"Porties voor alleenstaanden te duur"

"Porties voor alleenstaanden te duur"

Vlaams parlementslid Rob Beenders vindt dat de porties voedingsmiddelen voor alleenstaanden in supermarkten te duur zijn. Handelsfederatie Comeos noemt dit echter gewoon "het gevolg van hogere productiekosten".

“Alleenstaanden niet straffen”

“Het is belangrijk dat het aanbod in de markt voor singles toeneemt, maar het mag niet zijn dat je als single financieel gestraft wordt”, aldus Beenders. “Het zou jammer zijn dat er voedsel wordt verspild als een alleenstaande omwille van het prijsverschil toch kiest om grotere porties te kopen.”

 

Beenders komt tot die conclusie na een steekproef die hij zelf liet uitvoeren. Daaruit blijkt dat bij een aantal basisproducten in verhouding veel meer moet worden betaald voor een kleinere portie. Zo was het prijsverschil tussen twee producten erwten en wortelen slechts 1 eurocent, terwijl de duurdere versie maar liefst 300 gram meer bevatte. "Het is begrijpelijk dat de verpakkingskosten voor kleinere hoeveelheden groter zijn dan voor grotere porties, maar de huidige prijsverschillen tonen eerder dat de producent teert op meer winst dan dat de effectieve kost moet worden gedekt", zegt Beenders.

 

"Ingrijpen niet mogelijk"

Volgens Comeos zijn het echter wel die duurdere kosten die zorgen voor de hogere prijzen. “Wat de voorverpakte porties betreft, zijn de vaste kosten een belangrijk element in de prijsbepaling en dan gaat het over etikettering, verpakking, handelingskosten en andere.  Die vaste kosten zullen een stuk zwaarder doorwegen bij kleine verpakkingen. De consument is altijd goedkoper af bij de aankoop van grotere hoeveelheden”, zegt topman Dominique Michel.

 

Volgens Comeos is het ook niet mogelijk om afspraken te maken om de prijzen voor singles zo laag mogelijk te houden, aangezien dat zou "indruisen tegen de geldende economische regels".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hogere kosten drukken winst Coca-Cola

25/04/2017

The Coca-Cola Company heeft in het eerste kwartaal van 2017 minder winst gemaakt dan een jaar eerder, maar ook de omzet van de frisdrankproducent ging er opnieuw op achteruit. Dat is ondertussen al voor het achtste kwartaal op rij.

Albert Heijn Boortmeerbeek heeft nieuwe eigenaars

24/04/2017

De medewerkers van de Albert Heijn in Boortmeerbeek weten eindelijk dat vanaf 1 juni een nieuwe uitbater de winkel overneemt. Voorlopig is wel nog niet duidelijk welke keten er aan de slag gaat.

Ikea denkt aan losstaande restaurants

24/04/2017

Het steeds groeiende succes van de restaurants in de woonwinkels van Ikea heeft het idee voor losstaande restaurants doen groeien binnen de Zweedse groep. Ikea Food is dan ook één van de snelst groeiende segmenten binnen de groep.

Filet Pur: Het is maar een suggestie, Jef

21/04/2017

Sommige retailers hebben te veel geld, maar kunnen nog wat marketingideeën gebruiken. Azië heeft een alcoholprobleem en u moet echt meer groenten eten. Dat is slechts een greep uit alweer een vrolijk overzicht van de FMCG-week door RetailDetail Food.

Danone kampt met dalende volumes

21/04/2017

De omzet van voedingsbedrijf Danone is in het eerste kwartaal van 2017 met 3% gestegen, maar daar tegenover stond wel dat het volume met 2,6% terugviel. Vooral de verkoop van zuivelproducten stelde teleur.

Belgische Konings neemt Franse fabriek van Bacardi over

21/04/2017

Drankenproducent Konings heeft een fabriek van sectorgenoot Bacardi-Martini overgenomen. Vanaf 1 januari komt de vestiging in Beaucaire, samen met alle 72 medewerkers, in Belgische handen.

Back to top