"Porties voor alleenstaanden te duur"

"Porties voor alleenstaanden te duur"

Vlaams parlementslid Rob Beenders vindt dat de porties voedingsmiddelen voor alleenstaanden in supermarkten te duur zijn. Handelsfederatie Comeos noemt dit echter gewoon "het gevolg van hogere productiekosten".

“Alleenstaanden niet straffen”

“Het is belangrijk dat het aanbod in de markt voor singles toeneemt, maar het mag niet zijn dat je als single financieel gestraft wordt”, aldus Beenders. “Het zou jammer zijn dat er voedsel wordt verspild als een alleenstaande omwille van het prijsverschil toch kiest om grotere porties te kopen.”

 

Beenders komt tot die conclusie na een steekproef die hij zelf liet uitvoeren. Daaruit blijkt dat bij een aantal basisproducten in verhouding veel meer moet worden betaald voor een kleinere portie. Zo was het prijsverschil tussen twee producten erwten en wortelen slechts 1 eurocent, terwijl de duurdere versie maar liefst 300 gram meer bevatte. "Het is begrijpelijk dat de verpakkingskosten voor kleinere hoeveelheden groter zijn dan voor grotere porties, maar de huidige prijsverschillen tonen eerder dat de producent teert op meer winst dan dat de effectieve kost moet worden gedekt", zegt Beenders.

 

"Ingrijpen niet mogelijk"

Volgens Comeos zijn het echter wel die duurdere kosten die zorgen voor de hogere prijzen. “Wat de voorverpakte porties betreft, zijn de vaste kosten een belangrijk element in de prijsbepaling en dan gaat het over etikettering, verpakking, handelingskosten en andere.  Die vaste kosten zullen een stuk zwaarder doorwegen bij kleine verpakkingen. De consument is altijd goedkoper af bij de aankoop van grotere hoeveelheden”, zegt topman Dominique Michel.

 

Volgens Comeos is het ook niet mogelijk om afspraken te maken om de prijzen voor singles zo laag mogelijk te houden, aangezien dat zou "indruisen tegen de geldende economische regels".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte Colruyt een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

 

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7 procent ten opzichte van een jaar eerder. Daarbij presteerden een aantal producten zeer goed en anderen weer iets minder.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Back to top