RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Gong ChaMad Vision
  • Onderwerpen ExpansieFranchiseInterview
  • Personen Adlane Draou
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ondernemer Adlane Draou wil met Gong Cha de Benelux en Frankrijk veroveren

icon
Food2 februari, 2023
Adlane Draou, Mad Vision (© Antonin Weber)

Met de bubbeltheeketen Gong Cha koestert masterfranchisepartner Mad Vision grote ambities, en niet alleen in de Benelux. In Frankrijk moeten nog dit jaar de eerste vestigingen openen: “Dit zakenmodel is crisisbestendig.”

Europese leider worden

Met een omzet van ongeveer tien miljoen euro, vier merken (O’Tacos, Chick & Cheez, Go! Fish en Gong Cha), een vijftiental restaurants in eigen beheer en daarnaast nog zes die door franchisenemers worden uitgebaat, is multimerken-franchisespeler Mad Vision voorlopig nog een kleine garnaal in de sector van de ‘quick service restaurants’ (QSR). Maar de ambitie van ondernemer Adlane Draou, een mijnwerkerskleinzoon met Algerijnse roots uit Bergen, zijn helder: “We willen op termijn één van de Europese leiders worden in QSR. We spiegelen ons aan groepen als Amrest, Autogrill, de groep Bertrand in Frankrijk of QSRP in België. We zetten dit jaar de eerste stappen in het buitenland, met name in Frankrijk.”

De masterfranchiseovereenkomst voor de Benelux en Frankrijk, die Mad Vision tekende met bubbeltheemarktleider Gong Cha, moet de groei exponentieel versnellen. “We voorzien een stevig openingsritme dit jaar: in Brussel, Bergen en Antwerpen zijn we recent geopend, Luik opent in maart, ook volgen Charleroi, Genk, Doornik… Daarna zetten we de stap naar Frankrijk, waar het potentieel enorm is. De eerste opent daar in mei, in Parijs. Ik hoop eind dit jaar 10 à 15 restaurants te hebben in België, en evenveel in Frankrijk. Mogelijk openen we dit jaar ook al in Nederland, maar dat is nog niet zeker. Als Frankrijk te veel tijd en energie vraagt, stellen we die stap nog even uit.” In elk geval wil Mad Vision de omzet verdubbelen tegen 2024. “We gaan vrij snel richting honderd restaurants, de komende vijf jaar.”

Beperkte investering

Het grote voordeel van het zakenmodel van Gong Cha is dat het nauwelijks hinder ondervindt van de energiecrisis, stelt de ondernemer. “De restaurants verbruiken zeer weinig elektriciteit en hebben maar tussen één en vier medewerkers, waardoor ook de impact van de loonindexering beperkt blijft. Het gaat om kleine oppervlaktes, dus lagere huurprijzen. De investering blijft beperkt tot zowat 100.000 euro. Vergelijk dat met een restaurant van O’Tacos, dat tien à vijftien medewerkers heeft en een investering vergt van 350.000 tot 500.000 euro…”

Vindt Mad Vision voldoende ondernemers? “We hebben het geluk dat we onderdeel zijn van een netwerk van franchisenemers. Daardoor hebben we geen probleem om kandidaat-franchisés te vinden. Bovendien is de investering – en dus ook het risico – laag. Het gaat om kleine restaurants met een beperkte omzet die een excellente marge genereren. Dat laat ook toe om meerdere vestigingen te openen en het risico te beperken. Met tien vestigingen van Gong Cha evenaar je er één van McDonald’s. Het voordeel van dit zakenmodel is dat je geen grote oppervlakte nodig hebt: je kan perfect een kiosk van 15 m² openen in een kledingwinkel bijvoorbeeld, of in een hypermarkt.”

Het referentiemerk

Wat is de kracht van Gong Cha, in een markt met wel meer aanbieders? “Het is de wereldleider. In Europa zijn er veel kleine spelers links en rechts, maar is er nog geen referentiemerk. Met Gong Cha hebben we het voordeel een ‘first mover’ te zijn, we palmen toplocaties in, in winkelcentra en stadscentra. En er is de kwaliteit van het product: we hebben ze allemaal geproefd en het verschil is ongelofelijk. Bij Gong Cha drink je geen suikerwater maar echte geïnfuseerde thee van hoogstens vier uur oud. Ook de tapioca-granen worden ter plaatse vers bereid. Niemand staat op dat niveau.”

De eerste Belgische vestigingen draaien erg goed, zowel in Wallonië, Brussel als Vlaanderen. “Dat is vrij zeldzaam, gezien de regionale verschillen in consumptiegedrag. Het businessmodel functioneert overal.” Volgens Adlane Draou is het potentieel dan ook groot: “Bubbelthee is nog vrij onbekend, zeker bij veertigplussers. Er bestaan nog veel vooroordelen, bijvoorbeeld over het suikergehalte, terwijl wij ook dranken serveren met weinig of geen suiker. Het verschil tussen Gong Cha en bijvoorbeeld een Starbucks, is dat Gong Cha een product brengt dat je ook aan kinderen kan geven. Dat doe je niet met koffie. Maar we spreken ook wat oudere consumenten aan, omdat dit een premium product is.”

Rentabiliteit onder druk

Of bubbelthee mogelijk een snel voorbijgaande hype kan zijn? Draou denkt van niet: “Bubbelthee bestaat al sinds de jaren 1980 in Azië, Gong Cha startte in 2006 en heeft vandaag zo’n 2000 verkooppunten wereldwijd. In sommige landen zijn ze al meer dan tien jaar actief. Thee is een groeiende categorie. We geloven erin.”

Wat maakt de QSR-markt zo interessant? Er zijn immers enorm veel verschillende merken en concepten op de markt… “Zeker sinds Covid zijn mensen minder geneigd om in klassieke restaurants uit eten te gaan. Afhalen of bezorgen werd populairder, fastfood ook. In de huidige crisis willen mensen liever 5 à 10 euro uitgeven aan een maaltijd met het gezin, eerder dan uit eten te gaan in een klassiek restaurant. Niet iedereen kan dat betalen. Onze merken bieden een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding.”

Toch waarschuwt de ondernemer ook: van euforie kan geen sprake zijn. De sector lijdt onder de stijgende energieprijzen en de automatische loonindexering. Zeker grotere concepten zoals O’Tacos of McDonald’s zijn grote energieverslinders, en dat vreet aan de rentabiliteit. De omzet blijft wel op peil, maar de winst verdampt wanneer de energieprijzen verviervoudigen. “Je kan de prijzen niet evenredig met de inflatie verhogen. Gong Cha ontsnapt daar grotendeels aan, gelukkig.”

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Met de bubbeltheeketen Gong Cha koestert masterfranchisepartner Mad Vision grote ambities, niet alleen in de Benelux maar ook in Frankrijk, waar nog dit jaar de eerste vestigingen openen: “Dit zakenmodel is crisisbestendig.”

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food8 juni, 2023
    Frans Muller (Ahold Delhaize) en Dirk Van de Put (Mondelez) covoorzitters The Consumer Goods Forum

    The Consumer Goods Forum, een wereldwijde organisatie van retailers en producenten van consumentengoederen, heeft CEO’s Frans Muller van Ahold Delhaize en Dirk Van de Put van Mondelez aangesteld als covoorzitters.

  • icon
    Food8 juni, 2023
    Carrefour onderhandelt prijsverlagingen

    Carrefour lanceert een nieuwe koopkrachtactie. Dit keer verlagen de prijzen van vooral seizoensproducten, zoals ijs en sauzen.

  • icon
    Food8 juni, 2023
    Colruyt test druktemeter, rekkenscanner en kuisrobot in hightech supermarkt

    Technologische innovaties in de Colruyt-winkels moeten leiden tot een verbeterde service voor de klanten en een efficiëntere tijdsbesteding voor de medewerkers: denk aan optimaal gevulde winkelrekken en voldoende bemande kassa’s.

Evenementen
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress
Meest gelezen
  • icon

    Food24 mei, 2023

    “Lage prijzen, maar geen lage lonen bij Aldi”

  • icon

    Food10 mei, 2023

    Frans Muller: “Delhaize franchiseren is enige optie”

  • icon

    Food2 juni, 2023

    “Jumbo zet door in België”

  • icon

    Algemeen5 juni, 2023

    Wat is Temu, het nieuwste shoppingvirus uit China?

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN