Voortaan heeft groente- en fruitleverancier Greenyard twee CEO’s: naast Hein Deprez komt Marc Zwaaneveld mee aan het roer staan, om de noodzakelijke transformatie van het bedrijf optimaal te kunnen uitvoeren.
Concrete actieplannen
Terwijl Deprez zich verder zal concentreren op de uitrol van het strategische partnermodel met retailers, zal Zwaaneveld een goed omkaderde, efficiënte en naadloze implementatie van het transformatieplan binnen het bedrijf garanderen. Zo kan snel en efficiënt een nieuwe dynamiek aan Greenyard gegeven worden, meldt het persbericht. Het bedrijf bereidt momenteel samen met een extern adviesbureau concrete actieplannen voor. De eerste besparingen werden al gerealiseerd.
Greenyard zag vorig jaar de omzet en de winst sterk terugvallen als gevolg van tegenslagen (de droge zomer en een listeriabesmetting in Hongarije), maar ook van toenemende prijsdruk van de supermarkten. Het bedrijf zit met een hoge schuldenberg en kondigde twee weken geleden al aan dat een nieuwe manier van werken noodzakelijk is: het wil een verticaal geïntegreerde partner worden voor zowel vers als diepvries. Zo’n partnermodel zou de marges moeten verbeteren. Om de transformatie vorm te geven trok het bedrijf eind januari Zwaaneveld van afvalverwerker Van Gansewinkel aan als chief transformation officer. Die krijgt dus al snel promotie.