BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Lid worden
  • Inloggen user
  • News
  • Events
  • Hunts
  • RetailHub
  • Food
  • Mode
  • Wonen
  • Elektro
  • Schoonheid/verzorging
  • Doe-Het-Zelf/Tuin
  • Vrije tijd
  • Algemeen
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • RetailHub
user
Geschreven door redactie
In dit artikel
  • Companies KTBA
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Vertrouw etikettering toe aan experts: “Fout label is belangrijkste oorzaak terugroeping”

iconFood6 mei, 2022
KTBA

(Publireportage) Met de coronacrisis, de zoektocht naar alternatieve ingrediënten door de Oekraïneoorlog en de doorbraak van Nutri-Score en Eco-Score, draaien voedingsproducenten overuren om hun etiketten in regel te houden. De experts van KTBA snellen ter hulp.

Het belang van correcte productinformatie

Voedselveiligheid is een absolute prioriteit voor fabrikanten en retailers, een correcte etikettering is daarbij van het allergrootste belang: “Bij product recalls is een foutieve etikettering veruit de belangrijkste oorzaak: men vergat een allergeen of additief te vermelden, bijvoorbeeld. Als producent laat je je dan ook best adviseren door een expert. Zie het als een verzekering: producten terugroepen en vernietigen kost veel geld, het veroorzaakt imagoschade en kan wegen op de relatie met de retailer.”

Aan het woord zijn Kobe Van Looy en Robert van Dalen van KTBA, een dienstenbedrijf gespecialiseerd in voedselveiligheid en -kwaliteit. De eerste stuurt de Belgische afdeling aan, de tweede is operationeel verantwoordelijk voor de divisie ‘label compliance’, die producenten helpt om productinformatie correct op het etiket en in de online productportalen van de retailers te publiceren. Complexe en snel veranderende materie, die de meeste fabrikanten niet meer op eigen kracht kunnen bolwerken.

Het Nutri-Score-effect

Veranderende wetgeving en evoluerende recepturen nopen bedrijven immers voortdurend om hun productinformatie bij te werken. Naast traditionele rebrandings ziet KTBA onder andere een ‘Nutri-Score-effect’: “Bedrijven willen kijken hoe ze hun receptuur kunnen verbeteren, van een C naar een B bijvoorbeeld. Maar dat betekent andere ingrediënten, een gewijzigde voedingswaarde, misschien nieuwe allergenen. Dus moeten productfiches en etiketten worden aangepast.” Ook de invoering van de Eco-Score kan een update van de receptuur met zich meebrengen.

En dan is er ook nog de oorlog in Oekraïne. Zonnebloemolie is haast niet meer voorradig en daar worstelen bedrijven mee: “Wat zijn de alternatieven en wat is dan de impact op smaak en receptuur? Moeten we de verpakking aanpassen? Momenteel zullen de overheden in België en Nederland nog niet gaan handhaven wanneer er een andere olie wordt gebruikt. Maar als die olie langer niet voorradig blijft, moeten bedrijven toch een duurzame oplossing zoeken.” Kortom, er ligt voor maanden werk op de plank en dat veroorzaakt capaciteitsproblemen.

Pieken wegwerken

“We zien dat er nu wel wat achterstand is: door de coronacrisis is de verkoop in de supermarkt gegroeid, terwijl de horeca moest sluiten. Dat heeft tot heel wat nieuwe productintroducties geleid de afgelopen twee jaar. Maar er is nog steeds een hoog ziekteverzuim in de markt, niet alleen door corona maar ook door mentale belasting. Je ziet een cascade-effect: er staan veel vacatures open, er is een war for talent gaande. Outsourcing biedt dan uitkomst: wij helpen bedrijven om die piek weg te werken.”

Niet alleen levert KTBA helpende handen, ook kennis, kunde en ervaring spelen mee. “Er zijn zoveel verschillende retailers met verschillende portalen, verschillende lastenboeken… Er is zoveel specifieke wetgeving, rond chocolade, rond vlees… Het is erg moeilijk om up-to-date te blijven. Vaak komen bedrijven pas bij ons terecht als er al wat aan de hand is: wanneer er een container vanuit China vast staat aan de grens omdat de verpakking niet klopt, omdat men een allergeen is vergeten te vermelden of omdat het product een niet-toegelaten ingrediënt bevat.”

