De Nederlandse websupermarkt Picnic levert als eerste in de foodbranche de boodschappen voortaan ook op zondag, in heel Nederland.
Groot succes
Picnic testte de zondagse service aanvankelijk in Almere, Delft, Den Haag, Ede, Leiden, Utrecht, Veenendaal en Zoetermeer. Dat werd zo’n succes dat de websuper de service nu landelijk uitrolt. Andere supermarkten leveren in Nederland niet op zondag, al doen non-foodwebshops zoals Coolblue en bol.com dat wél. De uitrol van zondagbezorging levert extra banen op, zegt medeoprichter Michiel Muller aan het AD. Hij verwacht zo’n 15% meer ‘runners’ nodig te hebben.
Picnic ging van start in 2015 en belevert nu al ongeveer 275.000 gezinnen in een zeventigtal Nederlandse steden in de regio’s Noord-Brabant, Noord-Holland, Rotterdam en Utrecht. De omzet stijgt spectaculair, maar dat geldt ook voor de verliescijfers. De sterke groei van de websuper zorgt bovendien hier en daar voor wachtlijsten, zo bleek afgelopen najaar. Het bedrijf investeert daarom in bijkomende distributiehubs. Sinds 2018 is de ‘app-only’ webshop ook actief op de Duitse markt.