RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven CKSClaes Retail GroupJBCMayerline
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie België
  • Personen Ann ClaesBart Claes
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

JBC-moeder CRG compenseert moeilijk 2022 met sterk 2023

icon
Mode27 september, 2023

De uitdagingen van 2022 – inflatie, kostenstijgingen, onzekerheid – wogen ook zwaar op Claes Retail Group (JBC, CKS en Mayerline). De nettowinst dook in het rood, maar een sterke start van 2023 vangt de terugval op.

3 miljoen euro extra energiekost

Bij CRG steeg de omzet (exclusief btw) van 191,4 miljoen euro naar 196,7 miljoen. De nettowinst van 3,3 miljoen smolt echter helemaal weg: de nieuwe cijfers spreken van een nettoverlies van 3,2 miljoen. De EBITDA-marge zakte van 3,9 naar 2,8% van de netto-omzet, maar bleef wel boven nul. De oorzaken zijn voor de hele sector maar al te goed gekend: de Russische inval in Oekraïne had voor CRG, net zoals voor de meeste retailers, een drievoudige impact.

Alleen al de gestegen energieprijzen zorgden voor een kostenverhoging van ruim drie miljoen euro. De toegenomen grondstofprijzen, de inflatie en de indexeringsrondes wilde CRG niet doorrekenen aan de consument: het onzekere marktsentiment had namelijk al een weerslag op het koopgedrag van consumenten. “Het was door deze onverwachte en extreme marktomstandigheden moeilijk om in lijn te blijven met de mooie resultaten van 2021”, constateert mede-eigenaar Bart Claes.

CRG blijft koersvast

Gelukkig blijkt het een tijdelijk fenomeen, zegt Claes: “Door de lagere energiekosten én de vernieuwingen die we zijn blijven doen in ons aanbod en in de kwaliteit van onze verkoopkanalen, zien we dat 2023 een sterke start heeft genomen. Over de eerste zes maanden – meestal de moeilijkste maanden van het jaar – behalen we als groep een positief resultaat.” De omzet klokte in de eerste jaarhelft af op 100,7 miljoen euro op een EBITDA van 5,3 miljoen euro.

“De evolutie in 2023 is positief en de financiële positie van CRG is ook sterk genoeg om de resultaten over 2022 op te vangen”, aldus het bedrijf. “Met een eigen vermogen van 51 miljoen euro en een solvabiliteit van 43% is de groep gewapend om haar strategische keuzes verder te ondersteunen.” Die strategische keuzes blijven resoluut dezelfde: zowel JBC, CKS als Mayerline zetten onverminderd in op duurzaamheid, terwijl de groep in 2023 ook de synergie tussen de ketens wil verdiepen.

Naar 100% duurzame materialen

“We zien duurzaam denken én doen als onze maatschappelijke verantwoordelijkheid. We zijn ervan overtuigd dat een duurzame aanpak de beste garantie op langetermijn-rentabiliteit is. Recentere initiatieven zijn ons engagement voor Circletex en de integratie van de tweedehandscorner Op-Nieuw in al onze 115 JBC-winkels”, legt mede-eigenaar Ann Claes uit.

Tegen 2030 wil de Belgische groep een 100% duurzaam aanbod van materialen. Daarvoor werkt CRG vooral aan de voetafdruk van de gebruikte stoffen, zoals gerecycleerd polyester, biokatoen en duurzamere viscose.

Samen onder één dak

De synergieplannen zijn dan weer heel letterlijk te nemen: JBC, CKS en Mayerline gaan samenhokken. In december opent in Zonhoven, in het voormalige Jumbo-pand, een eerste winkel waar de drie formules samen te vinden zijn. “Alle doelgroepen kunnen in één omgeving een compleet en divers mode-aanbod ontdekken. Zo ontstaat een nieuwe winkelbeleving en kiezen klanten comfortabeler”, luidt de redenering. Het is ook de eerste keer dat Mayerline buiten de stadscentra treedt.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode16 juni, 2025
    Renault-topman moet Kering uit het slop halen

    CEO Luca de Meo heeft zijn functie bij Renault neergelegd om de leiding te nemen over het slabakkende luxeconcern Kering, waar topman François-Henri Pinault een stapje opzij zet.

  • icon
    Mode16 juni, 2025
    Beaumanoir en Celio nemen een stukje van Jennyfer over

    Het failliete Franse modemerk Jennyfer verdwijnt niet helemaal: sectorgenoot Beaumanoir neemt de merkrechten en 26 winkels over. Zeven winkels gaan naar Celio.

  • icon
    Mode13 juni, 2025
    [In Beeld] H&M test premium-kindermode in Galeries Lafayette

    H&M heeft een eerste shop-in-shop in het prestigieuze warenhuis Galeries Lafayette Haussmann in Parijs geopend. De Zweedse modeketen presenteert er haar premium-kinderlijn ‘H&M Adorables’ aan een nieuw publiek.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin19 mei, 2025
    Bloemenhal na een jaar opnieuw failliet
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Food23 mei, 2025
    “Ahold Delhaize poogde Carrefour in te lijven”
  • icon
    Mode28 mei, 2025
    [In Beeld] H&M stopt Gentse flagshipstore in nieuw jasje
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN