Staking Albert Heijn Groenplaats afgelopen

Staking Albert Heijn Groenplaats afgelopen
Shutterstock

Maandagmiddag is er bij de Albert Heijn aan de Groenplaats in Antwerpen een spontane staking uitgebroken. De werknemers klagen over een te hoge werkdruk en te weinig ondersteuning. Sinds dinsdagmiddag is de winkel wel weer open.

Belangrijke rol in fusie

De winkel moest vandaag normaal de deuren openen om 12u, maar klanten die hun boodschappen wilden komen doen, stonden voor een gesloten deur. “De werkdruk in de winkel is te hoog. Ook heeft het personeel te weinig ondersteuning van de leidinggevenden”, zegt BBTK-secretaris Erik Dirkx aan Gazet van Antwerpen over de achterliggende redenen van de staking.

 

De supermarkt speelt al een tijdje een belangrijke rol in de fusie tussen het Nederlandse Ahold en het Belgische Delhaize. Daarbij moesten een aantal vestigingen van de hand worden gedaan, waaronder die aan de Groenplaats. Tot nu toe is er echter nog geen overnemer gevonden, waardoor de fusie in België niet officieel kan doorgevoerd worden.

 

Die onzekerheid heeft ook zijn weerslag op het personeel, want de supermarkt heeft te maken met een groot aantal zieke of afwezige werknemers. Bovendien moet er veel gewerkt worden met interim-personeel en is er al vaak van manager gewisseld, waardoor de manier van werken voor het vaste personeel al vaak veranderd is.

 

UPDATE: Na overleg met de directie is besloten om de staking vanaf dinsdag 13u stop te zetten. De winkel is dus gewoon terug geopend. De directie heeft aangegeven dat een aantal dringende herstellingen zullen worden uitgevoerd en dat er een voltijdse manager komt die zich uitsluitend met de winkel zal bezighouden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Belangrijkste merken vorig jaar 4 procent duurder geworden

20/09/2017

De tien belangrijkste merken in de supermarkten zijn vorig jaar met 4,2 procent duurder geworden ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee stijgen de prijzen in ons land veel sneller dan in de buurlanden. Het prijsverschil tussen huismerken en A-merken is ook nergens groter.

Colruyt lanceert digitaal platform voor voedingskeuzehulp

20/09/2017

De Colruyt Group lanceert vandaag het nieuwe digitale platform ‘Productzoeker’ met alle mogelijke informatie over de voedingsproducten van de huismerken binnen de groep. Zo moeten klanten eenvoudiger de juiste dieetkeuzes kunnen maken.

Koffiemaker Miko groeit sterk

20/09/2017

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12% gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Spadel investeert 12,8 miljoen in Spa Monopole

20/09/2017

De groep Spadel gaat 12,8 miljoen euro investeren in de bottelarij Spa Monopole. Daar komt een volledige nieuwe bottelingslijn om de groei van de gearomatiseerde waters op te vangen. De uitbreiding moet in februari 2018 klaar zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Back to top