RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags tweedehands
  • Bedrijven InditexSheinZara
  • Onderwerpen Duurzaamheid
  • Geografie Verenigd KoninkrijkVerenigde Staten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Fastfashiongiganten Zara en Shein stappen in tweedehands

icon
Mode21 oktober, 2022

Zara en Shein lanceren zich in de tweedehandsverkoop. De twee grootste fastfashionspelers spelen zo in op de vraag naar een duurzamere modesector, maar pikken ook in op een markt die mogelijk groter wordt dan hun eigen branche.

Platform voor doorverkoop

Zara start een ‘pre-owned’-service in het Verenigd Koninkrijk, waar klanten kledingstukken van het merk online te koop kunnen aanbieden. Verkopers nemen zelf foto’s en laden die op naar het eigen verkoopplatform van Zara. Van zodra iemand de items koopt, worden de gegevens van de koper doorgegeven en is het aan de verkoper om de kleren zelf op te sturen.

De service zal aanvankelijk niet winstgevend zijn, verwacht hoofd duurzaamheid Paula Ampuero. “In dit stadium is het platform uitsluitend opgevat als een hulpmiddel om klanten te helpen de levensduur van hun kleding te verlengen en een meer circulaire aanpak te hanteren”, zegt ze aan The Guardian.

Verder kunnen consumenten vanaf 3 november ook kleding thuis laten ophalen om ze te doneren – dankzij een samenwerking met het Britse Rode Kruis – en online of via een winkel een afspraak boeken om beschadigde kledingstukken te laten herstellen. Het Verenigd Koninkrijk is gekozen als testmarkt, maar indien succesvol zal de dienst waarschijnlijk worden uitgebreid naar andere markten.

Shein toont ‘duurzaam’ engagement

Ook Shein gaat van start met tweedehands. De Chinese producent van ultrasnelle mode tegen bodemprijzen lanceert in de Verenigde Staten een doorverkoopservice. Onder de naam Shein Exchange kunnen Amerikanen in de app van de webshop gedragen of ongewenste producten van het merk kopen en verkopen, bericht South China Morning Post. De retailer neemt zelf een commissie van 5% op elke verkoop.

Naar eigen zeggen wil de Chinese kledinggigant – in de VS sinds 2021 nog groter dan H&M en Zara – kleding met het initiatief zo lang mogelijk in omloop houden door tweedehands kopen net zo gemakkelijk en handig te maken als het kopen van iets nieuws. Shein zegt ook dat de stap deel uitmaakt van een breder engagement om het probleem van textielafval in de modesector aan te pakken.

Financiële motieven

Het nieuws is opmerkelijk, omdat Shein net bekendstaat om zijn bijzonder goedkope ‘wegwerpkledij’. Bovendien zond de Britse tv-zender Channel 4 maandag een ophefmakende reportage uit waarin de arbeidsomstandigheden in de fabrieken op de korrel worden genomen. Er is sprake van uitbuiting en onderbetaling. Het bedrijf, dat eind vorig jaar nog een wereldwijd duurzaamheidsverantwoordelijke aanstelde, reageerde ondertussen dat het uiterst bezorgd is over de beweringen van de televisiezender en dat het partnerships die niet aan de eigen normen voldoen, zal beëindigen.

Maar wellicht speelt meer op dan het geweten van de modereuzen. De Europese e-commercefederatie CBCommerce voorspelt dat de tweedehandsverkoop tegen 2025 zelfs anderhalf keer zo groot zal zijn als die van fastfashion en ‘pre-loved’ items 13% van de gemiddelde kledingkast zullen uitmaken. In 2020 verdubbelde de Europese tweedehandsmarkt al van naar zes miljard euro. 41% van de grootste onlinemarktplaatsen verkopen ondertussen al tweedehandsgoederen.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo
  • tweedehands

Zowel Zara als Shein lanceren zich in de tweedehandsverkoop. De twee grootste fast-fashionspelers spelen zo in op de vraag naar een duurzamere modesector, maar pikken ook in op een markt die mogelijk groter wordt dan hun eigen branche.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode28 september, 2023
    ZEB opent twintigste winkel in Wallonië

    ZEB opent op vrijdag 29 september al haar twintigste Waalse winkel. Dit keer is Éghezée aan de beurt met een winkel van 750 m² groot.

  • icon
    Mode28 september, 2023
    Duurzame denim in Europa: zo pakt C&A het aan

    Sinds twee jaar maakt C&A weer jeans in Europa, al blijkt dat geen sinecure: in een Duitse fabriek zet het bedrijf in op automatisering en innovatieve productietechnieken om een duurzame én betaalbare collectie op de markt te brengen.

  • icon
    Mode28 september, 2023
    H&M herstelt winstmarge en relaties met China

    De H&M-groep ziet zijn winstmarges eindelijk verbeteren, ook al nekte het warme septemberweer de verkoop van winterkleding. Na een lange boycot slaagt de modereus er wel in om de plooien glad te strijken met China.

Evenementen
  • 19
    okt

    Category Management Congress
  • 23
    nov

    RetailDetail Night
Meest gelezen
  • icon

    Food5 september, 2023

    Overnemers Delhaize-supermarkten doorgelicht: opvallend veel store managers

  • icon

    Food4 september, 2023

    Voor deze 17 bijkomende supermarkten vond Delhaize overnemers

  • icon

    Food25 september, 2023

    [Analyse] Dreigt Makro-scenario voor Cora?

  • icon

    Food22 september, 2023

    Einde (S)Match: collectief ontslag ingezet

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN