Holding boven JBC neemt Mayerline over | RetailDetail

Holding boven JBC neemt Mayerline over

Holding boven JBC neemt Mayerline over

De Belgische modeholding Claes Retail Group, de familieholding die JBC beheert, neemt sectorgenoot Mayerline over. CRG neemt een meerderheidsbelang van 85% in Mayerline, terwijl nog 15% in handen van de oprichtersfamilie Geurts-Meyer blijft.

Complementaire retailers

“De overname maakt onderdeel uit van een logisch groeiproces”, verklaart Bart Claes, CEO van JBC. Met 130 winkels in België en Luxemburg en een trendy doch gezinsgerichte focus, is JBC één van de grootste spelers in de Belgische moderetail. De acquisitie van een tweede retailformule is volgens Bart Claes dan ook een “logische volgende stap”.

 

De keuze viel op Mayerline omdat deze modeketen, die zich vooral op “tijdloze damesmode” richt, een complementair aanbod zou bieden. Het samengaan van de twee namen onder de familieholding CRG zou de ketens moeten toelaten om parallel verder te groeien. Specifiek voor Mayerline stippen de overnemers ook aan dat de retailer zo in staat zal worden gesteld “gesteld om verdere groei te realiseren in een sterk veranderende markt.”

 

CRG meent bovendien dat de samenwerking de ketens ook op vlak van CSR één en ander zal bijbrengen. Ann Claes, chief buying officer van JBC, ziet het zo: “Een kruisbestuiving tussen Mayerline, dat een productieplatform heeft in Litouwen, en JBC, dat in belangrijk mate in het Verre Oosten laat produceren, zal leiden tot een nog groter ethisch bewustzijn.” 


Eigenheid blijft behouden

CRG benadrukt niettemin dat de overname geen gevolgen zal hebben voor de ‘look and feel’ van beide merken: het is de bedoeling om consequent de eigenheid van zowel JBC, als Mayerline, te behouden. Daarom blijven ook Patrik Geurts en Annick Meyer bij Mayerline als aandeelhouders en bestuurders. Ook op het gebied van werkgelegenheid, het verkoopsaanbod en de retailconcepten verandert er volgens CRG niets.

 

Hoe deze opvallende alliantie tot stand gekomen is? "De familie Geurts-Meyer heeft ons gecontacteerd", legt Bart Claes uit: "Het is niet zo dat wij echt actief op zoek waren naar een overname, maar met al 130 winkels in België en Luxemburg hadden we natuurlijk wel in ons achterhoofd dat de organische groeimogelijkheden voor JBC zo stilaan een plafond beginnen te bereiken."

 

"Toen deze opportuniteit ons pad kruiste, hebben we ze dan ook gegrepen. Mayerline vormt met 44 winkels en ruim 50 miljoen euro jaaromzet een mooie kans." Voorlopig trekt de familie Claes niet verder op overnamepad: "Deze ketens krijgen nu even onze volle aandacht. Er zijn zeker nog veel groeimogelijkheden voor beide merken, elk volgens hun eigen koers."

 

De overname wacht wel nog op goedkeuring van de mededingingsautoriteiten. Eind augustus zou de deal moeten worden afgerond.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.