RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags blockchain
  • Onderwerpen Innovatie
  • Geografie Nederland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

RetailDetail Congress: hoe blockchain-hamburgers de toekomst van food zijn

icon
Food19 april, 2023

“Jongere generaties willen weten waar hun eten vandaan komt”, zegt chefkok Damien Taylor. Transparantie wordt een vereiste, zeker in een wereld vol artificiële intelligentie. Chefchain is daarom een uitgelezen voorbeeld van hoe de blockchaintechnologie de retail en foodservice van morgen kan vormgeven.

De blockchainburger van de Vlaamse overheid

“We zeggen mensen dat ze bewust moeten eten, maar zeggen ze niet wat ze eten.” Damien Taylor was chefkok toen hij zich begon af te vragen waar de miljoenen ingrediënten die hij elk jaar inkocht vandaan kwamen. Er is voedselfraude, maar ook vraag naar authenticiteit en naar de voetafdruk van wat we eten, om maar enkele bekommernissen te noemen.

Samen met IT-specialist Maurizio Garzelli richtte hij daarom anderhalf jaar geleden Chefchain op, want “wat met crypto kan, moet met food toch ook kunnen”. Het concept bestaat al in de voedselindustrie, maar Taylor wil die transparantie nu ook naar de kok en naar de klant brengen. Hun motto: geïnformeerde consumenten kunnen bewuste keuzes maken.

Hun eerste wapenfeit: de Blockchain Burger, een hamburger waarvan de herkomst van alle zestien ingrediënten volledig te traceren is met een QR-code. Taylor: “Een hamburger is eigenlijk een heel complex ding. Van de tomaten tot het meel in het broodje, en met als belangrijkste natuurlijk het vlees, waar komt dat allemaal vandaan? Als je een hamburger kunt traceren, kan je alles traceren.”

Op het RetailDetail Congress presenteert hij zijn blockchainoplossing, waar met name de retailsector al in gelooft. “Ik ben onder de indruk van hoezeer supermarktketens als Albert Heijn en Tesco overtuigd zijn van het belang van foodtransparantie: zij willen hun toevoerketens echt traceerbaar maken”, aldus Taylor. Meteen na het congres rijdt hij evenwel door naar Genk, waar Chefchain een heuse blockchainburger voor de Vlaamse overheid gaat lanceren.

QR-codes scannen op restaurant

Uit eigen consumentenonderzoek in Nederland blijkt dat vooral jongere consumenten echt geven om waar hun eten vandaan komt. Bedrijven die de oorsprong van de ingrediënten of de oorsprong van het product kunnen aantonen, kunnen daar ook aan verdienen: mensen zijn bereid meer te betalen. “Dat heeft ons het duwtje in de rug gegeven om verder te gaan. We weten dat we in de goede richting zitten.”

“In de komende tien tot vijftien jaar wordt het heel gewoon dat iemand in een winkel of een restaurant een QR-code scant en precies kan zien waar de wortels in zijn wortelsoep vandaan komen. Als je in de supermarkt een kip haalt, moet je kunnen weten waar die kip kakelde. Ik denk niet dat je daarmee als consument te veel vraagt.”

“Ik ben ervan overtuigd dat bedrijven die in staat zijn echt open te zijn, de markt zullen overnemen”, zegt Taylor. Niet alleen omdat consumenten dat verwachten, maar ook omdat het moet. Er komt een Europese wet binnen drie, vier jaar die stelt dat je de oorsprong van je product móét kennen. “Ik zal niet liegen, we hebben gemerkt dat het een strijd is om de informatie te krijgen. Op dit moment werken we voor een bedrijf dat vegetarische hamburgers verkoopt, maar nu blijkt dat de leverancier die de vleesvervangers levert niet weet waar alle granen vandaan komen. Er is nochtans geen reden waarom een leverancier niet zou weten wat de herkomst van zijn producten is.”

AI, de olifant in de kamer

De blockchain gaat de wereld niet veranderen, aldus Taylor, maar het kan wel data leveren om echt grote veranderingen door te voeren. “Ik was betrokken bij een project over vliegtuigonderdelen. Want als je in een vliegtuig stapt, wil je natuurlijk weten of dat kleine stukje niet in de motor terechtkomt en het hele vliegtuig laat neerstorten. Je wilt op zijn minst weten dat het van een betrouwbare producent komt en hoe oud het is.”

Het betekent eigenlijk dat de luchtvaartmaatschappij zich geen zorgen meer hoeft te maken over dat onderdeel. “De verantwoordelijkheid ligt bij de leverancier, en als die het koopt van een bedrijf is het aan hen om hun gegevens te laten zien. Het gaat dus om vertrouwen en transparantie. Nu is er een digitale kopie in plaats van een papieren logboek, waar niet mee geknoeid kan worden. Geen van die gegevens zit in een silo; ze zijn voor iedereen zichtbaar. Dat is het fantastische aan blockchain: ieder is eigenaar van zijn gegevens. Je weet wie het heeft ingevoerd, dus wie verantwoordelijk is. Zeker vanuit veiligheidsoogpunt is dat alleen maar goed nieuws.”

Maar is het niet begrijpelijk dat bedrijven hun informatie liever niet te grabbel gooien? “Hoe meer je kan controleren, hoe meer er wordt gecontroleerd. En natuurlijk is er nog de olifant in de kamer: AI. Als je nu iets wil ontdekken, ‘oh boy’. Het zoekt op plaatsen waar je nooit aan zou hebben gedacht. Je kan je gewoonweg niet meer te verstoppen. Hoeveel bedrijven ken je die precies weten welke gegevens openbaar zijn? Misschien niet vandaag, misschien niet morgen, maar op een gegeven moment zal AI die informatie ophalen en gebruiken. Dus of je verhoogt je verdediging en houdt alles potdicht, of je stelt je open.”

Bestel hier nog snel je tickets voor het RetailDetail Congress morgen.
Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food23 juni, 2025
    Minder vlees, zelfde smaak: Lidl vermengt rundgehakt met plantaardige eiwitten

    Ook Lidl lanceert "hybride" vlees: gehakt dat voor 60% bestaat uit rundvlees en 40% plantaardige eiwitten. De mix moet een duurzaam alternatief bieden voor klassiek gehakt, met een CO₂-uitstoot die tot 40% lager is.

  • icon
    Food23 juni, 2025
    Spaans Eroski houdt koers dankzij AI en huismerken

    Ondanks hogere kosten, eindigde supermarktgroep Eroski het kwartaal met meer winst. Dat dankt de marktleider in Baskenland en Galicië naar eigen zeggen aan promoties, private label en data-analyse.

  • icon
    Food23 juni, 2025
    Fairtrade Belgium wil versnelling hoger na groeijaar

    Fairtrade groeit gestaag, al blijft systemische verandering uit. Bananen en cacao hebben zo'n 20% marktaandeel, maar Belgen drinken nog te weinig fairtrade-koffie. "Tijd voor actie", meent Faitrade Belgium.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode28 mei, 2025
    [In Beeld] H&M stopt Gentse flagshipstore in nieuw jasje
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food17 juni, 2025
    Concurrentie zet Colruyt verder onder druk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN