RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags HorecaKoffie
  • Bedrijven Starbucks
  • Onderwerpen BedrijfsresultatenExpansiePersoneelsbeleid
  • Geografie ChinaVerenigde Staten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Starbucks verwacht niks meer van dit jaar

icon
Food4 mei, 2022
Shutterstock.com

Starbucks durft niks meer te verwachten van 2022: na de oorlog in Oekraïne spelen nu ook de forse coronaverstrengingen in China de koffieketen parten. Het enseigne met de zeemeermin trekt daarom zijn omzet- en winstprognoses voor de rest van het jaar in.

Chinese droom aan diggelen

De cijfers vallen tegen bij Starbucks, ondanks een sterke heropleving op de Amerikaanse thuismarkt. De omzet steeg er met 12% in het voorbije kwartaal, maar omdat de koffieketen de laatste jaren volop inzet op Chinese consumenten, is die groei overschaduwd door de verstrengde coronamaatregelen in China. Als gevolg van die lockdowns daalde de verkoop er met 23%.

In totaal steeg de omzet wereldwijd met 7%. De netto-omzet klokte af op 7,64 miljard dollar (7,2 miljard euro). En het volgende kwartaal wordt nog erger, weet Starbucks-CEO Howard Schultz al, aangezien nu ook de megasteden Peking en Shanghai het leven buitenshuis sterk beperken. Ook andere grote retailers en merken lijden onder de maatregelen. Toch maakt de koffieformule zich sterk dat de Chinese omzet op termijn groter wordt dan de Noord-Amerikaanse.

Investeringen in personeel na vakbondsdruk

In het afgelopen kwartaal kreeg het bedrijf er 313 nieuwe koffiebars bij. Ondertussen hebben zich in de Verenigde Staten ook vijftig vestigingen aangesloten bij een vakbond. Het is de eerste keer dat het personeel zich syndikeert, nu medewerkers zich in steeds meer Amerikaanse bedrijven organiseren. Sinds augustus 2021 hebben al 240 Amerikaanse Starbucks-cafés vakbondsverkiezingen gehouden.

Schultz claimt dat het vakbondscontract nochtans niet eens in de buurt zal komen van wat Starbucks aanbiedt, aldus Reuters. De topman, die al een hele loopbaan achter de rug heeft aan het hoofd van het bedrijf en bekendstaat als tegenstander van vakbonden, investeert dit jaar niettemin 200 miljoen dollar om de lonen van winkelmanagers te verhogen, de opleidingen te verbeteren en een interne communicatie-app voor de Amerikaanse werknemers te lanceren. Vanaf eind dit jaar is het ook mogelijk om fooien toe te voegen aan kaartbetalingen, zoals de vakbond heeft gevraagd.

Die kost, samen met de aankoop van nieuw materiaal, snellere reparaties en een update van de consumentenapp zodat klanten nauwkeuriger kunnen volgen wanneer hun bestelling klaar zal zijn, zorgt voor een totale investering van een miljard dollar in 2022. Tegelijk krimpen de marges door hogere kosten voor arbeid, transport en grondstoffen.

Kersverse topman vertrekt alweer

Door de samenloop van al die factoren en de onzekerheid die nog in het verschiet ligt, durft Starbucks geen uitspraken meer te doen over dit jaar. Het koffiebedrijf slikt al zijn prognoses en verwachtingen voor het boekjaar 2022 in.

Howard Schultz, die in maart weer opdook aan het roer van de keten na vijf jaar pensioen, geeft wel meer duidelijkheid over zijn plotse aantreden. Hij neemt voorlopig de fakkel over van Kevin Johnson, die vervroegd met pensioen gaat na de vakbondsstrubbelingen, maar dat zal slechts van korte duur zijn. Starbucks hoopt tegen de herfst al een opvolger te vinden, waarna Schultz zich weer terugtrekt tot de raad van bestuur.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food17 juni, 2025
    GoodLife Foods neemt krokettenspecialist TNS Food over

    TNS Food, de Belgische specialist in diepgevroren kroketten, ovenhapjes en snacks, komt in handen van GoodLife Foods, de eigenaar van snacksmerken als Bicky, Mexicano en van Oers. Innovatievermogen TNS Food, opgericht in 2000 door Daphne Aers, is gespecialiseerd in hoogwaardige kroketten, ovensnacks en maaltijdcomponenten. De producten worden op de markt...

  • icon
    Food17 juni, 2025
    Nog enkele prikacties bij Lidl, maar ook “constructief overleg”

    De sociale onrust gaat stilaan liggen in de Belgische winkels van Lidl, terwijl er overleg loopt over de hoge werkdruk. Dinsdag waren er nog enkele prikacties in Vlaanderen, geen in Wallonië.

  • icon
    Food17 juni, 2025
    Nieuw voedingsadvies doet charcuterie en alcohol in de ban

    Charcuterie, ultrabewerkte voeding, frisdrank, alcohol en toegevoegde suikers zijn te mijden volgens nieuwe voedingsaanbevelingen waarmee de Hoge Gezondheidsraad Belgen wil helpen om gezonde voedingskeuzes te maken.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin19 mei, 2025
    Bloemenhal na een jaar opnieuw failliet
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Food23 mei, 2025
    “Ahold Delhaize poogde Carrefour in te lijven”
  • icon
    Mode28 mei, 2025
    [In Beeld] H&M stopt Gentse flagshipstore in nieuw jasje
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN