RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“E-commerce maakt de impact van het weer op de omzet nog groter” (Alexander Talpe, e5 mode)

icon
Mode28 augustus, 2018

De verjongingsoperatie bij e5 mode begint nu al resultaten af te leveren: de retailer trekt weer nieuwe klanten aan en de ‘personalshopperservice’ is een schot in de roos. Daardoor kan het bedrijf standhouden in een wel erg volatiele markt.

 

Impulsief

De modesector bevindt zich in bijzonder zwaar weer. Verschillende nationale en internationale ketens maakten dit jaar al minder goede resultaten bekend, maar CEO Alexander Talpe van e5 mode hoor je niet klagen. “We zagen een lichte verbetering in 2017, onze inspanningen werpen al vruchten af. De lang aanslepende winter en de hete zomer die daarop volgde, bemoeilijkte de zaken wel. Door een goed beheer van de voorraden hebben we de schade kunnen beperken.”

 

Het koopgedrag van de modeconsument is wel enorm veranderd, ervaart hij: “E-commerce heeft de geldende normen omvergegooid, vooral op het vlak van snelheid en beschikbaarheid. Vroeger planden mensen tijdig hun kledingaankopen, ze kwamen vroeg op het seizoen naar de winkels om zeker te zijn dat hun maat nog beschikbaar zou zijn. Dat is voorbij. Onder impuls van e-commerce verwachten ze dat de volledige collectie altijd beschikbaar is, en meteen leverbaar. Men koopt impulsiever. Daardoor wordt de impact van het weer op de omzet nog groter. We proberen de pieken in de verkoop te verhogen, want de dalen afvlakken is een moeilijke zaak.”

 

Personal shoppers

Investeert e5 mode nu in zijn winkels om beter in te spelen op dat veranderende koopgedrag? “Ondanks de groei van online zien we voor de fysieke winkel zeker nog een rol in de toekomst. Belangrijk is wel dat die winkel een toegevoegde waarde betekent. We willen onze klanten inspireren, meer winkelcomfort bieden en verschillende diensten aanreiken. Dat werkt: we zien bijvoorbeeld een verdriedubbeling van de afspraken met onze personal shoppers. En één derde van de klanten die een beroep doen op deze service, zijn nieuwe klanten of klanten die in het verleden waren afgehaakt.”

 

Dat is goed nieuws voor de keten, die immers inzet op het aantrekken van nieuwe klanten. “Onze winkels ontvangen meer bezoekers, en die klanten keren ook vaker terug. We hebben de ambitie om nog meer nieuwe klanten aan te trekken, dat is een werkpunt.”

 

Weggegooid geld

De retailer mikt op een brede doelgroep: in algemene termen gaat het om veertigplussers, al beseft Talpe dat je voorzichtig moet zijn met leeftijden. “Vandaag is de veertigplusser niet meer die van twintig jaar geleden. De stijl wijkt niet sterk af van de geldende modetrends. Wel stellen onze klanten hoge eisen op het vlak van pasvormen en service. Wij hebben de kennis en de ervaring, dat is een troef tegenover de online concurrentie.”

 

Moet e5 mode na deze evoluties niet meer inzetten op marketing, om klanten aan te trekken? “Ik denk dat we eerst ons veranderingstraject moeten afronden in de winkels, de collecties en de service. Daarna moeten we dat inderdaad beter gaan vertellen aan de markt. Mijn oom zegt vaak: ‘wat baat het om de beste te zijn als niemand het weet?’ Maar hij voegt daar meteen aan toe dat de helft van je marketingbudget toch weggegooid geld is…”

 

Taart en bloemen

Tot slot, wat heeft Alexander Talpe geleerd na één jaar als CEO? “Ik kende het bedrijf natuurlijk al. Het was een erg boeiend jaar: de sector is uitdagend, onze marktpositie ook. Het zit ’m vaak in de details, daaraan sleutelen we voortdurend. In de winkels kunnen kleine ingrepen ervoor zorgen dat de beleving goed zit. Positief verrast ben ik door de reacties van onze klanten, die ons toch wel zeer genegen zijn. Ze brengen taart en bloemen naar onze winkels, of ze schrijven een brief om ons te bedanken voor de goeie service. Dat heeft me verwonderd, ik had dat niet verwacht.”

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN