Welke supermarkt zal sneuvelen in Zonhoven?

Welke supermarkt zal sneuvelen in Zonhoven?

Woensdag opent Albert Heijn in Zonhoven zijn 41ste winkel. Colruyt is er op zoek naar een groter pand. Lidl, Spar, Aldi, Alvo en AD Delhaize zetten zich schrap. Waanzin, daarover is iedereen het eens. Wie gaat het eerst kopje onder? 

 

Leegstand in centrum

Zeven supermarkten voor een gemeente met dik 20.000 inwoners? Dan mag de koopkracht er nog redelijk zijn, je krijgt het niet rond gerekend. Enkel Carrefour is niet in Zonhoven aanwezig – maar wel op een boogscheut, in Hasselt met een hypermarkt en in Houthalen met een 'market'. Dat er minstens één supermarkt zal sneuvelen in Zonhoven, daaraan twijfelt niemand.


Binnen de gemeenteraad van Zonhoven was er nochtans niet bepaald eensgezindheid over een vergunning voor Albert Heijn. Niet enkel omdat het verzadigingspunt voor supermarkten al ruim overschreden is, maar ook omdat de nieuwe winkel langs de Heuveneindeweg komt, buiten de dorpskern. Die straat dreigt een echte baanwinkelboulevard te worden, want meer winkelketens tonen interesse en projectontwikkelaars kopen er gronden op. Intussen stijgt de leegstand in het centrum. 

 

Verdringingsstrategie

Eén ding is duidelijk: hier spelen de foodretailers een pure, harde verdringingsstrategie. En dan is de vraag: wie wordt het kind van de rekening? Buurman Lidl? Of toch AD Delhaize, geen 500 meter verderop? Mooie winkel, maar de geschiedenis leert dat Delhaize kwetsbaar is bij de komst van een Albert Heijn in de onmiddellijke omgeving. 


De zaak werd een jaar geleden verkocht door voormalig eigenaar Luc Van Esch. “Net op tijd”, klinkt hij opgelucht in Het Belang van Limburg. De situatie is volgens hem economisch onhoudbaar. Op korte termijn komen er jobs bij, maar op de langere termijn zullen er meer verdwijnen. “Albert Heijn is heel zeker dat het één van de anderen kan wegconcurreren.”


Dat Albert Heijn ondanks de fusie met Delhaize toch heeft doorgezet met deze locatie, terwijl het andere projecten wel opgaf, is opmerkelijk. En dat geen van beide verkooppunten op het lijstje af te stoten winkels kwam, geeft evenzeer te denken. Al is de kans groot dat het in de praktijk op hetzelfde neerkomt. Twee franchisenemers mogen het met elkaar uitvechten. Collateral damage

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top