Alweer doden bij brand in Bengaalse textielfabriek

Alweer doden bij brand in Bengaalse textielfabriek

Tien doden en minstens vijftig gewonden, dat is de trieste balans van een brand in een textielfabriek in Dhaka. Het is al de vierde dodelijke brand in nog geen jaar tijd in de Bengaalse textielindustrie.

(Nog) geen Europese merken

De brand brak dinsdagavond uit in de Aswad Composite Mills fabriek in de hoofdstad Dhaka. Het blussen duurde enkele uren. Het onderzoek naar de oorzaak van de brand is nog volop aan de gang. Volgens het Workers Rights Consortium produceerde het confectieatelier vooral voor het kledingmerk George, eigendom van het Amerikaanse Walmart. Ook minstens twee Canadese merken, Loblaws en de Hudson Bay Company, lieten er kleding maken.

 

De Schone Kleren Campagne verwacht dat er nog andere merken gevonden zullen worden en roept de betrokken merken dan ook op onmiddellijk hun verantwoordelijkheid te nemen en de getroffenen zo snel mogelijk te verzorgen en te vergoeden voor het doorstane leed.

 

Vierde brand in jaar tijd

De brand komt bijna zes maanden na de instorting van Rana Plaza en is de vierde dodelijke brand die uitbrak in een kledingfabriek in Bangladesh in het afgelopen jaar. Sinds die ramp hebben al meer dan 90 merken zich aangesloten bij het juridisch afdwingbare "Accord on Fire and Building Safety in Bangladesh". Loblaws is nochtans een van de ondertekenaars van dat akkoord.

 

"Deze nieuwe tragedie benadrukt hoeveel werk er nog is om de Bengaalse kledingindustrie veilig te maken", aldus Ben Vanpeperstraete van de Schone Kleren Campagne. "De ondertekening van het akkoord was een enorme stap vooruit, maar deze ramp onderstreept de noodzaak om samen snel inspecties en renovaties op gang te krijgen."

 

Vanpeperstraete roept de kledingmerken die het akkoord nog niet hebben ondertekend op om dit alsnog te doen, al beseft hij dat de kous daarmee nog lang niet af is, want "de slachtoffers en nabestaanden van Rana Plaza wachten op dit moment nog altijd op compensatie, terwijl de doktersrekeningen blijven komen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Back to top