Belgisch modelabel Les Hommes staat er weer

Belgisch modelabel Les Hommes staat er weer

Na een moeilijke periode staat het Belgische modelabel Les Hommes er weer: het opende een succesvol uithangbord in Milaan. "We zijn altijd de meest Italiaanse van de Belgische mode geweest", zegt medeoprichter Tom Notte.

"Wereld komt voor mannenmode naar Milaan"

"De wereld komt voor mannenmode naar Milaan. Dus moesten we hierheen, want de wereld komt niet naar ons", zegt Tom Notte in Sabato, de weekendbijlage van De Tijd. Notte richtte het label 16 jaar geleden samen met Bart Vandebosch op en opende in juni een flagshipstore in Milaan, in de luxewijk Porta Nuova. Daar hebben ze hippe vogels als Vogue, Google en Maison Martin Margiela als buren.

 

Voor het duo, dat al een flagship heeft in Antwerpen (Hopland 53) en wereldwijd een honderdtal verkooppunten telt, is deze Milanese winkel "een heel belangrijke". Ze namen dan ook een gereputeerd architectenbureau onder de arm: het Milanese Piuarch, dat ook werkt voor Dolce & Gabbana en vorig jaar nog uitgeroepen werd tot beste Italiaanse architectenbureau van 2013.

 

Moeilijke periode achter de rug

Het mag Les Hommes vandaag dan al voor de wind gaan, enkele jaren geleden was het ei zo na over en uit voor het modelabel. Een gerechtelijke reorganisatieprocedure, die in 2011 werd afgerond, bracht het merk er weer bovenop: "Het was zwaar, maar ook leerzaam", blikt Tom Notte terug. "Je stelt dingen in vraag, ook jezelf. Maar je kunt je niet wapenen tegen een wereldwijde financiële crisis. Als plotseling volledige markten wegvallen, heb je gewoon pech. Daar kan een topdefilé niets aan verhelpen."

 

De redding kwam van een miljoeneninvestering van Palmyra Brands, het investeringsvehikel van de Belgische familie Van den Brande. Die nam ook de zakelijke leiding in handen en wil het merk nu sterk doen groeien in Azië: in juni 2015 moet de winkel in Shanghai met een Chinese partner opengaan en staan er 20 winkels in China op de planning.

 

Les Hommes heeft intussen ook een contract op zak in Japan en een distributieakkoord met Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


McGregor maakt opnieuw doorstart

25/09/2017

Nadat het voor de tweede keer op korte tijd failliet ging, zal McGregor, samen met zusterketens Gaastra en Adam, opnieuw een doorstart maken. De doorstart komt er onder leiding van Rens van der Schoor, die eerder ook Miss Etam en Promiss saneerde.

Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Back to top