RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Bij Schoenen Torfs mag personeel ‘foert’ zeggen

icon
Mode26 september, 2019

Medewerkers van schoenenketen Torfs mogen een dag per jaar ‘foert’ zeggen. Met die baaldag wil de retailer hen bedanken voor hun harde werk en hen een keer per jaar ‘op de pauzeknop’ laten duwen.

 

Antwoord op de baaldag

Schoenen Torfs introduceert een ‘FoertDagske’ voor zijn medewerkers: elk personeelslid mag een dag per jaar thuisblijven, zonder dan ziekteverlof of een vakantiedag te hoeven nemen. Het initiatief is een antwoord op de ‘baaldag’ in Nederland en dient om de bijna 700 werknemers te bedanken voor hun harde werk in het afgelopen voorjaar.

 

“Het zijn in de retail geen gemakkelijke tijden. We legden bij Torfs dit voorjaar extra de nadruk op productiviteit. Daarvoor willen we onze medewerkers nu bedanken met een #Foertdagske! In een samenleving met alsmaar meer ‘moetens’, kan het deugd doen een keertje ‘Foert!’ te zeggen”, legt CEO Wouter Torfs uit.

 

Nationale reclamecampagne

Wanneer werknemers ‘foert’ zeggen, moet wel op voorhand worden afgesproken, “want het is niet de bedoeling dat ze pas een halfuur voor openingstijd laten weten dat ze niet zullen opdagen”. De bedoeling is dat medewerkers tijdens die dag echt tijd voor zichzelf nemen om te ontspannen en te genieten, meent Torfs.

 

De schoenenretailer, die zich al jarenlang beste werkgever van België mag noemen en zich daar ook naar consumenten toe mee profileert, koppelt bovendien een nationale consumentencampagne aan het initiatief. De campagne #FoertDagske loopt via radio, online en de winkels van Torfs met de boodschap: “Zeg eens foert, en ga shoppen met korting!”.

 

Korte afwezigheden stijgen weer

Zelfstandigensyndicaat NSZ reageert dat het ‘foertdagske’ een mooi initiatief als zo het stijgende absenteïsme kan dalen. Voorzitter Christine Mattheeuws merkt namelijk dat korte afwezigheden opnieuw toenemen: in 2018 is het ziektepercentage voor afwezigheden van minder dan een maand met 5% gestegen, de hoogste stijging in dertien jaar.

 

Een reden voor die afwezigheden kan een gebrek aan motivatie zijn, blijkt uit studies: Belgische werknemers zouden immers steeds minder werken omdat ze het zelf graag ‘willen’, maar steeds meer omdat ze het gevoel te ‘moeten’. Door de afwezigheden “met duidelijke afspraken” en “in onderlinge samenspraak” te reguleren, “kan deze vorm van flexibiliteit de continuïteit van de onderneming zeker ten goede komen”. Misschien kan dit ook voor extra flexibiliteit van de werknemer zorgen, hint Mattheeuws: “Iemand die gemotiveerd is, zal sneller geneigd zijn om een extraatje te doen voor het team of een collega.”

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode19 mei, 2025
    [Uniek & Authentiek] Hoe In ’t Boerke jongeren naar de fysieke winkel lokt

    Werkkledij is een trendy modeartikel geworden: met een uniek assortiment en een eigenzinnige koers weet de Antwerpse speciaalzaak In ’t Boerke jonge shoppers aan te trekken. “Ze moeten naar de winkel komen”, zegt zaakvoerster Ingrid Brisé.

  • icon
    Mode16 mei, 2025
    Groep achter JBC, CKS en Mayerline opnieuw van start in Nederland

    Claes Retail Group, het bedrijf boven de Belgische modemerken JBC, CKS en Mayerline, viert zijn vijftigste verjaardag met het beste bedrijfsresultaat in acht jaar. De retailer opende zopas een winkel in het Nederlandse Sluis.

  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar

    De Amerikaanse sportwinkelketen Dick’s Sporting Goods wil zijn sectorgenot Foot Locker overnemen. Die kampt met tegenvallende cijfers en dreigende invoertarieven.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode22 april, 2025
    [In Beeld] Zo ziet de grootste Nike outletwinkel van Europa eruit
  • icon
    Mode29 april, 2025
    INNO gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN