BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Lid worden
  • Inloggen user
  • News
  • Events
  • Hunts
  • RetailHub
  • Food
  • Mode
  • Wonen
  • Elektro
  • Schoonheid/verzorging
  • Doe-Het-Zelf/Tuin
  • Vrije tijd
  • Algemeen
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • RetailHub
user
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Blurring op niveau: luxehuizen en horeca vinden elkaar

iconMode21 februari, 2020

Food is de nieuwe mode: dat blijkt niet alleen uit The Future of Department Stores, heel wat luxemerken zetten de tering ook naar de nering met luxueuze brasseries en bars. Blurring op hoog niveau dus.

 

Taartjesvetes en topchefs

Steeds vaker slaan grote modehuizen de handen in elkaar met chefkoks en horeca-uitbaters om hun naam ook te koppelen aan succesvolle horecaconcepten. Pasta bij Gucci of gebak van Prada: het kan tegenwoordig allemaal. Gucci’s restaurant in Firenze heeft volgens Sabato zelfs meervoudig ‘beste chef ter wereld’ Massimo Bottura in de potten roeren.

 

Tussen Prada en LVMH speelt dan weer een taartjesvete. In Milaan kocht LVMH pasticceria Cova, een gerenommeerd koffie- en patisseriehuis waar ook Prada zijn zinnen op had gezet. Dat kocht dan maar concurrent Marchesi, volgens Sabato al sinds 1824 een grote naam in de Italiaanse stad, vooral omwille van zijn typische panettone-cakes. In 2014 vestigde Marchesi zich pal tegenover Cova en in 2018 opende ook een vestiging in Londen.

 

Een lange liefdesgeschiedenis

In de luxewereld hebben mode en ‘fine dining’ weliswaar een lange geschiedenis samen. Al sinds 1998 heeft Armani zijn restaurants – vandaag zijn dat er al meer dan twintig – die vooral als vlaggenschepen dienen voor de eigen interieurlijn. Naar dat voorbeeld kwam in België ook meubelmerk Flamant op de proppen met een horecagelegenheid in zijn vroegere Brusselse flagshipstore.

 

Gloednieuw maar toch ook nostalgisch is The Tiffany Blue Box Cafe, dat pas eind vorige maand de deuren opende bij Harrods’ in Londen. Luxeshoppers kunnen er nu zelf het befaamde ‘breakfast at Tiffany’s’ beleven, en waarom niet, meteen ook een sieraad op de kop tikken. In New York, Hongkong en Sjanghai is het concept al langer te vinden.

 

Winkelen gaat door de maag

Blurring is een niet te missen trend, ziet ook RetailDetail-hoofdredacteur in zijn nieuwe boek ‘The Future of Department Stores’. Food is de nieuwe mode, titelt hij zelfs een volledig hoofdstuk gewijd aan het fenomeen. Food en horeca worden steeds belangrijker om consumenten nog naar de fysieke winkels te lokken.

 

In een retaillandschap dat draait om beleving, gaat liefde immers maar al te graag door de maag. Dat luxelabels blurring naar een volgend niveau tillen, mag dan ook niet verwonderen. In Parijs kreeg het Armani-restaurant een Michelinster, in Tokio haalde het Beige-restaurant van Chanel er zelfs twee binnen.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Food is de nieuwe mode: dat blijkt niet alleen uit The Future of Department Stores, heel wat luxemerken zetten de tering ook naar de nering met luxueuze brasseries en bars. Blurring op hoog niveau dus.   Taartjesvetes en topchefs Steeds vaker slaan grote modehuizen de handen in elkaar met chefkoks en horeca-uitbaters om hun naam ook te koppelen aan succesvolle horecaconcepten. Pasta bij Gucci of gebak van Prada: het kan tegenwoordig allemaal. Gucci’s restaurant in Firenze heeft volgens Sabato zelfs meervoudig ‘beste chef ter wereld’ Massimo Bottura in de potten roeren.   Tussen Prada en LVMH speelt dan weer een...

Meer Mode
Bekijk meer
  • iconMode19 mei, 2022
    Olivier Van den Bossche keert terug naar Inno-moeder Galeria

    Olivier van den Bossche, eerder 14 jaar topman in het bedrijf, komt terug thuis bij Galeria Karstadt Kaufhof. De huidige COO van Rituals wordt Managing Director Sales bij de Duitse warenhuisgroep.

  • iconMode18 mei, 2022
    Wouter Torfs stopt bij ‘zijn’ schoenenketen, Lise Conix volgt op

    Wouter Torfs, al 35 jaar het gezicht van familiebedrijf Schoenen Torfs, stapt op. Hij gaat voor een radicale carrièreswitch en gaat non-profitorganisatie CAW leiden. Een opvolger wordt deze zomer aangeduid.

  • iconMode17 mei, 2022
    Krein Bons neemt na 26 jaar afscheid van vanHaren

    Krein Bons, 26 jaar topman van schoenenketen vanHaren, vertrekt bij het bedrijf. Hij vindt opvolging bij Han Sterk, eerder actief bij onder meer Hugo Boss en Only For Men.

Evenementen
  • 9
    jun
    Future of Food Congress
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconAlgemeen20 mei, 2022
    The Future of Shopping: merken als kerken, Chinese honger en VR-werkborrels
  • iconFood20 mei, 2022
    Ekomenu zet eco- en gezondheidsscores op kasticket
  • iconFood20 mei, 2022
    Casino geeft senioren korting op abonnement
  • iconFood20 mei, 2022
    Biologische webwinkel eFarmz lanceert ultrasnelle bezorgdienst
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be