BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Blurring op niveau: luxehuizen en horeca vinden elkaar

iconMode21 februari, 2020

Food is de nieuwe mode: dat blijkt niet alleen uit The Future of Department Stores, heel wat luxemerken zetten de tering ook naar de nering met luxueuze brasseries en bars. Blurring op hoog niveau dus.

 

Taartjesvetes en topchefs

Steeds vaker slaan grote modehuizen de handen in elkaar met chefkoks en horeca-uitbaters om hun naam ook te koppelen aan succesvolle horecaconcepten. Pasta bij Gucci of gebak van Prada: het kan tegenwoordig allemaal. Gucci’s restaurant in Firenze heeft volgens Sabato zelfs meervoudig ‘beste chef ter wereld’ Massimo Bottura in de potten roeren.

 

Tussen Prada en LVMH speelt dan weer een taartjesvete. In Milaan kocht LVMH pasticceria Cova, een gerenommeerd koffie- en patisseriehuis waar ook Prada zijn zinnen op had gezet. Dat kocht dan maar concurrent Marchesi, volgens Sabato al sinds 1824 een grote naam in de Italiaanse stad, vooral omwille van zijn typische panettone-cakes. In 2014 vestigde Marchesi zich pal tegenover Cova en in 2018 opende ook een vestiging in Londen.

 

Een lange liefdesgeschiedenis

In de luxewereld hebben mode en ‘fine dining’ weliswaar een lange geschiedenis samen. Al sinds 1998 heeft Armani zijn restaurants – vandaag zijn dat er al meer dan twintig – die vooral als vlaggenschepen dienen voor de eigen interieurlijn. Naar dat voorbeeld kwam in België ook meubelmerk Flamant op de proppen met een horecagelegenheid in zijn vroegere Brusselse flagshipstore.

 

Gloednieuw maar toch ook nostalgisch is The Tiffany Blue Box Cafe, dat pas eind vorige maand de deuren opende bij Harrods’ in Londen. Luxeshoppers kunnen er nu zelf het befaamde ‘breakfast at Tiffany’s’ beleven, en waarom niet, meteen ook een sieraad op de kop tikken. In New York, Hongkong en Sjanghai is het concept al langer te vinden.

 

Winkelen gaat door de maag

Blurring is een niet te missen trend, ziet ook RetailDetail-hoofdredacteur in zijn nieuwe boek ‘The Future of Department Stores’. Food is de nieuwe mode, titelt hij zelfs een volledig hoofdstuk gewijd aan het fenomeen. Food en horeca worden steeds belangrijker om consumenten nog naar de fysieke winkels te lokken.

 

In een retaillandschap dat draait om beleving, gaat liefde immers maar al te graag door de maag. Dat luxelabels blurring naar een volgend niveau tillen, mag dan ook niet verwonderen. In Parijs kreeg het Armani-restaurant een Michelinster, in Tokio haalde het Beige-restaurant van Chanel er zelfs twee binnen.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Food is de nieuwe mode: dat blijkt niet alleen uit The Future of Department Stores, heel wat luxemerken zetten de tering ook naar de nering met luxueuze brasseries en bars. Blurring op hoog niveau dus.   Taartjesvetes en topchefs Steeds vaker slaan grote modehuizen de handen in elkaar met chefkoks en horeca-uitbaters om hun naam ook te koppelen aan succesvolle horecaconcepten. Pasta bij Gucci of gebak van Prada: het kan tegenwoordig allemaal. Gucci’s restaurant in Firenze heeft volgens Sabato zelfs meervoudig ‘beste chef ter wereld’ Massimo Bottura in de potten roeren.   Tussen Prada en LVMH speelt dan weer een...

Meer Mode
Bekijk meer
  • iconMode1 juli, 2022
    H&M gaat met Google voor machineleren en artificiële intelligentie

    H&M Group laat zowel op zijn toeleveringsketen als op zijn klanten artificiële intelligentie los: Google Cloud bouwt een geïntegreerd dataplatform, om dankzij data de hele waardeketen te optimaliseren.

  • iconMode1 juli, 2022
    Moederbedrijf JBC lanceert investeringsplan na groei in 2021

    Claes Retail Group (CRG), het moederbedrijf van JBC, CKS en Mayerline, is vorig jaar flink hersteld. De omzet zit weer bijna op het niveau van 2019 en vooral de winst heeft zich goed herpakt. De JBC-moeder ziet ook interessante nieuwe trends.

  • iconMode30 juni, 2022
    C&A in zee met Amazon Fashion

    C&A gaat een deel van z’n collectie verkopen op het modeplatform van Amazon. De samenwerking start in Duitsland, maar zal snel worden uitgerold naar andere Europese landen.

Evenementen
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconFood21 juni, 2022
    ‘Kleine Leeuwtjes’ onder vuur? Delhaize reageert
  • iconFood15 juni, 2022
    Kopers gevonden voor Metro en Makro – maar wat nu?
  • iconFood15 juni, 2022
    Delhaize verlaagt prijzen van 500 huismerken
  • iconFood23 juni, 2022
    Overnemers Metro en Makro gunnen zichzelf studietijd
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN