuterie. Vis komt als laatste stap. Er is nog weinig aanbod, andere merken kwamen niet met de juiste producten. Maar ik denk dat de timing nu goed zit: we komen op het juiste moment met een product dat het verschil kan maken.” Hij verwijst naar de documentaire Seaspiracy, over de vernietigende impact van de visserij op het milieu: “Mensen die deze film gezien hebben, denken voortaan twee keer na vooraleer ze nog vis kopen.”

 

Groei met dubbele cijfers

Ongeveer 40% van de wereldbevolking beschouwt zichzelf intussen als veganist, vegetariër of flexitariër, zegt Nestlé. In België is dat 46%. In december 2021 vertegenwoordigde de categorie van de vleesvervangers 3% van de totale vleesconsumptie in België. Garden Gourmet neemt het voortouw in het ontwikkelen van deze markt.

 

“We groeien met meer dan 20% in een heel dynamische markt met veel innovaties. We zijn het grootste merk, met een marktaandeel van 27%. In 2021 wonnen we opnieuw 240 basispunten. We merken wel dat de markt na een uitzonderlijk jaar 2020 nu iets minder hard groeit. Door de lockdowns steeg de thuisconsumptie en gingen consumenten op zoek naar meer variatie. Vorig jaar normaliseerde het consumptiegedrag opnieuw. Maar de markt groeit nog steeds, we verwachten ook dit jaar een groei met dubbele cijfers.”

 

Geen toeval

Het succes van Garden Gourmet is geen toeval, benadrukt Duquesne. “Je verandert de eetgewoonten van de consument niet makkelijk. De ervaring moet goed zitten, op het vlak van smaak, textuur, duurzaamheid én gezondheid. De producten van Garden Gourmet doen het goed op alle vier de criteria. We doen geen toegevingen. Zo zijn we marktleider geworden, terwijl andere merken wegzakten.”

 

Nestlé zet daarbij sterk in op wetenschappelijk onderzoek: voor de multinational werken wereldwijd liefst 3000 wetenschappers. 300 daarvan werken op plantaardige voeding. “In ons R&D departement in Lausanne werken wetenschappers aan de voedingstechnologie van morgen. Als grootste foodbedrijf ter wereld hebben we een grote impact. We willen een deel van de oplossing zijn. Onze CEO heeft een uitgesproken visie op duurzaamheid.” Nestlé wil zijn uitstoot tegen 2030 halveren en tegen 2050 klimaatneutraal zijn.

 

Er zitten vanuit Lausanne overigens nog twee disruptieve innovaties in de pijplijn: binnenkort maken we ook kennis met plantaardige alternatieven voor garnaal (Vrimp) en voor ei (vEGGie).

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Met de lancering van Vuna, een plantaardig alternatief voor tonijn, zet Nestlé een nieuwe stap in de eiwittransitie. Straks volgen nog veganistische alternatieven voor garnalen en ei: “We willen een deel van de oplossing zijn.”   Disruptief product “Mensen die Vuna voor het eerst proeven, vragen ons soms of we ons niet vergist hebben en toch echte tonijn hebben geserveerd”, lacht Arthur Duquesne De La Vinelle, businessmanager van Garden Gourmet, het plantaardige merk van Nestlé. Dat hij journalisten uitnodigt op het hoofdkantoor om het product te proeven en de context van de lancering te schetsen, wijst op het grote belang...

Meer Food
Bekijk meer
  • iconFood30 juni, 2022
    Geoffroy Gersdorff wordt algemeen directeur Carrefour België

    Verrassende managementwissel bij Carrefour: Geoffroy Gersdorff keert na goed twee jaar terug vanop de hoofdzetel in Massy en wordt algemeen directeur België vanaf maandag 4 juli.

  • iconFood30 juni, 2022
    Carrefour verkoopt groenten en fruit tegen verspilling

    Carrefour lanceert een nieuw initiatief tegen voedselverspilling: de supermarktketen biedt voordelige 'Zero Waste Boxen' aan met groenten en fruit die dringend op moeten.

  • iconFood30 juni, 2022
    Albert Heijn brengt Peeters-Govers naar Limburg

    Peeters-Govers trekt dit najaar met Albert Heijn naar Limburg: de franchisenemer opent er twee nieuwe winkels, in Lanaken en Bilzen. Het is de eerste keer dat de Antwerpse franchiser de provincie aandoet.

Evenementen
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconFood21 juni, 2022
    ‘Kleine Leeuwtjes’ onder vuur? Delhaize reageert
  • iconFood15 juni, 2022
    Kopers gevonden voor Metro en Makro – maar wat nu?
  • iconFood15 juni, 2022
    Delhaize verlaagt prijzen van 500 huismerken
  • iconFood23 juni, 2022
    Overnemers Metro en Makro gunnen zichzelf studietijd
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN