BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

EssilorLuxottica is genezen van corona

iconMode11 maart, 2022

Brillengigant EssilorLuxottica doet het alweer beter dan voor corona, met dank aan de overname van Pearle-moeder GrandVision. De Nederlandse groep, die EssilorLuxottica na veel gebakkelei in 2021 overnam, gaf een stevige boost aan de retailactiviteiten.

 

Beter dan voor corona

Optiekgroep EssilorLuxottica is al helemaal hersteld van de coronacrisis: vorig jaar haalde ’s werelds grootste brillenproducent een omzet van 17,85 miljard euro. Dat was 40% meer dan in 2020, toen de brillenholding zwaar te lijden had onder de lockdowns, maar ook 20% meer dan in pre-coronajaar 2019.

 

En dat is nog zonder GrandVision, de Nederlandse groep achter onder meer Pearle. Hoewel die acquisitie even op wankelen stond door de coronacrisis, nam EssilorLuxottica in juli 2021 toch driekwart van de aandelen over. In januari kocht het ook de nog resterende aandelen. Inclusief de brillenwinkels zou de omzet zelfs afklokken op 21,5 miljard euro. 

 

Helft is retail

Dankij GrandVision is retail nu goed voor de helft van alle omzet bij EssilorLuxottica. Los daarvan produceert de groep ook brillen en brilmonturen, onder meer voor Prada en Chanel. De merken Oakley en Ray-Ban heeft de groep in eigen bezit.

 

Sinds vorige zomer veert de verkoop weer op, vooral in Noord-Amerika maar ook online. De brillenreus verkoopt nu 62% meer via e-commerce dan in 2019. Onlineverkopen waren goed voor anderhalf miljard euro omzet.

 

1% omzet weg door oorlog

De nettowinst eindigde op 2,06 miljard euro, wat licht meer is dan 1,94 miljard euro in 2019. EssilorLuxottica drukt de winst ook uit als percentage van de omzet, wat dan neerkomt op 17%. Tegen 2026 wil de groep de winstgevendheid verder opkrikken naar 19% à 20% van de omzet.

 

Net als zovele anderen schort EssilorLuxottica de activiteiten in Rusland tijdelijk op. De groep heeft er een honderdtal Lensmaster-winkels, maar heeft het over te grote onzekerheid en aanzienlijke verstoringen. Rusland en Oekraïne zijn in principe goed voor circa 1% van de omzet.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Brillengigant EssilorLuxottica doet het alweer beter dan voor corona, met dank aan de overname van Pearle-moeder GrandVision. De Nederlandse groep, die EssilorLuxottica na veel gebakkelei in 2021 overnam, gaf een stevige boost aan de retailactiviteiten.   Beter dan voor corona Optiekgroep EssilorLuxottica is al helemaal hersteld van de coronacrisis: vorig jaar haalde ’s werelds grootste brillenproducent een omzet van 17,85 miljard euro. Dat was 40% meer dan in 2020, toen de brillenholding zwaar te lijden had onder de lockdowns, maar ook 20% meer dan in pre-coronajaar 2019.   En dat is nog zonder GrandVision, de Nederlandse groep achter onder meer Pearle. Hoewel...

Meer Mode
Bekijk meer
  • iconMode30 juni, 2022
    C&A in zee met Amazon Fashion

    C&A gaat een deel van z’n collectie verkopen op het modeplatform van Amazon. De samenwerking start in Duitsland, maar zal snel worden uitgerold naar andere Europese landen.

  • iconMode29 juni, 2022
    Bol.com krijgt ‘chef mode’ en fashionblog

    Onlinewarenhuis Bol.com stelt de Nederlandse styliste Lonneke Nooteboom aan als 'chef mode'. Op een aparte pagina zal de influencer trends en tips delen, terwijl ook suggesties verschijnen bij sommige kledingstukken.

  • iconMode29 juni, 2022
    Toeleveringsproblemen worden geleidelijk minder bij H&M

    H&M Group presteerde in het halfjaar tot eind mei beter dan verwacht. De omzet kwam 20% hoger uit, maar vooral opvallend is dat de winst verdubbelde. De verkoop in de fysieke winkels herneemt na de coronapandemie.

Evenementen
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconFood21 juni, 2022
    ‘Kleine Leeuwtjes’ onder vuur? Delhaize reageert
  • iconFood15 juni, 2022
    Kopers gevonden voor Metro en Makro – maar wat nu?
  • iconFood15 juni, 2022
    Delhaize verlaagt prijzen van 500 huismerken
  • iconFood23 juni, 2022
    Overnemers Metro en Makro gunnen zichzelf studietijd
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN