Belgisch modelabel Les Hommes staat er weer

Belgisch modelabel Les Hommes staat er weer

Na een moeilijke periode staat het Belgische modelabel Les Hommes er weer: het opende een succesvol uithangbord in Milaan. "We zijn altijd de meest Italiaanse van de Belgische mode geweest", zegt medeoprichter Tom Notte.

"Wereld komt voor mannenmode naar Milaan"

"De wereld komt voor mannenmode naar Milaan. Dus moesten we hierheen, want de wereld komt niet naar ons", zegt Tom Notte in Sabato, de weekendbijlage van De Tijd. Notte richtte het label 16 jaar geleden samen met Bart Vandebosch op en opende in juni een flagshipstore in Milaan, in de luxewijk Porta Nuova. Daar hebben ze hippe vogels als Vogue, Google en Maison Martin Margiela als buren.

 

Voor het duo, dat al een flagship heeft in Antwerpen (Hopland 53) en wereldwijd een honderdtal verkooppunten telt, is deze Milanese winkel "een heel belangrijke". Ze namen dan ook een gereputeerd architectenbureau onder de arm: het Milanese Piuarch, dat ook werkt voor Dolce & Gabbana en vorig jaar nog uitgeroepen werd tot beste Italiaanse architectenbureau van 2013.

 

Moeilijke periode achter de rug

Het mag Les Hommes vandaag dan al voor de wind gaan, enkele jaren geleden was het ei zo na over en uit voor het modelabel. Een gerechtelijke reorganisatieprocedure, die in 2011 werd afgerond, bracht het merk er weer bovenop: "Het was zwaar, maar ook leerzaam", blikt Tom Notte terug. "Je stelt dingen in vraag, ook jezelf. Maar je kunt je niet wapenen tegen een wereldwijde financiële crisis. Als plotseling volledige markten wegvallen, heb je gewoon pech. Daar kan een topdefilé niets aan verhelpen."

 

De redding kwam van een miljoeneninvestering van Palmyra Brands, het investeringsvehikel van de Belgische familie Van den Brande. Die nam ook de zakelijke leiding in handen en wil het merk nu sterk doen groeien in Azië: in juni 2015 moet de winkel in Shanghai met een Chinese partner opengaan en staan er 20 winkels in China op de planning.

 

Les Hommes heeft intussen ook een contract op zak in Japan en een distributieakkoord met Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Richemont wil Yoox Net-a-Porter volledig overnemen

22/01/2018

De Zwitserse luxegroep Richemont heeft een voorstel gedaan om een controlerend aandeel te pakken te krijgen bij online retailer Yoox Net-a-Porter. Het wil zo de eigen online strategie versneld uitrollen.

The Sting weet flinke winst te maken in boekjaar 2016

22/01/2018

Modeketen The Sting heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het een jaar eerder nog meer dan vijf miljoen euro verlies moest slikken. Ook zusterformule Costes wist het boekjaar 2016 positief af te sluiten.

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Back to top