RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Nike
  • Onderwerpen BedrijfsresultatenHerstructurering
  • Geografie Verenigde Staten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Eenvoudiger aanbod moet Nike twee miljard opleveren

icon
Mode22 december, 2023

Nike snijdt in de kosten nu de vraag daalt in China en Europa. Het sportmerk kondigt een reorganisatie aan waarmee het op drie jaar tijd twee miljard dollar wil besparen.

“Save to invest”

De omzet zal dit boekjaar (tot mei 2024) met ongeveer 1% stijgen, matigt Nike de verwachtingen. Dat is minder dan de groei van enkele procenten waar de sneakerproducent eerder op rekende. Nochtans was de omzet van 13,4 miljard dollar (12 miljard euro) in het afgelopen kwartaal in lijn met de verwachtingen en de nettowinst van 1,6 miljard dollar (bijna anderhalf miljard euro) zelfs beter dan voorzien.

Het voorbije kwartaal viel echter een tweedeling op: hoewel Black Friday en Singles Day het erg goed deden, kochten consumenten minder in de periode tussenin. Consumenten zijn sterk promotiegericht, zegt CFO Matthew Friend aan FT. Opvallend is dat er daardoor ook weer meer fysiek wordt gewinkeld en de digitale verkoop vertraagt. Door de toegenomen macro-economische tegenwind in China en Europa, het Midden-Oosten en Afrika staat de consument nu eenmaal onder druk.

Tegelijk blijken vooral nieuwigheden consumenten tot actie te kunnen bewegen. Nike wil zich dus meer op nieuwe lanceringen gaan concentreren – waar klanten wel nog de volle pot voor willen betalen – en zal het aanbod van sommige populaire producten verminderen. He bedrijf lanceert daarom een “save-to-invest”-programma dat twee miljard dollar moet opleveren. Het plan bestaat eruit de organisatie te stroomlijnen, het productaanbod te vereenvoudigen en verder te automatiseren. Er zullen ook ontslagen vallen.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode9 mei, 2025
    The Fashion Store ambieert 50 winkels

    Vrijdagochtend opende The Fashion Store een tweede winkel in Hasselt, de 22ste in Vlaanderen. Op termijn ziet de modeketen potentieel voor wel vijftig winkels.

  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet

    Na meer dan dertig jaar komt er een einde aan het verhaal van de Brusselse outletretailer Cameleon: de rechtbank heeft het faillissement uitgesproken. 46 medewerkers verliezen hun baan.

  • Gerry Weber in Aachen
    icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels

    Na het faillissement van de Belgische tak van de Duitse moderetailer Gerry Weber vindt er van 14 tot en met 21 mei een liquidatieverkoop plaats in vijf winkels: de volledige voorraad wordt er aangeboden tegen 60% korting.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode22 april, 2025
    [In Beeld] Zo ziet de grootste Nike outletwinkel van Europa eruit
  • icon
    Mode29 april, 2025
    INNO gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN