Het Amerikaanse kledingmerk Abercrombie & Fitch bekijkt samen met een investeringsbank verschillende opties rond een verkoop van het modebedrijf. Dat wil echter nog niet zeggen dat er zeker een verkoop komt.
Waarde fors gedaald
Enkele jaren geleden was een overname van Abercrombie & Fitch volledig ondenkbaar: in 2011 werd het bedrijf immers op een bedrag van 5,3 miljard dollar (4,9 miljard euro) gewaardeerd, maar momenteel is het nog maar 850 miljoen dollar (782 miljoen euro) waard, wat het een interessante optie maakt voor overnemers. De berichten over een verkoop deden het aandeel op de Amerikaanse beurs dan ook onmiddellijk de hoogte in gaan.
De gedaalde waarde van Abercrombie & Fitch is het gevolg van de problemen die het al enkele jaren kent. Een tiental jaar geleden was het merk, samen met dochtermerk Hollister, ongekend populair bij de jeugd. Toen de trends veranderden, had het modebedrijf daar echter geen antwoord op, waardoor heel wat klanten de overstap maakten naar ketens als H&M en Zara. Ook online kwam A&F veel te laat op gang, waardoor het die trein grotendeels miste.
Bovendien kwam CEO Michael Jeffries meermaals in opspraak met zijn uitspraken, waarbij de man onder andere stelde dat enkel aantrekkelijk mensen hun kleding mochten dragen. In 2014 werd Jeffries uit zijn functie gezet, maar pas enkele maanden terug werd met Fran Horowitz een nieuwe CEO aangesteld. Mogelijk is zij nu de drijvende kracht achter de mogelijk verkoop van het bedrijf.