RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
  • Bedrijven AS AdventureRetail ConceptsYaya
  • Onderwerpen RetailDetail Day
  • Personen Dominique Motte
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Dominique Motte (A.S. Adventure): “Vernieuwen is cruciaal voor een retailer”

icon
Mode19 september, 2016

Op 22 september spreekt Dominique Motte, CEO van A.S. Adventure, voor een bijna uitverkochte RetailDetail Day. Hij licht de unieke bedrijfscultuur van het bedrijf toe, maar geeft hier al een voorsmaakje.

Missie respecteren

“De kern van mijn verhaal is hoe A.S. Adventure door de jaren heen consequent elke strategische beslissing toetst aan de ondernemersmissie. Het heeft absoluut geen zin om als bedrijf stappen te nemen die niet stroken met die missie. Bovendien is het ook belangrijk dat we de missie van tijd tot tijd verfijnen”, zegt Motte. Een voorbeeld? “Vroeger stond in onze missie het woord winkelomgeving, maar dat hebben we vervangen door het woord omgeving, omdat in een omnichannelverhaal ook de webomgeving in lijn moet zijn met je missie.”

In dat omnichannelverhaal ziet de topman een belangrijke taak weggelegd voor de winkelmedewerkers. Veel retailers gaan ervan uit het volstaat om dezelfde prijzen te hanteren in de winkel en de webshop, maar dat is pas het begin. Het is onder andere belangrijk om de medewerkers om te scholen.

Omnichannelverhaal moet kloppen

D.M.: “Als vroeger een artikel niet op voorraad was in de winkel, werd het besteld bij een andere winkel of in een centraal magazijn en dan kon de klant dat een paar dagen later in de winkel komen ophalen. Dat is niet meer van deze tijd: een klant wil niet meer twee keer naar de winkel komen, terwijl een online speler gratis thuis levert. Wat doen wij nu? Onze medewerker zal samen met de klant het artikel bestellen bij de kiosk en dat wordt dan één of twee dagen later gratis thuis geleverd.

Maar als je daarin wil slagen, moet je herdefiniëren wat winkelomzet is. Onze medewerker heeft immers een webaankoop geplaatst en heeft zo de webomzet verhoogd in plaats van de omzet van zijn winkel. Dat is geen goede incentive. Wij tellen deze bestelling daarom niet bij de webomzet, maar wel bij de winkelomzet. Dat is een belangrijke motivator om de winkels de omnichannelgedachte te laten uitdragen.

Alle onderdelen in het omnichannelverhaal moeten kloppen. Wij hebben daarom beslist om onze budgetten en onze rapportering om te vormen naar omnichannelbudgetten en omnichannelrapportering. Alle correcties die we nu doen op vlak van omzet, gaan we doortrekken in onze managementaccounts. Dat wil zeggen dat we aan onze aandeelhouders, banken en derde partijen een omnichannel-P&L (profit-and-lossstatement, nvdr) presenteren in plaats van een ouderwetse financiële omzet. Het verhaal moet kloppen van A tot Z en pas dan kan je jezelf een omnichannel retailer noemen.”

Beleving: meer dan mooie winkels

Jullie zetten bij A.S. Adventure en zeker ook bij Juttu sterk in op beleving. Hoe pakken jullie dat aan? Wat is het verschil op dat vlak tussen de twee ketens?

D.M.: “Beleving is uiteraard veel meer dan het bouwen of neerzetten van mooie winkels die aansluiten bij het DNA. Beleving is ook de klanten de dienstverlening bieden waar ze naar op zoek zijn en waar ze recht op hebben. Dat betekent ook dat de expertise van je medewerkers cruciaal is: niet alleen hun productkennis, maar ook hun klantgerichtheid en persoonlijke service maken deel uit van wat we expertise noemen.

Op zich is er tussen A.S. Adventure en Juttu op dat vlak weinig verschil. De omgeving is totaal verschillend, maar de basis van het concept is voor beide hetzelfde. Eigenlijk kan je stellen dat zowel Juttu als A.S. Adventure gebouwd zijn op dezelfde fundamenten, maar dat de architectuur anders is. Juttu is ook omnichannel: we hebben een webshop, thuislevering en afhaalmogelijkheid in de winkels… alleen zijn de sfeer en de beleving totaal anders.”

Hoe proberen jullie de klantentevredenheid op te volgen?

D.M.: “Om te beginnen sturen we jaarlijks een enquête uit naar 250.000 mensen die in de laatste twaalf maanden minstens twee aankopen bij ons gedaan hebben. Die hebben immers een goed referentiekader. Daarbij hebben we een respons van ongeveer 25.000 volledig ingevulde enquêtes. Voor mij is dat een teken dat onze klanten zeer betrokken zijn met het concept, als één op de tien een enquête wil invullen met toch 55 vragen, goed voor 25 à 30 minuten.

Uiteraard halen we daar een pak antwoorden uit rond wat we niet goed doen en waar ze minder tevreden over zijn, maar we weten ook waar de klant in de toekomst naar uitkijkt en waarin we ons kunnen verbeteren. Daarnaast willen wij dagelijks de polsslag voelen van ons dienstverlening. Sinds 2014 bevragen wij ook onmiddellijk na de aankoop onze klanten. Daar zal ik tijdens mijn uiteenzetting op de RetailDay meer over uitweiden.”

Juttu: fenomenale reacties

Hoe belangrijk is het om als retailbedrijf te blijven vernieuwen?

D.M.: “Vernieuwen is cruciaal voor een retailer. De verwachtingen van de klanten evolueren permanent. Juttu en Yaya zijn er voor ons gekomen vanuit de visie dat we als bedrijf verder moeten blijven groeien. Iedereen weet dat voor A.S. Adventure binnen een paar jaar de blind spots zijn ingevuld. We kunnen nog een aantal winkelopeningen realiseren, maar we kunnen geen dertig winkels meer openen. Dus moesten wij als management op zoek naar een nieuwe groeimotor.

Omdat we zagen dat het mode- en lifestylesegment bij A.S. Adventure sterk groeide, hebben we aan een team van jonge mensen in het bedrijf gevraagd om een nieuw concept uit te werken. Zo is Juttu ontstaan.”

Juttu bestaat nu bijna een jaar. Hoe zijn de eerste ervaringen en reacties op de keten?

D.M.: “Het is onvoorstelbaar hoeveel er over Juttu wordt geschreven op sociale media en hoe het concept wordt geliket of geshared. Dat is echt fenomenaal. We kregen deze zomer de Dutch Retail Experience Award 2016. Ik vind het toch knap dat een Belgisch concept gaat lopen met een Nederlandse award. Daarnaast is Juttu genomineerd voor de Mercuriusprijs van Comeos en de Shopping Award van de Belgian-Luxembourg Council of Shopping Centers.

We zijn benieuwd of er in de toekomst nog awards gaan volgen. Achter de schermen sleutelen we natuurlijk verder aan het concept, want het zou arrogant zijn om te zeggen dat alles af is. Er moet nog worden bijgestuurd, maar de eerste resultaten zijn zeer bemoedigend en de reacties van de klanten zijn overweldigend.”

Expansieplannen

Jullie zijn al in verschillende landen aanwezig met AS Adventure, maar ook met enkele zusterketens. Zijn er nog grote plannen voor verdere internationale expansie?

D.M.: “Met A.S. Adventure kijken we met hernieuwde interesse naar de Franse markt, na een eerdere poging in 2011-2012, maar wel met een nieuwe strategie qua locaties. We kijken naar opportuniteiten in en rond Parijs, Lyon, Bordeaux en andere grote steden waar een markt is voor outdoor. Een eerste opening staat al gepland voor april 2017 in het schitterende retailpark Polygone Riviera in Nice.”

“Als groep hebben we recent in het Verenigd Koninkrijk Snow & Rock overgenomen, een icoon voor ski en outdoor. De eerste fase van integratie hebben we al achter de rug: we hebben die keten al op hetzelfde platform geplaatst als de andere bedrijven in de groep. Dat vinden we cruciaal. Naar de klant is de propositie verschillend, maar achter de schermen kiezen we ervoor met dezelfde systemen te werken, wat rapportering en vergelijkbaarheid vergroot.”

“We kijken naar een aantal potentiële overnamekandidaten in andere landen, maar daar kan ik weinig over vertellen momenteel. Die plannen zijn er echter wel en we hopen om nog dit jaar of misschien begin volgend jaar daar met meer nieuws te komen.”

Wil je te weten komen wat Dominique Motte nog allemaal te vertellen heeft op de RetailDetail Day op 22 september? Schrijf je dan hier snel in, maar haast je: het evenement is bijna helemaal uitverkocht!

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

Op 22 september spreekt Dominique Motte, CEO van A.S. Adventure, voor een bijna uitverkochte RetailDetail Day. Hij licht de unieke bedrijfscultuur van het bedrijf toe, maar geeft hier al een voorsmaakje. Missie respecteren “De kern van mijn verhaal is hoe A.S. Adventure door de jaren heen consequent elke strategische beslissing toetst aan de ondernemersmissie. Het heeft absoluut geen zin om als bedrijf stappen te nemen die niet stroken met die missie. Bovendien is het ook belangrijk dat we de missie van tijd tot tijd verfijnen”, zegt Motte. Een voorbeeld? “Vroeger stond in onze missie het woord winkelomgeving, maar dat hebben...

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode24 maart, 2023
    JBC opent corners voor tweedehands kinderkledij

    In twaalf winkels opent JBC permanente corners voor tweedehands kinderkledij. Ouders kunnen in de winkels zowel afgedragen kledij inleveren, als preloved items aankopen.

  • icon
    Mode24 maart, 2023
    Olivier van den Bossche terug aan het hoofd bij (Galeria) Kaufhof

    De reorganiserende warenhuisgroep Galeria Karstadt Kaufhof, ook het moederbedrijf van Inno, stelt Olivier van den Bossche aan als nieuwe CEO. De Belg leidde Inno en Kaufhof in het verleden al.

  • icon
    Mode22 maart, 2023
    Appelsientje-eigenaar wil Scotch & Soda kopen

    De investeerdersgroep Standard Investment aast op Scotch & Soda. Er zouden nog twee overnamekandidaten zijn.

Evenementen
  • 20
    apr

    RetailDetail Congress
  • 11
    mei

    Fashion & Beauty Congress
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress
Meest gelezen
  • icon

    Food6 maart, 2023

    Onheilspellende bijzondere ondernemingsraad bij Delhaize

  • icon

    Food15 maart, 2023

    200 kandidaat-overnemers voor Delhaize-filialen

  • icon

    Algemeen28 februari, 2023

    Action-rivaal TEDi komt naar België

  • icon

    Food28 februari, 2023

    Makro lanceert onlineplatform, zelfs voor particulieren

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN