Ook Belgische klanten van Zalando kunnen voortaan online gepersonaliseerd stijladvies vragen aan stylisten. De online modeverkoper hoopt zo beter tegemoet te komen aan de wensen van klanten en het aantal retourzendingen te beperken.
Vijfde land
Zalando lanceerde zijn online stijladviesdienst Zalon in 2014, omdat het aantal aangeboden merken en kledingstukken op zijn website in de duizenden begon te lopen en klanten wel wat hulp konden gebruiken bij het vinden van iets passends in dit reusachtige aanbod. Eerst werd de dienst in Duitsland in de markt gezet, nadien volgden Oostenrijk, Zwiterland en Nederland.
Met Zalon kunnen klanten online een vragenlijst invullen en daarbij aangeven welke merken ze graag kopen. Daarbij kunnen ze ook foto’s van henzelf of van een favoriete stijl opladen om zo hun wensen en voorkeuren aan de stylist uit te leggen. Die legt hem nadien een aantal suggesties vanuit het aanbod voor. Indien nodig kan er zelfs een telefonische conversatie over worden gevoerd.
Gratis
Voldoet de voorgestelde outfit aan de wensen van de klant, dan wordt hij opgestuurd zodat de klant hem thuis op zijn gemak kan passen. De klant houdt de items die hij mooi vindt en kan de andere producten gratis terugsturen. Hij heeft hiervoor 100 dagen retourrecht.
De klant kiest zelf of hij of zij een volgende keer dezelfde of een andere stylist om advies vraagt. Ook deze service is kostenloos, de klant betaalt enkel voor de kleding die hij houdt.
Het aanbod van Zalando bestaat vandaag al uit 1.500 merken en meer dan 200.000 producten.