RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Bij Runners’lab krijgt iedere klant een persoonlijke adviseur

icon
Mode21 augustus, 2018

Winkels waar 99% van de binnenkomende klanten tot een aankoop overgaat: ze bestaan. De loopwinkels van Runners’lab maken het verschil met een doorgedreven service. De toekomst? Gepersonaliseerde schoenen.

 

Schoenadvies

“Runners’lab is de grootste loopspeciaalzaak van België. Wij hebben alles in huis van A tot Z voor lopers en geven hierover het juiste advies. Ook wandelaars kunnen bij ons terecht voor schoenadvies”, zegt eigenaar en CEO Koen Wilssens. De retailer richt zich tot iedereen die op een verantwoorde manier wil lopen of wandelen en die zich met de juiste schoenen wil uitrusten. Met succes: het bedrijf groeide de afgelopen 5 jaar met 10 tot 15% per jaar.
 

Je kan Runners’lab inderdaad wel ‘customer obsessed’ noemen, vindt hij. “Wij geven iedere klant bij binnenkomst een persoonlijk adviseur mee. Die zal je begeleiden door het hele winkelproces en het juiste advies geven waar nodig. Dat stopt niet bij de schoenen maar gaat ook over sportbeha’s, sokken, kleding, voeding, hartslagmeters…” Het is dan ook een concept dat goed opgeleide medewerkers vergt. “Wij werken voornamelijk met profielen die in hun opleiding noties van biomechanica meekregen: kinesitherapeuten, bachelors of masters lichamelijke opvoeding, podologen… En daarnaast ook een aantal ervaringsdeskundigen die op zeer hoog niveau hebben gelopen of nog steeds lopen.”

 

Technologische voorsprong

Wat Runners’lab dan zo anders maakt? “Wij meten iedere loper of wandelaar uit op onze hightech footscan, een loopstrook met een drukplaat. In al onze winkels hebben we een piste liggen waarop we mensen al lopend uittesten. Aan de hand van deze drukmetingen gaan we het juiste schoeisel aanraden en eventueel aanpassen waar nodig.” Voetscanapparatuur zie je ook wel bij andere schoenketens, maar bij Runners’lab is de strook wel 25 tot 35 meter lang, wat nauwkeuriger analyses toelaat. “De technologie werd ontwikkeld door mijn vader en de toestellen worden door een zusterbedrijf van ons geproduceerd. We hebben een voorsprong!”
 

Er zijn grote verschillen tussen loopschoenen onderling, en de verkeerde keuze kan blessures veroorzaken. De toekomst is aan gepersonaliseerde schoenen, weet Koen Wilssens. “Op basis van analyses willen we schoenen op maat gaan produceren. Dat wordt een gamechanger voor de markt. Tot nu toe was de impact van digitalisering eerder beperkt, maar dit wordt een enorme stap.”

 

Omnichannelverhaal

De Runners’lab winkels zijn echte ‘destination stores’: 99% van de mensen die binnenkomen, doet ook effectief een aankoop. De retailer verkiest goed bereikbare locaties langs invalswegen, met voldoende parking voor de deur. “Voorlopig hebben we vier winkels in Vlaanderen, geografisch mooi verspreid. Gezien de huidige problematiek met de mobiliteit denken we aan nog één of twee bijkomende winkels rond de twee grootste steden in België, Antwerpen en Brussel.”
 

Klanten werven doet Runners’lab vooral via sociale media en aanwezigheid op events, zoals de Antwerp Ten Miles. Het bedrijf kreeg bovendien al aandacht in enkele populaire tv-programma’s. En welke rol vervult de webshop? “Die moet vooral het omnichannelverhaal versterken. We willen onze webshop ook als uitstalraam gebruiken voor de vele nicheproducten die we in huis hebben.”
 

Koen Wilssens van Runners’lab is één van de sprekers tijdens de RetailDetail Day, die plaatsvindt op 20 september in UGC Mechelen. Het rijk gevulde programma brengt een selectie topretailers en merken op het podium, waaronder ook Action, Hema, Scoop Store en AB InBev. Klik hier voor meer informatie en tickets.

 

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode17 december, 2025
    VanHaren lanceert digitaal getrouwheidsprogramma in België en Nederland

    VanHaren rolt een nieuw loyaliteitsprogramma uit in z'n app, zowel in Nederland als in België. Leden genieten van een welkomskorting, exclusieve aanbiedingen, digitale kortingsbonnen, een lageprijsgarantie en praktische tools.

  • icon
    Mode16 december, 2025
    Omoda neemt Drents Mijn Modewereld over

    Omoda neemt op 1 januari Mijn Modewereld in De Wolden over. Die modewinkel van 8000 m² is een van de grootste van zijn soort in Nederland en biedt meer dan 300 merken aan. CEO Jan Baan spreekt van “een fantastische stap”.

  • icon
    Mode16 december, 2025
    Kiabi viert tien jaar België met zes nieuwe winkels

    Kiabi is in 2026 tien jaar in België, en wil dat vieren met expansie: het Franse modelabel wil op de vroegere Cora-sites vijf nieuwe winkels openen, renoveert zijn eerste flagshipstore in Docks en gaat voor een nieuw logo. De investeringen moeten compenseren voor de wankelende Franse modemarkt.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN