"Porties voor alleenstaanden te duur"

"Porties voor alleenstaanden te duur"

Vlaams parlementslid Rob Beenders vindt dat de porties voedingsmiddelen voor alleenstaanden in supermarkten te duur zijn. Handelsfederatie Comeos noemt dit echter gewoon "het gevolg van hogere productiekosten".

“Alleenstaanden niet straffen”

“Het is belangrijk dat het aanbod in de markt voor singles toeneemt, maar het mag niet zijn dat je als single financieel gestraft wordt”, aldus Beenders. “Het zou jammer zijn dat er voedsel wordt verspild als een alleenstaande omwille van het prijsverschil toch kiest om grotere porties te kopen.”

 

Beenders komt tot die conclusie na een steekproef die hij zelf liet uitvoeren. Daaruit blijkt dat bij een aantal basisproducten in verhouding veel meer moet worden betaald voor een kleinere portie. Zo was het prijsverschil tussen twee producten erwten en wortelen slechts 1 eurocent, terwijl de duurdere versie maar liefst 300 gram meer bevatte. "Het is begrijpelijk dat de verpakkingskosten voor kleinere hoeveelheden groter zijn dan voor grotere porties, maar de huidige prijsverschillen tonen eerder dat de producent teert op meer winst dan dat de effectieve kost moet worden gedekt", zegt Beenders.

 

"Ingrijpen niet mogelijk"

Volgens Comeos zijn het echter wel die duurdere kosten die zorgen voor de hogere prijzen. “Wat de voorverpakte porties betreft, zijn de vaste kosten een belangrijk element in de prijsbepaling en dan gaat het over etikettering, verpakking, handelingskosten en andere.  Die vaste kosten zullen een stuk zwaarder doorwegen bij kleine verpakkingen. De consument is altijd goedkoper af bij de aankoop van grotere hoeveelheden”, zegt topman Dominique Michel.

 

Volgens Comeos is het ook niet mogelijk om afspraken te maken om de prijzen voor singles zo laag mogelijk te houden, aangezien dat zou "indruisen tegen de geldende economische regels".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Jumbo opent nieuw concept Foodmarkt City by Jumbo

24/05/2017

In Groningen is gisteren de eerste Foodmarkt City by Jumbo geopend, waar de ideeën van Jumbo en restaurantketen La Place voor het eerst worden samengebracht. In de supermarkt zijn dan ook heel wat maaltijdoplossingen te vinden.

Biologische supermarkt Sequoia bouwt aan duurzame groei

24/05/2017

Bio-pionier Sequoia werkt geduldig aan verdere expansie: één bijkomende winkel per jaar is de ambitie. De teller staat voorlopig op zes. Ook opent de retailer binnenkort een nieuwe food-webshop. 

Tecno in Mol-Rauw is voortaan Carrefour Express

24/05/2017

De vestiging van buurtwinkelketen Tecno in Mol-Rauw is gisteren heropend als een Carrefour Express. Die opening kadert in het overnameakkoord tussen Tecno en Carrefour, waarbij negen winkels van de keten in handen komen van Carrefour.

Lidl opent beachclub in Middelkerke

23/05/2017

Gedurende vier dagen laat Lidl de consumenten proeven van de zomer, in een pop-upwinkel aan het strand. Bovendien gaat de retailer nu ook van start op Instagram. 

Discount zet de toon in private label

23/05/2017

De 'emancipatie' van discountformules, in gang gezet door Lidl, heeft ook gevolgen voor de evolutie in private labelproducten. Van prijsbreker tot onderscheidend element in een formule die sterk leunt op eigen of fancy merken.

Lidl start webshop in China

22/05/2017

De Duitse supermarktketen Lidl heeft in China een eigen webshop opgericht. Net als vele andere Westerse bedrijven kiest het daarbij voor Tmall Global, het online platform van het Chinese Alibaba.

Back to top