Controle van A tot Z

Bij KTBA kunnen FMCG-bedrijven onder meer terecht om hun etiketten te laten controleren, via de website labelchecks.com: “We controleren je label van A tot Z: voldoet het aan wetgeving? Dat doen we niet enkel voor België en Nederland, maar in wel honderd landen. We zorgen ook voor gespecialiseerde vertalingen. Je ziet immers steeds meer overstickering: denk maar aan een Poolse verpakking die in België in de winkel ligt, met een sticker met de Nederlandse en Franse vertaling erop. Zo’n vertaling vertrouw je maar beter niet toe aan Google Translate…”

KTBA helpt fabrikanten ook om hun productspecificaties in te vullen in de verschillende systemen van de retailers: receptuur, ingrediënten, voedingswaarde, allergenen, herkomst, mogelijke kruisbesmettingen, certificaten, verpakkingsmateriaal, gewichten… Daarnaast helpt het bedrijf retailers om van al die gegevens een bestand te maken met de teksten die op het artwork van de verpakking moeten komen. “Retailers zijn best veeleisend: zodra de beslissing over een introductie valt, moet het snel gaan, dan willen ze morgen het etiket al hebben. We zien vaak dat de deadlines al verstreken zijn wanneer het werk bij ons komt.”

Totaalpakket inzake voedselveiligheid

Naast hulp bij etikettering kunnen fabrikanten nog voor heel wat andere diensten bij KTBA terecht: consultancy, training, auditing, online oplossingen… “Wij werken volgens het principe ‘van boer tot bord’. In alle schakels daartussen hebben we expertise: landbouw, veevoer, opslag, productie, transport, retail… de volledige keten.”

KTBA werd 25 jaar geleden opgericht in Nederland en is sinds 2011 ook actief in België, met een toegewijd Belgisch team. Sinds 2019 is het onderdeel van Mérieux NutriSciences, gespecialiseerd in labo’s waar voedingsbedrijven hun producten laten analyseren. Met KTBA erbij kan het concern een totaalpakket aanbieden, om voedselveiligheid en -kwaliteit te garanderen onder het motto ‘Better food, better health, better world’.

Meer info: www.ktba.be

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

(Publireportage) Met de coronacrisis, de zoektocht naar alternatieve ingrediënten door de Oekraïneoorlog en de doorbraak van Nutri-Score en Eco-Score, draaien voedingsproducenten overuren om hun etiketten in regel te houden. De experts van KTBA snellen ter hulp. Het belang van correcte productinformatie Voedselveiligheid is een absolute prioriteit voor fabrikanten en retailers, een correcte etikettering is daarbij van het allergrootste belang: “Bij product recalls is een foutieve etikettering veruit de belangrijkste oorzaak: men vergat een allergeen of additief te vermelden, bijvoorbeeld. Als producent laat je je dan ook best adviseren door een expert. Zie het als een verzekering: producten terugroepen en vernietigen...

Meer Food
Bekijk meer
  • iconFood20 mei, 2022
    Ekomenu zet eco- en gezondheidsscores op kasticket

    Maaltijdbox Ekomenu toont voortaan de eco- én gezondheidsscore van wat mensen eten. Op de kassabon krijgen klanten de voetafdruk van hun bestelling te zien. Ze kunnen daar ook persoonlijke streefdoelen aan koppelen.

  • iconFood20 mei, 2022
    Casino geeft senioren korting op abonnement

    De Franse supermarktgroep Casino biedt senioren een eigen abonnementsformule aan. Ze hoeven een pak minder te betalen voor de service dan jongere klanten. Al betalen studenten nog minder.

  • iconFood20 mei, 2022
    Biologische webwinkel eFarmz lanceert ultrasnelle bezorgdienst

    Met de service eFarmz Express kunnen Brusselse klanten van de bio-webshop voortaan hun onlinebestellingen de dag zelf al aan huis bezorgd krijgen. De dienst zal later worden uitgerold naar de rest van het land.

Evenementen
  • 9
    jun
    Future of Food Congress
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconAlgemeen20 mei, 2022
    The Future of Shopping: merken als kerken, Chinese honger en VR-werkborrels
  • iconFood20 mei, 2022
    Ekomenu zet eco- en gezondheidsscores op kasticket
  • iconFood20 mei, 2022
    Casino geeft senioren korting op abonnement
  • iconFood20 mei, 2022
    Biologische webwinkel eFarmz lanceert ultrasnelle bezorgdienst
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be