RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Claes Retail GroupJBC
  • Onderwerpen DuurzaamheidRetailDetail Night
  • Geografie België
  • Personen Anaïs Claes
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Anaïs Claes (JBC) op de RetailDetail Night: “Nieuw, tweedehands en verhuur leven perfect naast elkaar”

icon
Mode4 november, 2025

Alles in fashion gaat over creativiteit, niet het minst ook duurzaamheid, als je het Anaïs Claes vraagt. Als sustainability manager en derde generatie bij JBC bouwt ze verder aan de missie: mode democratiseren en toekomstbestendig maken. “We willen duurzaamheid brengen als iets positiefs”, zegt ze, op 20 november ook op de RetailDetail Night.

De kracht van verschil

Binnen de Claes Retail Group, de koepel boven JBC, CKS, Mayerline en meer,  krijgt elk merk zijn eigen duurzaamheidsaanpak. “Ieder volgens zijn eigen identiteit en klantenpubliek. Bij CKS werken we bijvoorbeeld met rental én reststoffen die we op creatieve manieren hergebruiken, zoals voor workshops waarin klanten accessoires leren maken. Dat maakt duurzaamheid tastbaar.”

“Mayerline focust dan weer op levenslange garantie en herstelbaarheid. We hebben een retoucheservice en oude kleding die wordt binnengebracht, wordt met Re-New herwerkt tot nieuwe stukken. En bij JBC blijven we sterk geloven in tweedehands”, somt Claes op. “We hebben dat als eerste Belgische modeketens zo grootschalig op de markt gezet en blijven erin investeren. Het is een mooi voorbeeld van circulaire mode dat ook commercieel werkt.”

Claes gelooft dat verschillende circulaire modellen naast elkaar zullen blijven bestaan. “Tweedehands, verhuur, herstel — ze vullen elkaar aan. Verhuur is nog onderbelicht, maar het kan een fantastische manier zijn voor mensen die graag variatie willen, zonder telkens te kopen.” Ze ziet daar ook een cultureel kantelpunt. “We leven materialistisch, bezit staat centraal. Maar ik geloof dat huren, delen en hergebruiken aan terrein zullen winnen, zeker bij jongere generaties.”

“Het moet leuk blijven”

Toch wil Claes vermijden dat duurzaamheid de toon van het merk bepaalt. “Mode moet leuk blijven. Het mag niet allemaal gaan over cijfers en data. We moeten meer zijn dan onze duurzaamheidsprojecten,” besluit Claes. “We moeten er staan met een sterke collectie, met kwaliteit, met plezier. Dan pas krijgt duurzaamheid echt betekenis.”

Het voorbeeld bij uitstek is de recente capsulecollectie met ontwerper Walter Van Beirendonck. De collectie, gemaakt met restgarens van breiwol, was in een mum van tijd uitverkocht. “Het was technisch uitdagend, maar het resultaat toont dat duurzaamheid ook artistiek kan zijn. Fantastisch om te zien ook hoe Van Beirendonck openstond om creatief om te springen met de beperkingen.”

Creatief zijn binnen de grenzen is waar de groep momenteel ook bij HNST aan werkt, het circulaire denimmerk dat CRG in 2024 kocht. “We ontwikkelen nieuwe modellen die trouw blijven aan de identiteit van het label, maar tegelijk beter aansluiten bij onze klanten. Het doel is altijd om duurzame keuzes mainstream te maken, zonder de prijs onhaalbaar te maken.” Volgens Claes is dat cruciaal: “Een broek die veel minder water en CO₂ gebruikt, maar niemand koopt omdat ze te duur is, is ook niet duurzaam. Democratisering van duurzaamheid, dát is onze taak.”

“Wetgeving biedt kansen, maar wees duidelijk”

Zelfs in de Europese wetgeving die op de textielsector afkomt, ziet de sustainability manager creatieve mogelijkheden. JBC experimenteerde zelf al met een digitaal productpaspoort. “We hebben het als oefening bekeken als meer dan compliance. We vroegen ons af: hoe kunnen we daar een verhaal van maken dat klanten aanspreekt? Denk aan een zwangerschapsbroek die je kunt huren, waarbij je verhalen van andere vrouwen kunt lezen die hetzelfde stuk droegen. Dat creëert verbondenheid én verlengt de levensduur van het product.”

Maar dan is er wel duidelijkheid nodig, beter vroeger dan later. “Er is nog weinig echt concreet geweten, en dat maakt het lastig. Hoe sneller de richtlijnen duidelijk zijn, hoe beter bedrijven zich kunnen voorbereiden. Want de implementatie vraagt veel tijd, middelen en IT-investeringen. Onderschat niet: wij hebben al ontzettend veel datapunten, op den duur dreig je erin te verdrinken.”

99% wordt verkocht

Data toont Anaïs Claes alvast waar in de toevoerketen de kansen liggen. Claims dat 30-40% van de geproduceerde modegoederen nooit verkocht zou worden, durft ze bijvoorbeeld sterk in twijfel trekken. “Men zegt graag dat er zo’n groot deel onverkochte goederen is bij modebedrijven, maar hoe kunnen ze dan rendabel blijven? Ik weet alvast: 99% van wat JBC produceert, wordt verkocht.”

Ze benadrukt ook trots de erkenning van Fair Wear Foundation: “Wij zijn de enige Belgische retailer die een geslaagde score heeft behaald. Dat betekent dat onze inspanningen op vlak van eerlijke lonen en veilige werkomstandigheden écht impact hebben.”

Dat de maatschappelijke aandacht voor duurzaamheid wisselt, “mag geen excuus zijn”. Claes zou het moeilijk hebben om ergens te werken waar duurzaamheid een verplicht nummertje is, en velen van haar generatie met haar. “Ik ben dankbaar dat duurzaamheid bij ons niet ter discussie staat. Dat maakt het makkelijker om soms moeilijke beslissingen te nemen. Ook dat Ann en Bart (Claes) die boodschap zelf blijven uitdragen, geeft vertrouwen aan de hele organisatie.”

Op de RetailDetail Night gaat Anaïs Claes exclusief in gesprek met Olivier Van den Bossche (MediaMarkt), Wouter Kolk (ex-Ahold Delhaize & WE Fashion) en Geoffroy Gersdorff (Carrefour) in een interactief panelgesprek.

Bestel hier je tickets voor de RetailDetail Night
Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode14 november, 2025
    Franse warenhuisketen BHV stelt opening van vijf Shein-winkels uit

    De opening van Shein-winkels in vijf Franse BHV-warenhuizen, die gepland was voor november en december, wordt “met enkele dagen of weken” uitgesteld omdat de retailer aanbod en prijzen wil aanpassen.

  • icon
    Mode14 november, 2025
    Vinted gaat van start in de Verenigde Staten

    Vinted richt het vizier op de Verenigde Staten, nu de omzet dit jaar de mijlpaal van 10 miljard euro bereikt. Vanaf maandag is het tweedehandsplatform beschikbaar in New York, als eerste test.

  • icon
    Mode14 november, 2025
    WK atletiek doet Asics over de grenzen heen groeien

    De Japanse sportmodegroep Asics wist in de eerste drie kwartalen van 2025 een dubbelcijferige groei te behalen in zowel verkoop als winst. In alle regio’s was er deze zomer groei.

Evenementen
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food30 oktober, 2025
    Tweede Belgische Albert Heijn XL opent op 19 november
  • icon
    Food3 november, 2025
    Albert Heijn verlegt promotionele grenzen met ‘2+5 gratis’-actie
  • icon
    Food5 november, 2025
    Colruyt reageert fors op stunt Albert Heijn
  • icon
    Food3 november, 2025
    Okay bundelt krachten met Bon’Ap
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN