RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Adidas
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Duitsland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Adidas: “we móéten marktleider worden in Europa”

icon
Mode9 maart, 2023
Shutterstock.com

Adidas zit op de strafbank na het fiasco met Kanye West, corona en de inflatie. Toch is het sportmerk nog niet uitgespeeld volgens kersvers CEO Bjørn Gulden, die wel het management herschikt.

Chinezen beter begrijpen

“Adidas heeft alle ingrediënten om succesvol te zijn”, houdt Gulden vol. Hij is sinds 1 januari CEO van het sportmerk, dat vandaag de dag echter flink worstelt met allerhande “kwaaltjes”. Vorig jaar eindigde de nettowinst op slechts 254 miljoen euro, met een omzet die amper 1% steeg, door problemen met goudhaantje Kanye “Ye” West, Rusland en het zo belangrijke China.

De verkoop op de Chinese markt kelderde met 36%, niet alleen door de coronamaatregelen maar ook door een aanslepende boycot. Zelfs een groei van 44% in Latijns-Amerika en een van 12% in Noord-Amerika konden dat niet goedmaken. Adidas moet meer aandacht krijgen voor het lokale en de Chinese consument beter begrijpen, besluit Gulden in het nieuwe jaarrapport.

Door de breuk met de controversiële rapper Ye daalde de omzet in het vierde kwartaal zelfs met 1%, terwijl de brutomarge zakte tot 39,1% als gevolg van hogere toeleveringskosten en hogere kortingen. Het kwartaal klokte af op een nettoverlies van 482 miljoen euro, in vergelijking met 213 miljoen euro winst een jaar eerder. Opvallend is dat ook de (al even controversiële) wereldbeker voetbal in Qatar het jaareinde niet kon redden.

Toch geen deal met Ye?

2023 wordt volgens Gulden een overgangsjaar: de sneakerproducent moet eerst door het dal vooraleer het weer bergop gaat. De nieuwe topman rekent nu al op een “hoge eencijferige” omzetdaling dit jaar, om pas in 2024 weer aan een winstgevende business te beginnen bouwen. Doelstelling nummer één is de voorraden verminderen en de kortingen verlagen.

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, nu het bedrijf voor 500 miljoen euro aan onverkochte en mogelijk onverkoopbare Yeezy-voorraden heeft. Over de vraag of Adidas nu wel of niet een akkoord heeft bereikt met Ye om de producten alsnog te verkopen, houdt Gulden zich op de vlakte. Voorlopig calculeert het bedrijf al een inkomstenverlies van 1,2 miljard euro in, net als een operationeel verlies van 700 miljoen euro.

Recessierisico Europa en Noord-Amerika

Naast de omstreden rapper vreest het sportmerk ook “verhoogde recessierisico’s in Europa en Noord-Amerika en onzekerheid over het herstel in Groot-China”. Dat is een probleem, want Adidas zou in Europa “de absolute marktleider moeten zijn” aangezien het de thuisbasis is van het merk. “Net zoals we weten dat je niet echt een wereldmerk bent als je niet succesvol bent in Noord-Amerika”, vervolgt de topman, impliciet verwijzend naar de achterstand tegenover rivaal Nike.

Adidas moet sneller en wendbaarder worden, vindt Gulden. Daarom herschikt hij ook meteen de directie: de product- en marketingactiviteiten voor de wereldwijde merken trekt hij zelf naar zich toe. Zo wordt “de vereiste snelle besluitvorming in alle businessunits en afdelingen mogelijk”. “Dingen veranderen snel, en we moeten meebewegen”, besluit de CEO.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

Adidas zit op de bank na het fiasco met Kanye West, corona en de inflatie. Toch is het sportmerk nog niet uitgespeeld volgens kersvers CEO Bjørn Gulden, die meteen ook het management herschikt.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode24 maart, 2023
    JBC opent corners voor tweedehands kinderkledij

    In twaalf winkels opent JBC permanente corners voor tweedehands kinderkledij. Ouders kunnen in de winkels zowel afgedragen kledij inleveren, als preloved items aankopen.

  • icon
    Mode24 maart, 2023
    Olivier van den Bossche terug aan het hoofd bij (Galeria) Kaufhof

    De reorganiserende warenhuisgroep Galeria Karstadt Kaufhof, ook het moederbedrijf van Inno, stelt Olivier van den Bossche aan als nieuwe CEO. De Belg leidde Inno en Kaufhof in het verleden al.

  • icon
    Mode22 maart, 2023
    Appelsientje-eigenaar wil Scotch & Soda kopen

    De investeerdersgroep Standard Investment aast op Scotch & Soda. Er zouden nog twee overnamekandidaten zijn.

Evenementen
  • 20
    apr

    RetailDetail Congress
  • 11
    mei

    Fashion & Beauty Congress
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress
Meest gelezen
  • icon

    Food6 maart, 2023

    Onheilspellende bijzondere ondernemingsraad bij Delhaize

  • icon

    Food15 maart, 2023

    200 kandidaat-overnemers voor Delhaize-filialen

  • icon

    Algemeen28 februari, 2023

    Action-rivaal TEDi komt naar België

  • icon

    Food28 februari, 2023

    Makro lanceert onlineplatform, zelfs voor particulieren

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN