Holding boven JBC neemt Mayerline over

Holding boven JBC neemt Mayerline over

De Belgische modeholding Claes Retail Group, de familieholding die JBC beheert, neemt sectorgenoot Mayerline over. CRG neemt een meerderheidsbelang van 85% in Mayerline, terwijl nog 15% in handen van de oprichtersfamilie Geurts-Meyer blijft.

Complementaire retailers

“De overname maakt onderdeel uit van een logisch groeiproces”, verklaart Bart Claes, CEO van JBC. Met 130 winkels in België en Luxemburg en een trendy doch gezinsgerichte focus, is JBC één van de grootste spelers in de Belgische moderetail. De acquisitie van een tweede retailformule is volgens Bart Claes dan ook een “logische volgende stap”.

 

De keuze viel op Mayerline omdat deze modeketen, die zich vooral op “tijdloze damesmode” richt, een complementair aanbod zou bieden. Het samengaan van de twee namen onder de familieholding CRG zou de ketens moeten toelaten om parallel verder te groeien. Specifiek voor Mayerline stippen de overnemers ook aan dat de retailer zo in staat zal worden gesteld “gesteld om verdere groei te realiseren in een sterk veranderende markt.”

 

CRG meent bovendien dat de samenwerking de ketens ook op vlak van CSR één en ander zal bijbrengen. Ann Claes, chief buying officer van JBC, ziet het zo: “Een kruisbestuiving tussen Mayerline, dat een productieplatform heeft in Litouwen, en JBC, dat in belangrijk mate in het Verre Oosten laat produceren, zal leiden tot een nog groter ethisch bewustzijn.” 


Eigenheid blijft behouden

CRG benadrukt niettemin dat de overname geen gevolgen zal hebben voor de ‘look and feel’ van beide merken: het is de bedoeling om consequent de eigenheid van zowel JBC, als Mayerline, te behouden. Daarom blijven ook Patrik Geurts en Annick Meyer bij Mayerline als aandeelhouders en bestuurders. Ook op het gebied van werkgelegenheid, het verkoopsaanbod en de retailconcepten verandert er volgens CRG niets.

 

Hoe deze opvallende alliantie tot stand gekomen is? "De familie Geurts-Meyer heeft ons gecontacteerd", legt Bart Claes uit: "Het is niet zo dat wij echt actief op zoek waren naar een overname, maar met al 130 winkels in België en Luxemburg hadden we natuurlijk wel in ons achterhoofd dat de organische groeimogelijkheden voor JBC zo stilaan een plafond beginnen te bereiken."

 

"Toen deze opportuniteit ons pad kruiste, hebben we ze dan ook gegrepen. Mayerline vormt met 44 winkels en ruim 50 miljoen euro jaaromzet een mooie kans." Voorlopig trekt de familie Claes niet verder op overnamepad: "Deze ketens krijgen nu even onze volle aandacht. Er zijn zeker nog veel groeimogelijkheden voor beide merken, elk volgens hun eigen koers."

 

De overname wacht wel nog op goedkeuring van de mededingingsautoriteiten. Eind augustus zou de deal moeten worden afgerond.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Glinstertje hoop voor de moderetail in 2018

08/12/2017

De moeilijkste tijd is voorbij voor de modesector, besluit McKinsey in de studie The State of Fashion 2018. Al wordt niks nog zoals het was: de meeste groei is voortaan in het Zuiden en het Oosten te vinden, fast-fashion wordt sneller en de groten worden nog groter.

 

Weekday in de lente ook naar Brussel

06/12/2017

Na twee vestigingen in Antwerpen maakt Weekday, een van de merken van de Zweedse H&M Group, volgend jaar ook de sprong naar Brussel. In de lente moet een winkel openen aan de Kapitein Crespelstraat, vlakbij de Guldenvlieslaan

Essentiel Antwerp breidt verder uit in Nederland

06/12/2017

Het Belgische modemerk Essentiel Antwerp zet zijn veroveringstocht in Nederland verder en wil er volgend jaar drie nieuwe vestigingen openen. Eerder opende het al winkels in Amsterdam, Haarlem en ’s Hertogenbosch.

Barbiepop Tommy x Gigi in de winkelrekken

05/12/2017

In februari van dit jaar kreeg supermodel Gigi Hadid de eer om een Barbiepop naar haar gelijkenis te ontvangen. Die werd gemaakt om de samenwerking tussen Hadid en modemerk Tommy Hilfiger te vieren. Nu komt de Barbie ook in de winkelrekken.

Onderzoek naar belastingontduiking bij Gucci

04/12/2017

Op de kantoren van Gucci in Milaan en Firenze heeft de Italiaanse politie huiszoekingen gehouden omwille van mogelijke belastingontduiking. Gucci geeft toe dat er een onderzoek gaande is en zegt zijn volledige medewerking te verlenen.

Back to top