RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven LambrechtsSpar
  • Onderwerpen E-commerceFranchisePrijsconcurrentie
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Spar Lambrechts ondersteunt ondernemers met discountmerk en e-commerce

icon
Food20 oktober, 2022

In een ultra-concurrentiële markt is het evident dat buurtwinkels op zoek gaan naar onderscheidend vermogen in vers, impuls en gemak. Daar ligt dan ook de focus bij Spar Lambrechts, dat ook een gloednieuw budgetmerk en een uniek onlineverhaal lanceerde.

War for talent

De pilootwinkel die Spar Lambrechts in december 2020 opende in Helchteren, zette de krijtlijnen uit voor een nieuw winkelconcept dat verrassing en variatie toevoegt aan de winkelervaring. Buurtwinkels moeten nog sterker uitblinken in authenticiteit, was het uitgangspunt. Hoe luiden de eerste conclusies, anderhalf jaar later? RetailDetail belt aan in Tongeren.

“De beslissing om het aanbod droge voeding en non-food te rationaliseren en tegelijkertijd nog meer de nadruk te leggen op eigen versbereidingen, impuls en cross-selling was zeker de goeie”, zegt commercieel directeur Manu Suffeleers. “Maar we stuitten op een pijnpunt waar veel ondernemers vandaag mee geconfronteerd worden: de war for talent is ook voor buurtwinkeliers een realiteit. Hoe kleiner het team, hoe moeilijker het is als er iemand wegvalt. Onze ondernemers moeten meer dan ooit creatief zijn in hun winkel en aan de slag met seizoensproducten, promo-opstellingen… Retail is een complexe business geworden.”

Medewerkers vinden met een liefde voor voeding en van de juiste opleiding voorzien, is dé manier om het verschil te maken. “Hierin ondersteunen we de zelfstandige detaillist sinds kort met een overzichtelijke vacaturepagina op www.spar.be, waarbij de gegevens van de sollicitant GDPR-proof rechtstreeks door de winkel in kwestie worden behandeld.”

Focus op buurtsupermarkt

Buurtwinkels beleefden tijdens de pandemie twee boerenjaren, maar nu stijgen de kosten voor energie, huur en lonen, terwijl ook de prijsdruk speelt. De context wordt er niet makkelijker op: foodretail is een verdringingsmarkt geworden. De concurrentie neemt toe, voor overnames worden hoge bedragen geboden. “Wij leggen nog meer de focus op buurtsupermarkten tot 400m². Daar ligt onze kern”, klinkt het bij Lambrechts.

“Consumenten blijven naar de buurtwinkel komen voor vers en depannage-aankopen, maar we merken dat we in droge voeding meer nood hebben aan basisproducten aan een lage prijs. Daarom hebben we een discount-productlijn geïntroduceerd, Spar N°1. Het gaat vooral om petfood, toiletpapier, conserven… We hebben nu ongeveer 70 referenties, er volgen er nog een 35-tal. We kopen die producten deels in via Spar International, maar voegen ook lokaal assortiment toe voor producten met een Belgische twist, zoals melk en mayonaise. Deze productlijn krijgt een prominente plaats in de winkels.”

Inhaalbeweging online

In november presenteerde Lambrechts z’n webshopmodule voor de aangesloten winkeliers: SPAR- en SPAR Express-winkels bieden via SPARonline.be hun gepersonaliseerde webshop aan, consumenten kiezen op de website zelf bij welke winkel ze willen bestellen.

“We hebben van de coronaperiode gebruik gemaakt om een inhaalbeweging te maken op het vlak van masterdata. In twee jaar tijd konden we realiseren wat anders veel langer zou duren”, zegt content manager Sanne Bringmans. “Uniek aan onze benadering is dat elke winkel z’n eigen webshop heeft. Er is één backbone, maar elke winkelier bepaalt zelf z’n assortiment en prijzen. Zo winkelt de consument ook online in “zijn” SPAR. Wij verzorgen daarnaast ook de fotografie van lokale producten, eigen bereidingen en schotels, de declaratie van de voedingswaarden…”

De primeur was voor de pilootwinkel in Helchteren, intussen zijn vijf winkels live. “We rollen er momenteel één per maand uit. De voorbereiding neemt ongeveer twee maanden in beslag.” De klant vindt traag maar gestaag zijn weg naar de SPARonline.be webshop, maar de buurtwinkel kan in deze evoluties niet aan de kant blijven staan. “Qua klantgedrag? De trend die we al zien in de winkel, trekt zich door naar e-commerce. Opvallend wel: ook al is het makkelijker om een overzicht van alle promo’s te bekijken in de webshop, bestellen shoppers online toch minder in promotie. Ze kopen wel veel vers en de huisbereidingen. Dat is toch anders dan in de grootdistributie.”

Marge opkrikken

Verder rolt de centrale gaandeweg meer online functionaliteiten uit. “Het impuls- en convenienceaanbod willen we versterken met een extra dienstverlening om eenvoudig broodjes, koude schotels en drankjes te bestellen.”

“Het is nodig om het on-the-go verhaal los te koppelen van de webshop. Dit brengt twee voordelen met zich mee: enerzijds kunnen veel klanten hun boodschappen niet combineren met het lunch- of snackmoment, bijvoorbeeld omdat ze de producten op hun werk niet (gekoeld) kunnen wegzetten. Anderzijds worstelen veel ondernemers met telefonische bestellingen. Een online functionaliteit moet het bestellen en verwerken van snelle bestellingen vergemakkelijken voor zowel de klant, als de handelaars. We lanceren nog dit jaar.”

“We durven traditionele waarheden in vraag stellen”, concludeert Suffeleers. “We moeten sowieso de marge voor de winkelier opkrikken door de productmix aan te passen met de nadruk op huisbereid vers, impuls en convenience. Maar passie voor de stiel, voor food en voor ondernemen is minstens even belangrijk, dat geldt voor het gehele team op de winkelvloer. En daarin ligt de échte uitdaging.”

RetailDetail ging afgelopen zomer langs bij de hoofdkantoren van zes food-franchiseorganisaties. U leest onze verslagen in een wekelijkse artikelreeks. Dit is aflevering vier.

De hele artikelreeks lezen? Neem hier een voordelig abonnement!
Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

In een ultra-concurrentiële markt is het evident dat buurtwinkels op zoek gaan naar onderscheidend vermogen in vers, impuls en gemak. Daar ligt eveneens de focus bij Spar Lambrechts, dat daarnaast onlangs ook een gloednieuw budgetmerk en een uniek onlineverhaal lanceerde.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food1 februari, 2023
    Voedingsprijzen dalen licht, is de ommekeer ingezet?

    Voor het eerst sinds november 2021 zijn de prijzen in de Belgische supermarkten licht gedaald. Dat geldt onder andere voor zuivelproducten. Hoewel de voedingsinflatie hoog blijft, lijkt een dalende trend nu ingezet.

  • icon
    Food1 februari, 2023
    Eerste winkelopening van het jaar voor Jumbo in Antwerpen

    De eerste Vlaamse winkelopening van het jaar is een feit voor Jumbo: de Nederlandse supermarktketen opende woensdagochtend een supermarkt in het centrum van Antwerpen, waarmee de teller nu op 28 komt.

  • icon
    Food1 februari, 2023
    Nieuwe prijsstijgingen kunnen Mondelez niet deren

    Mondelez rapporteerde dinsdag beter dan verwachte kwartaalresultaten. Hogere prijzen kunnen de snoepzin van consumenten niet afremmen.

Evenementen
  • 16
    feb

    Captains of Retail 2023
  • 23
    mrt

    Omnichannel & E-Commerce Congress
  • 20
    apr

    RetailDetail Congress
  • 11
    mei

    Fashion & Beauty Congress
  • 29
    jun

    Food Congress
Meest gelezen
  • icon

    Food10 januari, 2023

    Makro België is failliet verklaard

  • icon

    Food13 januari, 2023

    Medewerkers failliet Makro gegeerd op de arbeidsmarkt

  • icon

    Food9 januari, 2023

    Horeca Totaal verzet zich tegen Sligro-overnames

  • icon

    Food9 januari, 2023

    Metro-winkels heropenen één voor één als Sligro-M

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN