"Porties voor alleenstaanden te duur"

"Porties voor alleenstaanden te duur"

Vlaams parlementslid Rob Beenders vindt dat de porties voedingsmiddelen voor alleenstaanden in supermarkten te duur zijn. Handelsfederatie Comeos noemt dit echter gewoon "het gevolg van hogere productiekosten".

“Alleenstaanden niet straffen”

“Het is belangrijk dat het aanbod in de markt voor singles toeneemt, maar het mag niet zijn dat je als single financieel gestraft wordt”, aldus Beenders. “Het zou jammer zijn dat er voedsel wordt verspild als een alleenstaande omwille van het prijsverschil toch kiest om grotere porties te kopen.”

 

Beenders komt tot die conclusie na een steekproef die hij zelf liet uitvoeren. Daaruit blijkt dat bij een aantal basisproducten in verhouding veel meer moet worden betaald voor een kleinere portie. Zo was het prijsverschil tussen twee producten erwten en wortelen slechts 1 eurocent, terwijl de duurdere versie maar liefst 300 gram meer bevatte. "Het is begrijpelijk dat de verpakkingskosten voor kleinere hoeveelheden groter zijn dan voor grotere porties, maar de huidige prijsverschillen tonen eerder dat de producent teert op meer winst dan dat de effectieve kost moet worden gedekt", zegt Beenders.

 

"Ingrijpen niet mogelijk"

Volgens Comeos zijn het echter wel die duurdere kosten die zorgen voor de hogere prijzen. “Wat de voorverpakte porties betreft, zijn de vaste kosten een belangrijk element in de prijsbepaling en dan gaat het over etikettering, verpakking, handelingskosten en andere.  Die vaste kosten zullen een stuk zwaarder doorwegen bij kleine verpakkingen. De consument is altijd goedkoper af bij de aankoop van grotere hoeveelheden”, zegt topman Dominique Michel.

 

Volgens Comeos is het ook niet mogelijk om afspraken te maken om de prijzen voor singles zo laag mogelijk te houden, aangezien dat zou "indruisen tegen de geldende economische regels".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Carrefour Market Groenplaats levert binnen uur aan huis

21/09/2017

De Carrefour Market aan de Groenplaats in Antwerpen is in een volledig nieuw jasje gestoken, met aandacht voor milieu en doorstroming. Bijzonder is dat de winkel voortaan binnen het uur aan huis levert bij zijn klanten.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Carrefour Express ziet brood in ‘blurring’

21/09/2017

De proximiteitsformule van Carrefour verkent de mogelijkheden van ‘food to go’ en consumptie ter plaatse. De nieuwste generatie winkels voegt diensten en restauratie toe: het onderscheid tussen retail en horeca vervaagt.

Nieuwe CEO Carrefour wil Hypermarkten op zondag open

21/09/2017

Volgens een van de Fransen vakbonden heeft Alexandre Bombard, de nieuwe CEO van Carrefour, het plan opgevat om de Hypermarkten ook op zondag te openen. Een deel van hen zou mogelijk wel de deuren moeten sluiten.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Back to top