Lingerieketen Hunkemöller heeft besloten om alle Nederlandse franchiseondernemers uit te kopen. Het doet dat naar eigen zeggen omdat die winkels de groei van het bedrijf niet meer kunnen volgen.
Sneller groeien
“Er komen steeds meer productgroepen, meer productvarianten, grotere winkels en de investeringen nemen toe”, zegt financiële topman Ron Hemmer aan het FD over de beslissing om de franchisenemers uit te kopen. “We hebben vastgesteld dat in deze nieuwe retail franchise lastig is. Daar zit complexiteit in en dat zal alleen maar meer worden.”
Ondertussen heeft het bedrijf al 36 winkels overgenomen, inclusief werknemers. Voor nog eens 25 vestigingen ligt er een voorlopige verkoopovereenkomst klaar. Rond de overige vier franchisewinkels is nog geen overeenkomst gesloten.
Hunkemöller gelooft dat het sneller kan groeien als het alle winkels zelf in handen heeft. Dat wordt ook gestaafd door de cijfers: de keten bestaat momenteel uit 819 vestigingen, waarvan de overgrote meerderheid in eigen beheer. Die winkels groeien ook het snelste. Buiten Nederland zijn er nog een vijftigtal franchisewinkels, maar voorlopig zijn er geen plannen om ook die over te nemen.
De komende vijf jaar wil Hunkemöller het aantal winkels verdubbelen naar 1.600, waarbij ook de omzet van 500 miljoen euro verdubbeld moet worden. Daarnaast zet de keten ook in op het sportmerk HKMX: dat krijgt een aparte keten met zeker vijftig vestigingen, waarvan de eerste al in Berlijn geopend is. Binnenkort is het de beurt aan de eerste Nederlandse winkel, in het Utrechtse winkelcentrum Hoog Catharijne.