Het Amerikaanse modebedrijf Gap gaat zijn interne strategie helemaal omgooien. In de toekomst gaat het zo focussen op de merken Old Navy en Athleta, ten nadele van Gap en Banana Republic, die momenteel het meeste aandacht krijgen.
200 sluitingen, 300 openingen
De keuze van Gap heeft alles te maken met de prestaties van de verschillende merken. Uit de laatste resultaten blijkt immers dat Old Navy en Athleta stukken beter presteren dan de oude getrouwen. De nieuwe strategie zal vooral drastische gevolgen hebben voor het winkelnetwerk van Gap Inc: 200 vestigingen van Gap en Banana Republic zullen de deuren moeten sluiten, maar daar komen wel 300 nieuwe winkels van Old Navy en Athleta voor in de plaats. Gap verwacht de komende jaren een groei van Old Navy naar 10 miljard dollar en van Athleta naar 1 miljard dollar.
“In de afgelopen twee jaar hebben we aanzienlijke vooruitgang geboekt in de ontwikkeling van hoe we werken,” stelt Art Peck, president en CEO van Gap Inc volgens Fashion United. “Met veel van deze basis op zijn plaats, verleggen we onze focus nu naar groei. We zullen onze iconische merken op grote schaal gebruiken om groei te realiseren door te kijken hoe onze klanten winkelen.”
Sinds 2005 heeft Gap Inc het winkelnetwerk al met 650 vestigingen teruggedrongen en wordt er ook meer gefocust op de online verkoop, die de grootste omzet- en winstgroei binnen het bedrijf toont.