Belgisch modelabel Les Hommes staat er weer

Belgisch modelabel Les Hommes staat er weer

Na een moeilijke periode staat het Belgische modelabel Les Hommes er weer: het opende een succesvol uithangbord in Milaan. "We zijn altijd de meest Italiaanse van de Belgische mode geweest", zegt medeoprichter Tom Notte.

"Wereld komt voor mannenmode naar Milaan"

"De wereld komt voor mannenmode naar Milaan. Dus moesten we hierheen, want de wereld komt niet naar ons", zegt Tom Notte in Sabato, de weekendbijlage van De Tijd. Notte richtte het label 16 jaar geleden samen met Bart Vandebosch op en opende in juni een flagshipstore in Milaan, in de luxewijk Porta Nuova. Daar hebben ze hippe vogels als Vogue, Google en Maison Martin Margiela als buren.

 

Voor het duo, dat al een flagship heeft in Antwerpen (Hopland 53) en wereldwijd een honderdtal verkooppunten telt, is deze Milanese winkel "een heel belangrijke". Ze namen dan ook een gereputeerd architectenbureau onder de arm: het Milanese Piuarch, dat ook werkt voor Dolce & Gabbana en vorig jaar nog uitgeroepen werd tot beste Italiaanse architectenbureau van 2013.

 

Moeilijke periode achter de rug

Het mag Les Hommes vandaag dan al voor de wind gaan, enkele jaren geleden was het ei zo na over en uit voor het modelabel. Een gerechtelijke reorganisatieprocedure, die in 2011 werd afgerond, bracht het merk er weer bovenop: "Het was zwaar, maar ook leerzaam", blikt Tom Notte terug. "Je stelt dingen in vraag, ook jezelf. Maar je kunt je niet wapenen tegen een wereldwijde financiële crisis. Als plotseling volledige markten wegvallen, heb je gewoon pech. Daar kan een topdefilé niets aan verhelpen."

 

De redding kwam van een miljoeneninvestering van Palmyra Brands, het investeringsvehikel van de Belgische familie Van den Brande. Die nam ook de zakelijke leiding in handen en wil het merk nu sterk doen groeien in Azië: in juni 2015 moet de winkel in Shanghai met een Chinese partner opengaan en staan er 20 winkels in China op de planning.

 

Les Hommes heeft intussen ook een contract op zak in Japan en een distributieakkoord met Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3 procent gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Willem Eelman verlaat C&A

21/11/2017

Chief operation & transformation officer Willem Eelman heeft bevestigd dat hij textielketen C&A zal verlaten. Hij was van 2014 tot september 2016 CFO bij het bedrijf, waarna hij zijn huidige rol opnam.

Deens modeplatform Miinto nu ook in België

21/11/2017

Het Deense modeplatform Miinto is sinds deze week ook beschikbaar in België. Op het platform kunnen kleinere moderetailers hun eigen producten verkopen, om zo sterker te staan tegen grote webshops.

JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Back to top