H&M maakt gretig gebruik van het omstreden Cambridge Analytica: de Zweedse modegroep neemt Christopher Wylie aan, de klokkenluider in het schandaal rond het bedrijf. Hij moet de modereus helpen om klanten nog beter te leren kennen.
Klokkenluider wordt consultant
Er is leven na Cambridge Analytica, het databedrijf dat in opspraak kwam omdat het – zonder toestemming – data van Facebookgebruikers zou hebben misbruikt om president Trump in de Verenigde Staten aan de verkiezingsoverwinning te helpen. Ook de uitslag van het brexit-referendum is door het bedrijf mogelijk beïnvloed.
Inmiddels is Cambridge Analytica failliet verklaard, maar nu heeft ex-medewerker Christopher Wylie een contract binnengerijfd om modegroep H&M te gaan helpen met de eigen data. Dat schrijft Bloomberg. Het was Wylie die het datalekschandaal naar buiten bracht.
H&M zoekt heil in data-analyse en AI
De dataspecialist moet H&M – dat al enkele jaren met terugvallende omzetten en winstcijfers kampt – helpen om haar klanten beter te leren kennen. Met behulp van data-analyse en kunstmatige intelligentie wil de H&M-groep beter gaan begrijpen wat consumenten willen en zo de vraag beter inschatten.
Wylie zal er zich als consultant vooral richten op projecten rond “duurzame en ethische” kunstmatige intelligentie. Door middel van data moet hij H&M betere inzichten verschaffen in klanten, producten en markten, bevestigt een woordvoerder van de groep in een reactie.
CEO Karl-Johan Persson liet eerder al verstaan dat de verkoopcijfers zich stilaan aan het herpakken zijn, niet het minst omdat de modegigant betere manieren heeft ontwikkeld om trends en prijzen te voorspellen.