BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags horecakoffie
  • Bedrijven Starbucks
  • Onderwerpen BedrijfsresultatenExpansiePersoneelsbeleid
  • Geografie ChinaVerenigde Staten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Starbucks verwacht niks meer van dit jaar

iconFood4 mei, 2022
Shutterstock.com

Starbucks durft niks meer te verwachten van 2022: na de oorlog in Oekraïne spelen nu ook de forse coronaverstrengingen in China de koffieketen parten. Het enseigne met de zeemeermin trekt daarom zijn omzet- en winstprognoses voor de rest van het jaar in.

Chinese droom aan diggelen

De cijfers vallen tegen bij Starbucks, ondanks een sterke heropleving op de Amerikaanse thuismarkt. De omzet steeg er met 12% in het voorbije kwartaal, maar omdat de koffieketen de laatste jaren volop inzet op Chinese consumenten, is die groei overschaduwd door de verstrengde coronamaatregelen in China. Als gevolg van die lockdowns daalde de verkoop er met 23%.

In totaal steeg de omzet wereldwijd met 7%. De netto-omzet klokte af op 7,64 miljard dollar (7,2 miljard euro). En het volgende kwartaal wordt nog erger, weet Starbucks-CEO Howard Schultz al, aangezien nu ook de megasteden Peking en Shanghai het leven buitenshuis sterk beperken. Ook andere grote retailers en merken lijden onder de maatregelen. Toch maakt de koffieformule zich sterk dat de Chinese omzet op termijn groter wordt dan de Noord-Amerikaanse.

Investeringen in personeel na vakbondsdruk

In het afgelopen kwartaal kreeg het bedrijf er 313 nieuwe koffiebars bij. Ondertussen hebben zich in de Verenigde Staten ook vijftig vestigingen aangesloten bij een vakbond. Het is de eerste keer dat het personeel zich syndikeert, nu medewerkers zich in steeds meer Amerikaanse bedrijven organiseren. Sinds augustus 2021 hebben al 240 Amerikaanse Starbucks-cafés vakbondsverkiezingen gehouden.

Schultz claimt dat het vakbondscontract nochtans niet eens in de buurt zal komen van wat Starbucks aanbiedt, aldus Reuters. De topman, die al een hele loopbaan achter de rug heeft aan het hoofd van het bedrijf en bekendstaat als tegenstander van vakbonden, investeert dit jaar niettemin 200 miljoen dollar om de lonen van winkelmanagers te verhogen, de opleidingen te verbeteren en een interne communicatie-app voor de Amerikaanse werknemers te lanceren. Vanaf eind dit jaar is het ook mogelijk om fooien toe te voegen aan kaartbetalingen, zoals de vakbond heeft gevraagd.

Die kost, samen met de aankoop van nieuw materiaal, snellere reparaties en een update van de consumentenapp zodat klanten nauwkeuriger kunnen volgen wanneer hun bestelling klaar zal zijn, zorgt voor een totale investering van een miljard dollar in 2022. Tegelijk krimpen de marges door hogere kosten voor arbeid, transport en grondstoffen.

Kersverse topman vertrekt alweer

Door de samenloop van al die factoren en de onzekerheid die nog in het verschiet ligt, durft Starbucks geen uitspraken meer te doen over dit jaar. Het koffiebedrijf slikt al zijn prognoses en verwachtingen voor het boekjaar 2022 in.

Howard Schultz, die in maart weer opdook aan het roer van de keten na vijf jaar pensioen, geeft wel meer duidelijkheid over zijn plotse aantreden. Hij neemt voorlopig de fakkel over van Kevin Johnson, die vervroegd met pensioen gaat na de vakbondsstrubbelingen, maar dat zal slechts van korte duur zijn. Starbucks hoopt tegen de herfst al een opvolger te vinden, waarna Schultz zich weer terugtrekt tot de raad van bestuur.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo
  • horeca,
  • koffie

Starbucks durft niks meer te verwachten van 2022: na de oorlog in Oekraïne spelen nu ook de coronaverstrengingen in China parten.

Meer Food
Bekijk meer
  • iconFood30 juni, 2022
    Geoffroy Gersdorff wordt algemeen directeur Carrefour België

    Verrassende managementwissel bij Carrefour: Geoffroy Gersdorff keert na goed twee jaar terug vanop de hoofdzetel in Massy en wordt algemeen directeur België vanaf maandag 4 juli.

  • iconFood30 juni, 2022
    Carrefour verkoopt groenten en fruit tegen verspilling

    Carrefour lanceert een nieuw initiatief tegen voedselverspilling: de supermarktketen biedt voordelige 'Zero Waste Boxen' aan met groenten en fruit die dringend op moeten.

  • iconFood30 juni, 2022
    Albert Heijn brengt Peeters-Govers naar Limburg

    Peeters-Govers trekt dit najaar met Albert Heijn naar Limburg: de franchisenemer opent er twee nieuwe winkels, in Lanaken en Bilzen. Het is de eerste keer dat de Antwerpse franchiser de provincie aandoet.

Evenementen
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconFood21 juni, 2022
    ‘Kleine Leeuwtjes’ onder vuur? Delhaize reageert
  • iconFood15 juni, 2022
    Kopers gevonden voor Metro en Makro – maar wat nu?
  • iconFood15 juni, 2022
    Delhaize verlaagt prijzen van 500 huismerken
  • iconFood23 juni, 2022
    Overnemers Metro en Makro gunnen zichzelf studietijd
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN