Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend
SL-Photography / Shutterstock.com

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Culinair trefpunt in nieuwe hippe buurt

De overdekte foodmarkt moet een nieuwe culinaire trekpleister worden in de recent opgewaardeerde Leuvense Vaartzone, met enkele 'local heroes' en met nationaal bekende namen zoals televisiekok Jeroen De Pauw en Italiaanse chef Felice Miluzzi, door Gault&Millau bekroond als beste Italiaanse chef. Projectontwikkelaar ViRiX heeft zo de tweede foodmarkt in het Leuvense geopend: eerder opende in de stationsbuurt overdekte markthal Hal 5.


Trekker van het project was slager Erwin Mertens van De Kapblok, die eerder ook al de titel beste slager van het land kreeg. Mertens overtuigde andere handelaars om in het project mee te stappen en opende er zijn tweede zaak. Ook verpakkingsvrije winkel Content is met de vestiging in De Smidse aan zijn tweede winkel toe.

 

Van microlab voor pasta tot yoga

In het pand staat een cafetaria van koffiebranderij Rom centraal. Het koffiemerk heeft er eveneens een winkel. Met L’Atelier de Séraphine van Philippe Fouailly is ook een artisanale Franse bakker aanwezig. Felice Miluzzi van Ristorante Rossi heeft er Rossi Pasta Atelier geopend, een "microlab toegewijd aan de passie voor pasta" waar mensen workshops kunnen volgen, mogen proeven van pasta en de ingrediënten kopen om zelf pasta te maken. De shop Aperobag van Jeroen De Pauw moet dan weer een “snoepwinkel voor volwassenen” worden, waar alles voor een geslaagde aperitief in een kant-en-klare zak te koop is.

 

Op de bovenverdieping is er nog ruimte voor non-food en diensten: yoga bij Saja Yoga, hartcoherentie-training en waxing bij Floxx en kapsalon/bar Caffee Coiffee.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Lidl Kapellen na jarenlange lijdensweg eindelijk open

14/12/2017

Bijna vier jaar nadat het openbaar onderzoek van start ging, is de nieuwbouw-Lidl in Kapellen eindelijk geopend. Na tal van procedures moest de versdiscounter, onder druk van de buurt die vreesde voor een verkeersinfarct, zijn oorspronkelijke plannen bijschaven.

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Carrefour blijft marktaandeel verliezen in Frankrijk

13/12/2017

Dat CEO Alexandre Bompard voor een grote uitdaging staat bij Carrefour, werd zopas nog eens bevestigd door de nieuwste cijfers van Kantar Worldpanel. Zijn keten was vorige maand immers de grootste verliezer qua marktaandeel in Frankrijk.

Nederland en België blijven zorgenkindjes voor gescheiden Metro

13/12/2017

De Duitse foodretailgroep Metro zegt in zijn eerste jaar sinds de afsplitsing van zijn non-foodactiviteiten een solide basis voor nieuwe groei te hebben gelegd. De Benelux blijft nochtans een rem op die groei zetten. 

 

Back to top