RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen
  • Abonneren
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • RetailHunt Singapore
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • RetailHub
    • The Loop
    • Event- & Workshopruimtes
    • Virtuele tour
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • RetailHunt Singapore
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • RetailHub
    • The Loop
    • Event- & Workshopruimtes
    • Virtuele tour
  • Inloggen
  • Abonneren
thumb
Geschreven door redactie
In dit artikel
  • Bedrijven KTBA
  • Onderwerpen Voedselveiligheid
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Specificatiebeheer, van essentieel belang voor producenten

icon
Food16 september, 2022
Liesbet Onghena, KTBA

(Publireportage) Zowel handelspartners als consumenten verwachten van producenten dat ze gedetailleerde productinformatie delen op een gestructureerde manier. KTBA helpt producenten om hun specificatiebeheer goed op orde te houden.

De rol van specificatiebeheer

Er komen meer en meer producten op de markt, van schepijs tot een nieuw soort aansteker. De consument weet niet meer waar hij moet kijken. Voor producenten is het daarom steeds belangrijker om zich met hun product te onderscheiden. Productontwikkeling en marketing zijn daarbij belangrijk, maar dat niet alleen. Consumenten worden ook kritischer als het gaat om welke grondstoffen er in een product zitten: zijn er allergenen, wat is de houdbaarheid, wat zijn de bewaarvoorschriften en is het product duurzaam geproduceerd, om er een aantal te noemen. Naast het voldoen aan wettelijke eisen kan een adequaat specificatiebeheer dus ook een rol spelen bij het aankoopgedrag van consumenten.  

Toegang tot informatiebronnen

“Specificatiebeheer is een nog relatief nieuwe term”, vertelt Liesbet Onghena, Consultant bij KTBA België. Hiermee wordt bedoeld ‘het vastleggen van alle productspecifieke eisen en informatie’. Dit lijkt op het eerste oog niet heel aansprekend, maar waar vroeger gemakkelijk producten op de markt werden geïntroduceerd zonder traceerbaarheid of achtergrondinformatie, is dit tegenwoordig niet meer geoorloofd. Het is niet meer genoeg om alleen de processen vast te leggen. Het is noodzakelijk dat producenten toegang hebben tot verschillende informatiebronnen zoals ingrediëntenlijsten, certificaten, procesparameters, etc. Afnemers stellen steeds hogere eisen aan specificaties zoals het eisen van minder e-nummers in producten. Daarnaast vragen leveranciers aan producenten ook vaak om de specificaties in hun eigen systeem te zetten. Alleen wanneer een bedrijf gemakkelijk toegang heeft tot deze informatie, is controle over de kwaliteit en veiligheid van de voedingsmiddelen werkelijk mogelijk.

Specificatiebeheer is cruciaal voor goede labeling

Specificatiebeheer ligt aan de basis van een etiket. In Verordening (EU) nr. 1169/2011 is vastgelegd aan welke eisen een etiket moet voldoen om de markt op te mogen. Daarom is het voor producenten belangrijk om de productspecificaties op orde te hebben in een intern systeem. Op deze wijze is de data eenvoudig over te zetten naar een systeem van een afnemer en kan een etiket worden opgesteld.

Specificatiebeheer en duurzaamheid

Liesbet vervolgt: “Ook op het gebied van duurzaamheid speelt specificatiebeheer een rol. Zo is het onderwerp ‘verpakkingen’ een belangrijk onderwerp. Wanneer een bedrijf verpakkingsdata vastlegt, kan zij de verpakkingsstromen beter beheersen en reducties in verpakkingsmateriaal aantoonbaar maken. Hetzelfde geldt voor recycling. Dit onderwerp staat in nauwe samenwerking met verpakkingen. Afnemers stellen ook hier steeds meer eisen aan. Bijvoorbeeld om meer gebruik te maken van recyclebare verpakkingen. Precies hier komt ook de Eco-score om de hoek kijken. De Eco-score geeft de ecologische impact van producten weer, zoals CO2-uitstoot, waterverbruik en bodemverzuring. Een A-score heeft dan de laagste impact op het milieu en een E-score de hoogste. Zo helpen producenten de consument met een overzichtelijk label en handig hulpmiddel om milieubewust producten te kiezen. En dat draagt bij aan verdere verduurzaming.”

Specifieke kennis is cruciaal in specificatiebeheer

“Om specificatiebeheer goed op orde te houden, is specifieke kennis en ervaring nodig”, vertelt Liesbet. “Net als continuïteit in Quality Assurance afdelingen die zich met de materie bezig houden. Denk hierbij aan de het up-to-date houden van de grote hoeveelheid data in combinatie met constant bewegende wet- en regelgeving in verschillende landen. Gelukkig zijn er verschillende tools beschikbaar die producenten en afnemers hierbij kunnen helpen. Denk aan software voor specificatiebeheer, zoals dat van QA Online. Om voortdurend op de hoogte te blijven van wijzigingen is er ook de Regulatory Update van KTBA. Deze tool helpt u om op de hoogte te blijven van wetswijzigingen van 13 verschillende topics waaronder contaminanten, claims en labeling. Specificatiebeheer blijft tenslotte altijd in beweging.”

Meer informatie

Wilt u aan de slag met specificatiebeheer, op de hoogte blijven van de laatste wetswijzigingen en/of uw Quality Assurance  verder optimaliseren? Neemt u dan vrijblijvend contact op met KTBA via ons contactformulier.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Zowel handelspartners als consumenten verwachten van producenten dat ze gedetailleerde productinformatie delen op een gestructureerde manier. KTBA helpt producenten om hun specificatiebeheer goed op orde te houden.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food8 december, 2023
    Onrust om reorganisatie bij Mondelez in Herentals

    Mondelez investeert veertig miljoen euro in zijn koekjes- en chocoladefabriek in Herentals, maar haalt er tegelijk de productie van paaseitjes weg. Hoewel er geen naakte ontslagen vallen, reageren de vakbonden ongerust.

  • icon
    Food8 december, 2023
    [Filet Pur] Klein bier

    Het Belgisch kampioenschap armworstelen is dan toch begonnen, maar dat betekent nog niet dat de prijzen écht gaan dalen. En wat is het verband tussen e-commerce en verse vis? Of tussen wortelen en BDSM? Filet Pur onthult!

  • icon
    Food8 december, 2023
    Hoe deze “Lego van de voeding” een revolutie op gang wil trekken

    De Belgische start-up Winning Foods heeft een gezond en makkelijk concept ontwikkeld met diepgevroren bouwblokken om maaltijden mee samen te stellen, naar het voorbeeld van Lego, dus. De eerste testgezinnen gaan ermee aan de slag.

Meest gelezen
  • icon

    Food16 november, 2023

    [Analyse] Merkpositionering Delhaize krijgt rake klappen

  • icon

    Food15 november, 2023

    Stakingen in magazijnen Aldi, Colruyt en Delhaize

  • icon

    Mode20 november, 2023

    H&M opent compact winkelformaat in Turnhout

  • icon

    Food13 november, 2023

    Delhaize vindt overnemers voor 21 bijkomende supermarkten, teller staat op 72

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN