RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Adidas
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Adidas trappelt ter plaatse na Yeezy-kater

icon
Mode5 mei, 2023

Adidas heeft de breuk met rapper Ye (Kanye West) nog altijd niet verteerd. Integendeel, de sneakervoorraden blijven zich opstapelen. Toch presteert de basketfabrikant een tikkeltje beter dan verwacht.

Het vermaledijde Yeezy-effect

Een vlakke lijn is al reden tot opluchting bij Adidas. Het sneakermerk boekte 1% minder omzet (5,27 miljard euro) in het eerste kwartaal, maar zag de schoenenverkoop met 1% toenemen. Ook was er een kleine operationele winst van 60 miljoen euro, al daalde de brutomarge met 5,1 procentpunten tot 44,8%.

Het kwartaal eindigde zo “iets beter dan we hadden verwacht”, zegt CEO Bjørn Gulden. Er is namelijk één duidelijke boosdoener: de rapper Ye waarmee de sneakermaker de erg succesvolle Yeezy-collecties op de markt bracht. Toen de ex van Kim Kardashian het vorig jaar al te bont maakte, wees Adidas hem de deur. Sindsdien zit het merk met miljoenen onverkoopbare schoenen opgescheept. Het bedrijf heeft er zelfs een term voor bedacht: het Yeezy-effect.

“Alleen wat tijd nodig”

De voorraden zijn nog steeds te hoog, geeft nieuwe topman Gulden toe, maar al 300 miljoen euro lager dan aan het begin van het jaar. Natuurlijk gebeurde die uitverkoop tegen fikse kortingen, wat de marges niet ten goede kwam – zeker niet in deze tijden van hoge inflatie en kosten. Netto verloor Adidas vorig kwartaal 24 miljoen euro. Een jaar eerder bedroeg de nettowinst nog 310 miljoen euro.

Voor het hele jaar verwacht Adidas een omzetdaling tussen de 5 en 9%, “omdat de macro-economische uitdagingen en geopolitieke spanningen aanhouden”. Het merk vreest nog altijd voor recessie in Noord-Amerika en Europa, nog los van het befaamde “Yeezy-effect”. Als de bestaande voorraad niet verkocht raakt, betekent dat een omzetverlies van 1,2 miljard euro.

In het ergste geval verwacht het bedrijf in 2023 een operationeel verlies 700 miljoen euro. “2023 wordt een hobbelig jaar met teleurstellende cijfers”, zegt Gulden, maar “we hebben alleen wat tijd nodig”. “Het is een overgangsjaar om een sterke basis te leggen voor een beter 2024 en een goed 2025 en verder.”

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Adidas heeft de breuk met rapper Ye (Kanye West) nog altijd niet verteerd. Toch presteert de basketfabrikant een tikkeltje beter dan verwacht.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode26 september, 2023
    Ledenprogramma Zalando Plus nu ook in België

    Zalando lanceert zijn lidmaatschapsprogramma Zalando Plus nu ook voor Belgische klanten. Voor partnermerken is het vooral interessant om zo extra loyale en modebewuste klanten te bereiken.

  • icon
    Mode22 september, 2023
    e5 opent nu ook stadswinkels: “De mayonaise pakt”

    Modeketen e5 boekt sterke resultaten, ondanks een moeilijk modejaar en het kwakkelende zomerweer. De keten gaat voor het eerst eigen stadswinkels openen en lanceert Dansaert Men, een formule van herenboetieks.

  • icon
    Mode21 september, 2023
    Schoenketen Maniet ambieert tien bijkomende winkels

    De Waalse schoenenretailer Maniet wil de kopende jaren van 29 naar 39 winkels groeien en kijkt daarvoor richting Luik en het Groothertogdom Luxemburg. De familiale keten, waar de vijfde generatie nu aan het roer staat, viert haar 120ste verjaardag.

Evenementen
  • 19
    okt

    Category Management Congress
  • 23
    nov

    RetailDetail Night
Meest gelezen
  • icon

    Food5 september, 2023

    Overnemers Delhaize-supermarkten doorgelicht: opvallend veel store managers

  • icon

    Food29 augustus, 2023

    Sligro herstructureert: Belgische directie moet gaan

  • icon

    Food4 september, 2023

    Voor deze 17 bijkomende supermarkten vond Delhaize overnemers

  • icon

    Food13 september, 2023

    Hoe Lunch Garden jonge gezinnen verleidt

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN