RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Zalando
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Duitsland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Geen groei maar “volwassenheid” bij Zalando

icon
Mode7 maart, 2023

Zalando zag zijn omzet vorig jaar stagneren, ondanks een toename van het aantal klanten. “E-commerce bleek na de pandemie niet zo ‘plakkerig’ als iedereen, ook wij, verwachtten”, zegt co-CEO Robert Gentz.

“Paraat voor tegenwind”

Ondanks een “ontzettend moeilijk jaar” blikt Zalando trots terug op 2022. “Ons bedrijf is volwassener geworden en kan nu tegenwind aan”, stelt Gentz. Vooral de platformstrategie werpt vruchten af: 36% van alle verkopen (+6 procentpunten) komt nu van merkpartners, terwijl 58% van de fulfilment door Zalando gebeurt. Sinds oktober kunnen modemerken al hun logistiek door Zalando laten doen, zelfs voor hun eigen winkels of voor concurrerende platformen. Onder andere Pepe Jeans maakt van de dienst gebruik.

Toch moest Zalando zich ook ‘laserscherp’ op kosten en rentabiliteit focussen, toen bleek dat e-commerce weer afnam na de pandemie en het lage consumentenvertrouwen leidde tot hoge voorraadniveaus in de hele markt. Om de marges te verbeteren, voerde het platform minimumbestelbedragen in. Sinds vorige maand reorganiseert het hoofdkantoor bovendien: in heel wat teams worden honderden overheadfuncties geschrapt.

Toch wist de moderetailer zijn verlies in de eerste jaarhelft om te buigen tot een bescheiden positieve EBITDA in de tweede helft van het jaar. De winst voor rente en belastingen klokte uiteindelijk af op 184,6 miljoen euro. Hoewel Zalando er vorig jaar 6% meer actieve klanten bij kreeg en het aantal betalende Plus-leden verdubbelde tot meer dan twee miljoen, bleef de omzet stabiel bleef op 10,3 miljard euro. Het totale verkoopvolume (de waarde van alle bestellingen) steeg met 3% tot 14,8 miljard euro. In de Benelux koopt overigens bijna een kwart (23%) van de consumenten bij Zalando, aldus het bedrijf.

Naar Aziatisch voorbeeld

Dit jaar wil het modeplatform verder inzetten op data en content: zo nam Zalando in 2022 Highsnobiety over, waarmee het bedrijf storytelling en gecureerde product drops combineert. Vorig jaar trokken tachtig drops samen zeven miljoen kijkers. Ook in het beautysegment ziet het platform nog veel potentieel voor content en interactie met consumenten. Zalando ziet bovendien dat Plus-klanten ongeveer drie keer zoveel uitgeven als gewone klanten.

In 2023 verwacht Zalando een volumegroei van 1 à 7%, met een lage omzetevolutie tussen -1 en 4%. Het aangepaste brutoresultaat schat CFO Sandra Dembeck tussen 280 en 350 miljoen euro. Een bewust voorzichtige prognose, want “er is nog veel volatiliteit en onzekerheid”. “E-commerce is vandaag weer waar we die pre-pandemie hadden ingeschat, maar hinkt zeker in de mode nog sterk achterop tegenover Aziatische markten”, besluit Gentz.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

De omzet stagneerde bij Zalando vorig jaar, ondanks een toename van het aantal klanten. “E-commerce bleek na de pandemie niet zo plakkerig als iedereen, ook wij, verwachtten”, zegt co-CEO Robert Gentz.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode24 maart, 2023
    JBC opent corners voor tweedehands kinderkledij

    In twaalf winkels opent JBC permanente corners voor tweedehands kinderkledij. Ouders kunnen in de winkels zowel afgedragen kledij inleveren, als preloved items aankopen.

  • icon
    Mode24 maart, 2023
    Olivier van den Bossche terug aan het hoofd bij (Galeria) Kaufhof

    De reorganiserende warenhuisgroep Galeria Karstadt Kaufhof, ook het moederbedrijf van Inno, stelt Olivier van den Bossche aan als nieuwe CEO. De Belg leidde Inno en Kaufhof in het verleden al.

  • icon
    Mode22 maart, 2023
    Appelsientje-eigenaar wil Scotch & Soda kopen

    De investeerdersgroep Standard Investment aast op Scotch & Soda. Er zouden nog twee overnamekandidaten zijn.

Evenementen
  • 20
    apr

    RetailDetail Congress
  • 11
    mei

    Fashion & Beauty Congress
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress
Meest gelezen
  • icon

    Food6 maart, 2023

    Onheilspellende bijzondere ondernemingsraad bij Delhaize

  • icon

    Food15 maart, 2023

    200 kandidaat-overnemers voor Delhaize-filialen

  • icon

    Algemeen28 februari, 2023

    Action-rivaal TEDi komt naar België

  • icon

    Food28 februari, 2023

    Makro lanceert onlineplatform, zelfs voor particulieren

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN