Holding boven JBC neemt Mayerline over

Holding boven JBC neemt Mayerline over

De Belgische modeholding Claes Retail Group, de familieholding die JBC beheert, neemt sectorgenoot Mayerline over. CRG neemt een meerderheidsbelang van 85% in Mayerline, terwijl nog 15% in handen van de oprichtersfamilie Geurts-Meyer blijft.

Complementaire retailers

“De overname maakt onderdeel uit van een logisch groeiproces”, verklaart Bart Claes, CEO van JBC. Met 130 winkels in België en Luxemburg en een trendy doch gezinsgerichte focus, is JBC één van de grootste spelers in de Belgische moderetail. De acquisitie van een tweede retailformule is volgens Bart Claes dan ook een “logische volgende stap”.

 

De keuze viel op Mayerline omdat deze modeketen, die zich vooral op “tijdloze damesmode” richt, een complementair aanbod zou bieden. Het samengaan van de twee namen onder de familieholding CRG zou de ketens moeten toelaten om parallel verder te groeien. Specifiek voor Mayerline stippen de overnemers ook aan dat de retailer zo in staat zal worden gesteld “gesteld om verdere groei te realiseren in een sterk veranderende markt.”

 

CRG meent bovendien dat de samenwerking de ketens ook op vlak van CSR één en ander zal bijbrengen. Ann Claes, chief buying officer van JBC, ziet het zo: “Een kruisbestuiving tussen Mayerline, dat een productieplatform heeft in Litouwen, en JBC, dat in belangrijk mate in het Verre Oosten laat produceren, zal leiden tot een nog groter ethisch bewustzijn.” 


Eigenheid blijft behouden

CRG benadrukt niettemin dat de overname geen gevolgen zal hebben voor de ‘look and feel’ van beide merken: het is de bedoeling om consequent de eigenheid van zowel JBC, als Mayerline, te behouden. Daarom blijven ook Patrik Geurts en Annick Meyer bij Mayerline als aandeelhouders en bestuurders. Ook op het gebied van werkgelegenheid, het verkoopsaanbod en de retailconcepten verandert er volgens CRG niets.

 

Hoe deze opvallende alliantie tot stand gekomen is? "De familie Geurts-Meyer heeft ons gecontacteerd", legt Bart Claes uit: "Het is niet zo dat wij echt actief op zoek waren naar een overname, maar met al 130 winkels in België en Luxemburg hadden we natuurlijk wel in ons achterhoofd dat de organische groeimogelijkheden voor JBC zo stilaan een plafond beginnen te bereiken."

 

"Toen deze opportuniteit ons pad kruiste, hebben we ze dan ook gegrepen. Mayerline vormt met 44 winkels en ruim 50 miljoen euro jaaromzet een mooie kans." Voorlopig trekt de familie Claes niet verder op overnamepad: "Deze ketens krijgen nu even onze volle aandacht. Er zijn zeker nog veel groeimogelijkheden voor beide merken, elk volgens hun eigen koers."

 

De overname wacht wel nog op goedkeuring van de mededingingsautoriteiten. Eind augustus zou de deal moeten worden afgerond.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hunkemöller wil Zwitserland veroveren

17/08/2017

Nadat het in september van vorig jaar al een webshop lanceerde in Zwitserland, is de Nederlandse lingerieketen Hunkemöller nu ook van plan om er een reeks fysieke winkels te openen. De eerste moet al in oktober open gaan.

Mexx opnieuw in Nederlandse handen

16/08/2017

De merknaam Mexx is opnieuw in Nederlandse handen na de overname door de RNF Holding uit de handen van de Turkse Eroglu Holding. De winkels, het personeel en de voorraden zijn geen onderdeel van de deal.

Schoenenmerk Bally in de etalage

16/08/2017

Het Oostenrijkse investeringsbedrijf JAB Holding wil het Zwitserse schoenenmerk Bally van de hand doen en mikt daarbij op een verkoopprijs van minstens 600 miljoen euro. Eerder verkocht JAB ook al schoenenmerk Jimmy Choo.

Crocs verliest strijd rond patent

14/08/2017

Schoenenfabrikant Crocs heeft een zaak verloren rond het patent waarin het design van de schoenen wordt vastgelegd. Volgens de Amerikaanse Patent and Trademark Office (USPTO) voerde een ander bedrijf al langer een gelijkaardig design.

Coolcat nog dieper in de rode cijfers

14/08/2017

Modeketen Coolcat, onderdeel van de groep rond ondernemer Roland Kahn, is er in 2016 niet in geslaagd om het verlies terug te dringen. Integendeel: er werd meer dan de helft meer verlies gemaakt dan een jaar eerder.

Zalando groeit opnieuw met meer dan 20 procent

10/08/2017

Het Duitse Zalando heeft in het tweede kwartaal van 2017 net de doelstelling van een groei van meer dan 20% gehaald. Ook voor het volledige boekjaar gaat het nog altijd uit van een groei tussen 20 en 25%.

Back to top