Welke supermarkt zal sneuvelen in Zonhoven? | RetailDetail

Welke supermarkt zal sneuvelen in Zonhoven?

Welke supermarkt zal sneuvelen in Zonhoven?

Woensdag opent Albert Heijn in Zonhoven zijn 41ste winkel. Colruyt is er op zoek naar een groter pand. Lidl, Spar, Aldi, Alvo en AD Delhaize zetten zich schrap. Waanzin, daarover is iedereen het eens. Wie gaat het eerst kopje onder? 

 

Leegstand in centrum

Zeven supermarkten voor een gemeente met dik 20.000 inwoners? Dan mag de koopkracht er nog redelijk zijn, je krijgt het niet rond gerekend. Enkel Carrefour is niet in Zonhoven aanwezig – maar wel op een boogscheut, in Hasselt met een hypermarkt en in Houthalen met een 'market'. Dat er minstens één supermarkt zal sneuvelen in Zonhoven, daaraan twijfelt niemand.


Binnen de gemeenteraad van Zonhoven was er nochtans niet bepaald eensgezindheid over een vergunning voor Albert Heijn. Niet enkel omdat het verzadigingspunt voor supermarkten al ruim overschreden is, maar ook omdat de nieuwe winkel langs de Heuveneindeweg komt, buiten de dorpskern. Die straat dreigt een echte baanwinkelboulevard te worden, want meer winkelketens tonen interesse en projectontwikkelaars kopen er gronden op. Intussen stijgt de leegstand in het centrum. 

 

Verdringingsstrategie

Eén ding is duidelijk: hier spelen de foodretailers een pure, harde verdringingsstrategie. En dan is de vraag: wie wordt het kind van de rekening? Buurman Lidl? Of toch AD Delhaize, geen 500 meter verderop? Mooie winkel, maar de geschiedenis leert dat Delhaize kwetsbaar is bij de komst van een Albert Heijn in de onmiddellijke omgeving. 


De zaak werd een jaar geleden verkocht door voormalig eigenaar Luc Van Esch. “Net op tijd”, klinkt hij opgelucht in Het Belang van Limburg. De situatie is volgens hem economisch onhoudbaar. Op korte termijn komen er jobs bij, maar op de langere termijn zullen er meer verdwijnen. “Albert Heijn is heel zeker dat het één van de anderen kan wegconcurreren.”


Dat Albert Heijn ondanks de fusie met Delhaize toch heeft doorgezet met deze locatie, terwijl het andere projecten wel opgaf, is opmerkelijk. En dat geen van beide verkooppunten op het lijstje af te stoten winkels kwam, geeft evenzeer te denken. Al is de kans groot dat het in de praktijk op hetzelfde neerkomt. Twee franchisenemers mogen het met elkaar uitvechten. Collateral damage

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.