RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Holding boven JBC neemt Mayerline over

icon
Mode10 juli, 2013

Complementaire retailers

“De overname maakt onderdeel uit van een logisch groeiproces”, verklaart Bart Claes, CEO van JBC. Met 130 winkels in België en Luxemburg en een trendy doch gezinsgerichte focus, is JBC één van de grootste spelers in de Belgische moderetail. De acquisitie van een tweede retailformule is volgens Bart Claes dan ook een “logische volgende stap”.

 

De keuze viel op Mayerline omdat deze modeketen, die zich vooral op “tijdloze damesmode” richt, een complementair aanbod zou bieden. Het samengaan van de twee namen onder de familieholding CRG zou de ketens moeten toelaten om parallel verder te groeien. Specifiek voor Mayerline stippen de overnemers ook aan dat de retailer zo in staat zal worden gesteld “gesteld om verdere groei te realiseren in een sterk veranderende markt.”

 

CRG meent bovendien dat de samenwerking de ketens ook op vlak van CSR één en ander zal bijbrengen. Ann Claes, chief buying officer van JBC, ziet het zo: “Een kruisbestuiving tussen Mayerline, dat een productieplatform heeft in Litouwen, en JBC, dat in belangrijk mate in het Verre Oosten laat produceren, zal leiden tot een nog groter ethisch bewustzijn.” 


Eigenheid blijft behouden

CRG benadrukt niettemin dat de overname geen gevolgen zal hebben voor de ‘look and feel’ van beide merken: het is de bedoeling om consequent de eigenheid van zowel JBC, als Mayerline, te behouden. Daarom blijven ook Patrik Geurts en Annick Meyer bij Mayerline als aandeelhouders en bestuurders. Ook op het gebied van werkgelegenheid, het verkoopsaanbod en de retailconcepten verandert er volgens CRG niets.

 

Hoe deze opvallende alliantie tot stand gekomen is? “De familie Geurts-Meyer heeft ons gecontacteerd“, legt Bart Claes uit: “Het is niet zo dat wij echt actief op zoek waren naar een overname, maar met al 130 winkels in België en Luxemburg hadden we natuurlijk wel in ons achterhoofd dat de organische groeimogelijkheden voor JBC zo stilaan een plafond beginnen te bereiken.”

 

“Toen deze opportuniteit ons pad kruiste, hebben we ze dan ook gegrepen. Mayerline vormt met 44 winkels en ruim 50 miljoen euro jaaromzet een mooie kans.” Voorlopig trekt de familie Claes niet verder op overnamepad: “Deze ketens krijgen nu even onze volle aandacht. Er zijn zeker nog veel groeimogelijkheden voor beide merken, elk volgens hun eigen koers.”

 

De overname wacht wel nog op goedkeuring van de mededingingsautoriteiten. Eind augustus zou de deal moeten worden afgerond.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode5 december, 2025
    Fredrik Malm is nieuwe CEO Gant

    Gant heeft Fredrik Malm benoemd tot CEO. De Amerikaanse modegroep kiest zo voor een interne opvolging van Patrik Söderström, die na zes jaar afzwaait.

  • icon
    Mode5 december, 2025
    Verenigd Koninkrijk verbiedt advertenties van Nike, Lacoste en Superdry

    De Britse reclametoezichthouder heeft betaalde Google-advertenties van Nike, Lacoste en Superdry verboden vanwege misleidende duurzaamheidsclaims. De ads gebruikten termen als “duurzame kleding” en “duurzame materialen” zonder onderbouwing.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN