Alweer doden bij brand in Bengaalse textielfabriek | RetailDetail

Alweer doden bij brand in Bengaalse textielfabriek

Alweer doden bij brand in Bengaalse textielfabriek

Tien doden en minstens vijftig gewonden, dat is de trieste balans van een brand in een textielfabriek in Dhaka. Het is al de vierde dodelijke brand in nog geen jaar tijd in de Bengaalse textielindustrie.

(Nog) geen Europese merken

De brand brak dinsdagavond uit in de Aswad Composite Mills fabriek in de hoofdstad Dhaka. Het blussen duurde enkele uren. Het onderzoek naar de oorzaak van de brand is nog volop aan de gang. Volgens het Workers Rights Consortium produceerde het confectieatelier vooral voor het kledingmerk George, eigendom van het Amerikaanse Walmart. Ook minstens twee Canadese merken, Loblaws en de Hudson Bay Company, lieten er kleding maken.

 

De Schone Kleren Campagne verwacht dat er nog andere merken gevonden zullen worden en roept de betrokken merken dan ook op onmiddellijk hun verantwoordelijkheid te nemen en de getroffenen zo snel mogelijk te verzorgen en te vergoeden voor het doorstane leed.

 

Vierde brand in jaar tijd

De brand komt bijna zes maanden na de instorting van Rana Plaza en is de vierde dodelijke brand die uitbrak in een kledingfabriek in Bangladesh in het afgelopen jaar. Sinds die ramp hebben al meer dan 90 merken zich aangesloten bij het juridisch afdwingbare "Accord on Fire and Building Safety in Bangladesh". Loblaws is nochtans een van de ondertekenaars van dat akkoord.

 

"Deze nieuwe tragedie benadrukt hoeveel werk er nog is om de Bengaalse kledingindustrie veilig te maken", aldus Ben Vanpeperstraete van de Schone Kleren Campagne. "De ondertekening van het akkoord was een enorme stap vooruit, maar deze ramp onderstreept de noodzaak om samen snel inspecties en renovaties op gang te krijgen."

 

Vanpeperstraete roept de kledingmerken die het akkoord nog niet hebben ondertekend op om dit alsnog te doen, al beseft hij dat de kous daarmee nog lang niet af is, want "de slachtoffers en nabestaanden van Rana Plaza wachten op dit moment nog altijd op compensatie, terwijl de doktersrekeningen blijven komen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.