Belgisch modelabel Les Hommes staat er weer | RetailDetail

Belgisch modelabel Les Hommes staat er weer

Belgisch modelabel Les Hommes staat er weer

Na een moeilijke periode staat het Belgische modelabel Les Hommes er weer: het opende een succesvol uithangbord in Milaan. "We zijn altijd de meest Italiaanse van de Belgische mode geweest", zegt medeoprichter Tom Notte.

"Wereld komt voor mannenmode naar Milaan"

"De wereld komt voor mannenmode naar Milaan. Dus moesten we hierheen, want de wereld komt niet naar ons", zegt Tom Notte in Sabato, de weekendbijlage van De Tijd. Notte richtte het label 16 jaar geleden samen met Bart Vandebosch op en opende in juni een flagshipstore in Milaan, in de luxewijk Porta Nuova. Daar hebben ze hippe vogels als Vogue, Google en Maison Martin Margiela als buren.

 

Voor het duo, dat al een flagship heeft in Antwerpen (Hopland 53) en wereldwijd een honderdtal verkooppunten telt, is deze Milanese winkel "een heel belangrijke". Ze namen dan ook een gereputeerd architectenbureau onder de arm: het Milanese Piuarch, dat ook werkt voor Dolce & Gabbana en vorig jaar nog uitgeroepen werd tot beste Italiaanse architectenbureau van 2013.

 

Moeilijke periode achter de rug

Het mag Les Hommes vandaag dan al voor de wind gaan, enkele jaren geleden was het ei zo na over en uit voor het modelabel. Een gerechtelijke reorganisatieprocedure, die in 2011 werd afgerond, bracht het merk er weer bovenop: "Het was zwaar, maar ook leerzaam", blikt Tom Notte terug. "Je stelt dingen in vraag, ook jezelf. Maar je kunt je niet wapenen tegen een wereldwijde financiële crisis. Als plotseling volledige markten wegvallen, heb je gewoon pech. Daar kan een topdefilé niets aan verhelpen."

 

De redding kwam van een miljoeneninvestering van Palmyra Brands, het investeringsvehikel van de Belgische familie Van den Brande. Die nam ook de zakelijke leiding in handen en wil het merk nu sterk doen groeien in Azië: in juni 2015 moet de winkel in Shanghai met een Chinese partner opengaan en staan er 20 winkels in China op de planning.

 

Les Hommes heeft intussen ook een contract op zak in Japan en een distributieakkoord met Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.