Belgische startup brengt haute couture modeshops online samen | RetailDetail

Belgische startup brengt haute couture modeshops online samen

Belgische startup brengt haute couture modeshops online samen

De Belgische startup CarréCouture gaat dit weekend officieel van start, nadat Jeroen en Nathalie Pompen (broer en zus) er meer dan twee jaar aan hebben gewerkt. De webshop is een platform voor haute couture modeshops.

50 winkels tegen eind 2017

De oprichters spreken zelf wel niet graag van een webshop, maar hebben het eerder over een ‘online stijladviseur’, ‘facilitator’ of ‘modedienstverlener’. Op de website zijn momenteel collecties te vinden die verkocht worden bij zestien onafhankelijke modeboetieks. Die bevinden zich niet enkel in België, maar ook in Frankrijk, Nederland en Luxemburg.

 

“In totaal willen we naar 8.000 stuks evolueren per seizoen. Tegen eind dit jaar willen we aan vijftig winkels zitten”, zegt oprichtster en mede-eigenaar Nathalie Pompen aan De Tijd. Voorlopig houden ze het enkel bij damesmode. In de toekomst komt daar mogelijk nog mannenmode of lingerie bij. “We willen bij de opstart onze focus behouden. Als je alles tegelijk wil doen, riskeer je niks grondig te doen.”

 

De verzendingen van de bestellingen worden ook niet door CarréCouture gedaan, maar wel door de winkeliers zelf. DHL haalt de pakjes bij hen op, waarna ze wereldwijd verzonden worden. “Als de fysieke boetiek om 10 uur opengaat, is het goed mogelijk dat er al een paar bestellingen via CarréCouture zijn binnengelopen. Een pakketje voor Rio de Janeiro, eentje voor Berlijn, eentje voor Parijs. Dan heeft de boetiek al een paar honderd euro verdiend nog voor er één klant over de vloer is gekomen”, aldus Pompen.

 

Wereldwijd

CarréCouture zorgt er wel voor dat alle onafhankelijke modeboetieks een kwalitatieve webshop op poten kunnen zetten, zonder dat ze daar zwaar moeten in investeren. “We creëren voor hen een nieuw wereldwijd verkoopkanaal. Met eigen fotografie, eigen marketing, een eigen huisstijl en eigen customer care. We regelen alles.”

 

Nathalie Pompen deed ook heel wat marktonderzoek bij partijen als Farfetch, Yoox, Neiman Marcus en Net-a-Porter. Daar voelde ze dat het bij die platformen vooral rond de verkoop draaide en minder rond het opbouwen van een relatie met de klant. Dat wil ze nu anders doen op CarréCouture.

 

Nathalie Pompen is bedenker en oprichter van CarréCouture en heeft 75% van de aandelen in handen. De andere 25 procent liggen bij investeringsmaatschappij De Raekt. Samen hopen ze binnen zes jaar break even te draaien. Broer Jeroen Pompen is momenteel CEO van het bedrijf en moet zich bezig houden met de dagelijkse gang van zaken.

 

Het vergelijkbare Farfetch haalt momenteel een omzet van 800 miljoen dollar (700 miljoen euro), maar is na negen jaar nog steeds niet winstgevend.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.