RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen
  • Abonneren
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • RetailHunt Singapore
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • RetailHub
    • The Loop
    • Event- & Workshopruimtes
    • Virtuele tour
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • RetailHunt Singapore
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • RetailHub
    • The Loop
    • Event- & Workshopruimtes
    • Virtuele tour
  • Inloggen
  • Abonneren
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven CarrefourColruyt GroupNestléSchwarz Gruppe
  • Onderwerpen AnalyseOvername
  • Geografie Europa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Supermarkten op overnamepad: wat drijft hen?

icon
Food31 maart, 2023
Shutterstock

Van Carrefour tot Colruyt, supermarktgroepen investeren al jaren fors in overnames. Maar waarnaar zijn ze dan op zoek? En waarom doen ze het? Een nieuwe studie van PwC-dochter Strategy& zocht het uit.

Van boven naar beneden

Tussen 2013 en 2022 deden de grote Europese foodretailers jaarlijks 5% meer overnames, goed voor in totaal 84 deals. Vooral tijdens de coronacrisis, in 2020 en 2021, profiteerden ze van de onrust in de markt om goedkopere overnames te doen, maar ook van de noodzaak om zekerheid in te bouwen en de toeleveringsketens te versterken. Gezien de aanhoudende volatiliteit verwacht Strategy& in de toekomst nog meer verticalisering.

Waarin investeerden de fooddistributeurs dan? Zowel stroomopwaarts als stroomafwaarts, zo blijkt: bijna 40% van alle overnames draaide in de afgelopen tien jaar rond toegang tot de consument, of inzicht in die consument. Het gaat bijvoorbeeld om investeringen in data-analyse, apps, bezorgdiensten en e-commerce.

Ruim een kwart (27,5%) van de overnames ging echter de andere kant uit: heel wat retailers kochten zich in bij leveranciers of producenten, om meer controle te krijgen over de toevoer van producten of over de processen in de toevoerketen. Opvallend vaak namen fooddistributeurs bijvoorbeeld hun bakkerijpartners (al dan niet volledig) over.

Partnerships kunnen ook

Omdat zowel overheden als consumenten steeds meer duurzaamheid eisen, investeerden retailers tijdens de pandemiejaren ook opvallend veel in het einde van de cyclus: in recyclage. Meer dan één op de tien deals betrof afvalverwerking of recyclebare verpakkingsoplossingen. Logistiek en software haalden retailers eveneens in huis via overnames.

Als opvallende voorbeeld haalt Strategy& Lidl-moeder Schwarz Group aan, die de afgelopen jaren sterk in zijn opwaartse toeleveringsketen heeft geïnvesteerd met allerlei overnames in productie, logistiek en IT. Nestlé blinkt aan producentenzijde dan weer uit: de FMCG-reus kocht niet alleen tal van start-ups en jonge merken om nog meer consumenten aan te spreken, maar gaat ook veel samenwerkingen aan.

Het rapport wijst onder andere op de deals van Nestlé met Barry Callebaut en met Starbucks, maar noteert ook strategische samenwerkingen rond grondstoffen, verpakkingen en logistiek. Het hoeven dus niet altijd kostelijke acquisities te zijn.


Waarom er zo’n nood is aan verticalisering en aan samenwerking in de retailsector? Je leest er alles over in de volledig nieuwe editie van het boek The Future of Shopping: Re-set Re-made Re-tail.

Klik hier om The Future of Shopping te ontdekken.
Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Van Carrefour tot Colruyt, supermarktgroepen investeren al jaren in overnames. Maar naar wat zijn ze dan op zoek? En waarom doen ze het? Een nieuwe studie van PwC-dochter Strategy& zocht het uit.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food8 december, 2023
    Onrust om reorganisatie bij Mondelez in Herentals

    Mondelez investeert veertig miljoen euro in zijn koekjes- en chocoladefabriek in Herentals, maar haalt er tegelijk de productie van paaseitjes weg. Hoewel er geen naakte ontslagen vallen, reageren de vakbonden ongerust.

  • icon
    Food8 december, 2023
    [Filet Pur] Klein bier

    Het Belgisch kampioenschap armworstelen is dan toch begonnen, maar dat betekent nog niet dat de prijzen écht gaan dalen. En wat is het verband tussen e-commerce en verse vis? Of tussen wortelen en BDSM? Filet Pur onthult!

  • icon
    Food8 december, 2023
    Hoe deze “Lego van de voeding” een revolutie op gang wil trekken

    De Belgische start-up Winning Foods heeft een gezond en makkelijk concept ontwikkeld met diepgevroren bouwblokken om maaltijden mee samen te stellen, naar het voorbeeld van Lego, dus. De eerste testgezinnen gaan ermee aan de slag.

Meest gelezen
  • icon

    Food16 november, 2023

    [Analyse] Merkpositionering Delhaize krijgt rake klappen

  • icon

    Food15 november, 2023

    Stakingen in magazijnen Aldi, Colruyt en Delhaize

  • icon

    Mode20 november, 2023

    H&M opent compact winkelformaat in Turnhout

  • icon

    Food13 november, 2023

    Delhaize vindt overnemers voor 21 bijkomende supermarkten, teller staat op 72

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN