RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven SKM
  • Onderwerpen RetailDetail Night
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Dominique Somers (SKM) : “SKM maakt zich klaar voor een nieuwe verjongingsfase!”

icon
Mode3 november, 2023
Dominique Somers, SKM

Een geslaagde make-over leverde SKM dit jaar al meer dan vijfduizend nieuwe klanten op. Nu plant de retailer een verjongingsoperatie om ook de doelgroep tussen 25 en 45 beter aan te spreken: “We willen nog meer verschillende stijlen kunnen aanbieden, zodat het hele gezin maar één winkel nodig heeft om te shoppen.”

Vijfduizend nieuwe klanten

Met een ingrijpende remodeling die begin dit jaar werd afgerond, zijn Dominique Somers en haar man Steven De Hertogh erin geslaagd om het icoon SKM weer nieuw leven in te blazen. “We zijn de grootste boetiek van het land: een boetiek van 5000 m², dat vind je nergens anders in België. We hebben onze unieke klantenreis versterkt door nog sterker in te zetten op diensten. Een try-out-fit service bijvoorbeeld: klanten beantwoorden vooraf een vragenlijst in de app, SKM legt gepersonaliseerde outfits klaar”, zegt Somers.

De resultaten spreken voor zich, met dit jaar een omzetgroei van 11% vergeleken met vorig jaar – wat al een boerenjaar was. “We hebben de afgelopen vijf maanden meer dan vijfduizend nieuwe klanten geregistreerd in onze database. We gaan nu verder innoveren, om de klantengroep van de 25-plussers beter aan te spreken.”

Nieuwe verjongingsfase

SKM biedt al heel wat merken aan voor 25-plussers, maar de rode draad ontbreekt er: “We onderzoeken nu wat die klanten bezighoudt en hoe we voor hen nieuwe diensten kunnen ontwikkelen, nieuwe stijlen kunnen aanbieden. Daar zien we groot potentieel.” Ook deze afdeling krijgt daarom volgend jaar een complete make-over: tegen winter 2024 moet het project rond zijn.

Om deze doelgroep beter aan te spreken, gaat SKM het merkenportfolio herzien en inzetten op verschillende soorten stijlen: “We maken tabula rasa op deze afdeling. De focus zal sterk liggen op combinaties van verschillende stijlen en merken, én verschillende prijscategorieën. Waarom zou je geen duurdere trendy broek kunnen combineren met een goedkoper trendy T-shirt? Daarmee zijn we vandaag uniek! Vaak moeten klanten vandaag verschillende winkels bezoeken vooraleer ze verschillende stijlen en prijscategorieën kunnen ontdekken. Bij SKM vind je alles onder één dak!”

Verschillende stijlen aanbieden

“Het is vaak moeilijk om de merken mee te krijgen in dit verhaal”, betreurt Somers. Een gebrek aan strategische visie, vindt ze: “Premiummerken willen soms niet in dezelfde winkel liggen naast een fastfashionmerk. Ze zijn bang voor hun imago. Maar klanten zijn op zoek naar een stijl, niet alleen naar een specifiek merk. Wij willen hen die verschillende stijlen en prijscategorieën aanbieden. Dat je in één winkel dat volledige pakket kan vinden, is één van onze sterktes. Dankzij onze succesvolle vernieuwingen van de afgelopen jaren begrijpen merken nu meer en meer onze visie en zijn ze nu wel meer bereid om te praten.”

Hoe SKM haar verjongingsoperatie verderzet, daarover vertelt Dominique Somers meer in het voorprogramma ‘GameChangers’ op de RetailDetail Night, het eindejaarsevent voor de retailsector op 23 november. Daar treden ook sprekers aan van Spullenhulp / Les Petits Riens, X2O en Hybrid. Op de plenaire zitting ’s avonds spreken Marit Van Egmond (CEO Albert Heijn), Erwin Van Osta (CEO HUBO), Adgild Hop (Retail Lead Europe Deloitte), Gino Van Ossel (Vlerick Business School) en Eric Van den Broele (GraydonCreditSafe).

Net als vorig jaar zitten de deelnemers aan ronde tafels in de prestigieuze Handelsbeurs in Antwerpen. Wie zo’n tafel voor tien personen wil boeken om collega’s en klanten of prospecten uit te nodigen, contacteert best snel kjell.bries@retaildetail.be of klikt op onderstaande link.

Bestel hier je ticket of je tafel voor de RetailDetail Night
Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode19 mei, 2025
    [Uniek & Authentiek] Hoe In ’t Boerke jongeren naar de fysieke winkel lokt

    Werkkledij is een trendy modeartikel geworden: met een uniek assortiment en een eigenzinnige koers weet de Antwerpse speciaalzaak In ’t Boerke jonge shoppers aan te trekken. “Ze moeten naar de winkel komen”, zegt zaakvoerster Ingrid Brisé.

  • icon
    Mode16 mei, 2025
    Groep achter JBC, CKS en Mayerline opnieuw van start in Nederland

    Claes Retail Group, het bedrijf boven de Belgische modemerken JBC, CKS en Mayerline, viert zijn vijftigste verjaardag met het beste bedrijfsresultaat in acht jaar. De retailer opende zopas een winkel in het Nederlandse Sluis.

  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar

    De Amerikaanse sportwinkelketen Dick’s Sporting Goods wil zijn sectorgenot Foot Locker overnemen. Die kampt met tegenvallende cijfers en dreigende invoertarieven.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode22 april, 2025
    [In Beeld] Zo ziet de grootste Nike outletwinkel van Europa eruit
  • icon
    Mode29 april, 2025
    INNO gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN