Het Franse luxemerk Hermès heeft er een prachtjaar op zitten: de groep boekte op een omzet van net geen 6 miljard euro een nettowinst van 1,4 miljard euro, een stijging met 15%.
Sterkste groei in Azië
“Dit jaar heeft Hermès opnieuw een opmerkelijk resultaat neergezet, de vrucht van het talent en de toewijding van de vrouwen en mannen van Hermès. Het bevestigt de kracht van het groeimodel van de groep”, zo vat topman Axel Dumas het voorbije boekjaar samen. Dat klokte af op een omzet van 5,966 miljard euro (+7,5%) en een nettowinst van 1,405 miljard euro. Hermès slaagde erin om zijn winstmarge op 34,3% te stabiliseren, een fractie onder het record van 34,6% in 2017.
Vooral op de Aziatische markt scoorde Hermès sterk: daar steeg de omzet ruim 10% tot 2,89 miljard euro. Enkel Japan bleef wat achter, met een omzetstijging van ‘maar’ 4,4% tot 748,3 miljoen euro. Op zijn Franse thuismarkt slaagde het luxemerk er ondanks het moeilijke najaar in het teken van de ‘gilets jaunes’ toch in om zijn omzet met 6% te laten groeien tot 1,1 miljard euro, ongeveer evenveel als in de Verenigde Staten: daar klom de verkoop met 6,1% tot omgerekend 1 miljard euro.
De lederwaren en zadels ‑ waarmee alles destijds begon ‑ zijn met 2,9 miljard euro nog altijd goed voor het leeuwendeel van de omzet (+6,3%). De sterkste groei komt dan weer op naam van de afdeling ‘ready-to-wear & accessoires’ (+10,9% tot 1,3 miljard euro). De tak ‘zijde & textiel’, met de befaamde ‘carré’-sjaals, ging er een half procent op vooruit tot 536,9 miljoen euro.