RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Unilever gaat 1500 banen schrappen

icon
Food25 januari, 2022

Unilever gaat wereldwijd zeker 1500 jobs schrappen en tegelijk zijn structuur vereenvoudigen. De operatie zou de besluitvorming binnen het bedrijf moeten versnellen.

 

Vijf divisies

De FMCG-reus zal 15% van de functies in zijn ‘senior management’ schrappen en een aantal lagen afschaffen om de onderneming te vereenvoudigen. Samen met het wegsnijden van één op de twintig jobs in ‘junior management’ zou dat neerkomen op ongeveer 1500 jobs. De onderneming zal de vakbonden raadplegen over de plannen en benadrukte dat fabrieksarbeiders niet zullen worden getroffen door de reorganisatie.

 

De onderneming stapt af van haar huidige matrixstructuur en zal worden georganiseerd rond vijf afzonderlijke bedrijfseenheden: Schoonheid & Welzijn, Persoonlijke verzorging, Huishoudelijke verzorging, Voeding en IJs. Elke bedrijfstak krijgt de volledige verantwoordelijkheid voor zijn strategie, groei en winstontwikkeling. Analisten zien in de operatie ook een mogelijke voorbereiding om de voedingstak af te stoten.

 

“Ons nieuwe organisatiemodel is het afgelopen jaar ontwikkeld en is bedoeld om de verbetering in de prestaties van ons bedrijf voort te zetten”, verklaarde CEO Alan Jope in een persbericht. “Door over te schakelen op vijf categoriegerichte bedrijfsafdelingen kunnen we beter inspelen op consumenten- en kanaaltrends, met een duidelijke verantwoordelijkheid voor de resultaten. Groei blijft onze topprioriteit en deze veranderingen zullen ons streven daarnaar ondersteunen.”

 

Nieuw topbestuur

Met de nieuwe structuur voert Unilever vanaf 1 april ook diverse wijzigingen door in zijn managementteam. Zo wordt Fernando Fernandez (momenteel EVP Latijns-Amerika) President Schoonheid & Welzijn. Fabian Garcia (President Noord-Amerika) wordt dan weer President Persoonlijke Verzorging, terwijl Hanneke Faber (President Foods & Refreshment) President Voeding wordt. Peter ter Kulve en Matt Close blijven verantwoordelijk voor respectievelijk Huishoudelijke Verzorging en IJs, al wordt die laatste nu wel een volwaardige bedrijfstak.

 

COO Nitin Paranjpe krijgt tegelijk een nieuwe rol krijgt als Chief Transformation Officer en Chief People Officer, waarbij hij de leiding krijgt over de bedrijfstransformatie en het HR-departement. Sunny Jain, momenteel President Beauty & Personal Care, heeft dan weer besloten om het bedrijf te verlaten.

 

Onder druk

De veranderingen bij Unilever komen niet uit de lucht vallen. Topman Alan Jope staat al maanden onder druk om de omzetgroei weer aan te zwengelen, nadat het bedrijf zijn streefcijfers niet wist te halen. De afgelopen dagen kwam ook aan het licht dat de Amerikaanse activistische belegger Nelson Peltz een belang in het concern heeft genomen. Op de beurs van Londen spurtte het aandeel Unilever meteen daarop ruim 7% hoger, de sterkste stijging in achttien maanden.

 

In de voorbije weken trachtte Jope nog de consumententak van GSK, met merken als Sensodyne en Aquafresh, in te lijven. Zijn bod van vijftig miljard pond (zestig miljard euro) was echter onvoldoende voor GSK. Met die actie haalde hij bovendien de woede van heel wat beleggers op zijn hals, waarna de topman gedwongen werd om de interesse in de GSK-afdeling te laten varen, schrijft The Guardian.

 

Terry Smith, oprichter van Fundsmith en een van Unilevers grootste aandeelhouders, verklaarde achteraf dat het management zich moest richten op het verbeteren van zijn kernactiviteiten, ofwel moest aftreden. Smith had eerder al gezegd dat dat Unilever “de kluts kwijt was” en beschuldigde het management ervan duurzaamheid na te streven ten koste van de bedrijfsresultaten.

 

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food16 mei, 2025
    [Filet Pur] Sfeerbedervers

    Een verjaardagsfeestje wordt bruusk verstoord, terwijl discussies over internationale prijsverschillen alweer voorbijgaan aan de essentie. Wie legt er de vinger op de zere plek van de gemiste kansen? Filet Pur to the rescue!

  • icon
    Food16 mei, 2025
    Colruyt krijgt groen licht voor overname Delitraiteur

    De Belgische Mededingingsautoriteit heeft donderdag de overname van maaltijdwinkelketen Delitraiteur door Colruyt Group goedgekeurd.

  • icon
    Food15 mei, 2025
    Snackproducent Van Geloven sluit Mora-fabriek in Mol

    Van Geloven, de producent van snacksmerken Mora en Van Dobben en dochterbedrijf van diepvriesgigant McCain, sluit drie productievestigingen in België en Nederland. Dat zal 142 jobs kosten.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode22 april, 2025
    [In Beeld] Zo ziet de grootste Nike outletwinkel van Europa eruit
  • icon
    Mode29 april, 2025
    INNO gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN