RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Blurring op niveau: luxehuizen en horeca vinden elkaar

icon
Mode21 februari, 2020

Food is de nieuwe mode: dat blijkt niet alleen uit The Future of Department Stores, heel wat luxemerken zetten de tering ook naar de nering met luxueuze brasseries en bars. Blurring op hoog niveau dus.

 

Taartjesvetes en topchefs

Steeds vaker slaan grote modehuizen de handen in elkaar met chefkoks en horeca-uitbaters om hun naam ook te koppelen aan succesvolle horecaconcepten. Pasta bij Gucci of gebak van Prada: het kan tegenwoordig allemaal. Gucci’s restaurant in Firenze heeft volgens Sabato zelfs meervoudig ‘beste chef ter wereld’ Massimo Bottura in de potten roeren.

 

Tussen Prada en LVMH speelt dan weer een taartjesvete. In Milaan kocht LVMH pasticceria Cova, een gerenommeerd koffie- en patisseriehuis waar ook Prada zijn zinnen op had gezet. Dat kocht dan maar concurrent Marchesi, volgens Sabato al sinds 1824 een grote naam in de Italiaanse stad, vooral omwille van zijn typische panettone-cakes. In 2014 vestigde Marchesi zich pal tegenover Cova en in 2018 opende ook een vestiging in Londen.

 

Een lange liefdesgeschiedenis

In de luxewereld hebben mode en ‘fine dining’ weliswaar een lange geschiedenis samen. Al sinds 1998 heeft Armani zijn restaurants – vandaag zijn dat er al meer dan twintig – die vooral als vlaggenschepen dienen voor de eigen interieurlijn. Naar dat voorbeeld kwam in België ook meubelmerk Flamant op de proppen met een horecagelegenheid in zijn vroegere Brusselse flagshipstore.

 

Gloednieuw maar toch ook nostalgisch is The Tiffany Blue Box Cafe, dat pas eind vorige maand de deuren opende bij Harrods’ in Londen. Luxeshoppers kunnen er nu zelf het befaamde ‘breakfast at Tiffany’s’ beleven, en waarom niet, meteen ook een sieraad op de kop tikken. In New York, Hongkong en Sjanghai is het concept al langer te vinden.

 

Winkelen gaat door de maag

Blurring is een niet te missen trend, ziet ook RetailDetail-hoofdredacteur in zijn nieuwe boek ‘The Future of Department Stores’. Food is de nieuwe mode, titelt hij zelfs een volledig hoofdstuk gewijd aan het fenomeen. Food en horeca worden steeds belangrijker om consumenten nog naar de fysieke winkels te lokken.

 

In een retaillandschap dat draait om beleving, gaat liefde immers maar al te graag door de maag. Dat luxelabels blurring naar een volgend niveau tillen, mag dan ook niet verwonderen. In Parijs kreeg het Armani-restaurant een Michelinster, in Tokio haalde het Beige-restaurant van Chanel er zelfs twee binnen.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

Food is de nieuwe mode: dat blijkt niet alleen uit The Future of Department Stores, heel wat luxemerken zetten de tering ook naar de nering met luxueuze brasseries en bars. Blurring op hoog niveau dus.   Taartjesvetes en topchefs Steeds vaker slaan grote modehuizen de handen in elkaar met chefkoks en horeca-uitbaters om hun naam ook te koppelen aan succesvolle horecaconcepten. Pasta bij Gucci of gebak van Prada: het kan tegenwoordig allemaal. Gucci’s restaurant in Firenze heeft volgens Sabato zelfs meervoudig ‘beste chef ter wereld’ Massimo Bottura in de potten roeren.   Tussen Prada en LVMH speelt dan weer een...

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode22 maart, 2023
    Appelsientje-eigenaar wil Scotch & Soda kopen

    De investeerdersgroep Standard Investment aast op Scotch & Soda. Er zouden nog twee overnamekandidaten zijn.

  • icon
    Mode22 maart, 2023
    Nike trekt omzetsprint, maar zeult voorraden mee

    Nike tekende in het voorbije kwartaal een indrukwekkende omzetgroei van 14% op, ook al vreten grote voorraden aan de marges. Over 2023 maakt de sneakerreus zich dan ook weinig zorgen.

  • icon
    Mode21 maart, 2023
    Scotch & Soda Nederland failliet, zoekt overnemer voor buitenland

    Het Nederlandse modelabel Scotch & Soda heeft het faillissement aangevraagd. Eigenaar Sun Capital noemt "ernstige cashflowproblemen" als reden. De aanvraag geldt wel enkel voor de thuismarkt: de Belgische winkels worden (nog) niet getroffen.

Evenementen
  • 23
    mrt

    Omnichannel & E-Commerce Congress
  • 20
    apr

    RetailDetail Congress
  • 11
    mei

    Fashion & Beauty Congress
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress
Meest gelezen
  • icon

    Food6 maart, 2023

    Onheilspellende bijzondere ondernemingsraad bij Delhaize

  • icon

    Food15 maart, 2023

    200 kandidaat-overnemers voor Delhaize-filialen

  • icon

    Elektro23 februari, 2023

    Ook Coolblue komt tot stilstand

  • icon

    Algemeen28 februari, 2023

    Action-rivaal TEDi komt naar België

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN