RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
  • Advertising & Partnerships
    • Online advertising
    • Print advertising
    • Event partnerships
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
  • Advertising & Partnerships
    • Online advertising
    • Print advertising
    • Event partnerships
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Schoenretailer vanHaren betreedt de Belgische markt

iconMode16 januari, 2017

Met de Nederlandse schoenketen vanHaren, onderdeel van de Deichmann-groep, komt een ‘value retailer’ van Europees formaat naar België. “We bieden schoenen voor het hele gezin aan, met de allerbeste kwaliteit tegen de laagste prijs.”

Inkoopmacht

Wie de schoenenbranche een beetje volgt, kon de stap naar België misschien wel zien aankomen: België is één van de weinige witte vlekken in Europa voor de Deichmann-groep. De schoenspecialist gelooft de Belgische consument te kunnen verleiden met zijn prijs-kwaliteitverhouding. Naar het voorbeeld van het Duitse Deichmann ontpopte vanHaren zich immers als een ware ‘value retailer’: “We bieden de allerbeste kwaliteit aan tegen de laagste prijs. Die claim kunnen we waarmaken dankzij het enorme schaalvoordeel dat de groep Deichmann biedt”, zegt CEO Krein Bons. 

 

Die positionering schept kansen voor vanHaren in België, meent Bie Buelens, die samen met Robert Vos de Belgische directie vormt. “Er ontbrak een retailer als vanHaren op de Belgische markt. Het aanbod van vanHaren past namelijk goed bij de Belgische bevolking: we zijn er voor iedereen en voeren een breed en kwalitatief aanbod van zowel huismerken als bekende A-merken zoals Nike en Adidas, tegen prijzen die significant lager zijn dan die van de bekende spelers in het middensegment. Daar zien we potentieel.” De Belgische schoenmarkt telt immers nog vrij veel kleinere spelers. Zij kunnen deze prijzen niet garanderen omdat zij er niet de inkoopkracht voor hebben.

 

Triple A-locaties

Of het prijsverschil dan echt zo groot is? Toch wel, vernemen we: “We verkopen schoenen tussen pakweg 20 en 80 euro, van een kwaliteit die merkbaar beter is dan die van de echte discounters.” Net als in Nederland gaat vanHaren voor triple A-locaties in de steden, in panden van minstens 300 m², maar de keten ambieert ook winkelcentra en kwalitatieve panden in de periferie (600 à 900 m²). 

 

“De contracten voor de eerste drie panden zijn getekend: in april openen we in Aalst en Sint-Joris-Winge, in het najaar volgt Genk. Die locaties gaan we grondig testen. Intussen worden ons heel wat winkels aangeboden, die we rustig gaan bekijken.” Op een concreet aantal openingen laat vanHaren zich echter niet vastpinnen. “We willen gezond groeien. Dat is het belangrijkste!” 

 

Bovendien wil vanHaren een echte omnichannelspeler zijn: vanharen.be komt vanaf 1 april online. “Wij noemen het niet ‘online’, maar wel ‘no line’. Consumenten zijn meer dan ooit in staat om zich 24/7 te oriënteren en te bepalen wat, wanneer en waar zij kopen. Beide kanalen versterken elkaar”, zegt Bons.

 

Bijna een eeuw od

De keten werd in 1929 opgericht door Ivo vanHaren, die schoenen produceerde en verkocht in eigen winkels. Omdat er geen opvolging was in de familie vanHaren, werd de onderneming in 1985 verkocht aan het Duitse familiebedrijf Deichmann. Vandaag is de Nederlandse keten goed voor een omzet van ruim 160 miljoen euro met 142 winkels en een webshop. vanHaren verkoopt schoenen voor het hele gezin, in ruime en moderne winkels volgens een ‘rack room’ concept, waarbij alle schoenen overzichtelijk in de winkel staan, zodat klanten zelf kunnen rondneuzen.

 

De Deichmann-groep in cijfers
•    Nummer één in de wereld
•    172 miljoen paar schoenen
•    24 landen (binnenkort dus 25)
•    3710 winkels
•    37.300 medewerkers
•    5,3 miljard euro omzet

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Met de Nederlandse schoenketen vanHaren, onderdeel van de Deichmann-groep, komt een ‘value retailer’ van Europees formaat naar België. “We bieden schoenen voor het hele gezin aan, met de allerbeste kwaliteit tegen de laagste prijs.” Inkoopmacht Wie de schoenenbranche een beetje volgt, kon de stap naar België misschien wel zien aankomen: België is één van de weinige witte vlekken in Europa voor de Deichmann-groep. De schoenspecialist gelooft de Belgische consument te kunnen verleiden met zijn prijs-kwaliteitverhouding. Naar het voorbeeld van het Duitse Deichmann ontpopte vanHaren zich immers als een ware ‘value retailer’: “We bieden de allerbeste kwaliteit aan tegen de laagste...

Meer Mode
Bekijk meer
  • iconMode8 augustus, 2022
    “Failliete Macintosh Retail Group was gewoon te traag”

    De ooit roemrijke Macintosh Retail Group, oorspronkelijk eigenaar van Brantano en Kwantum, ging ten onder aan hoogmoed en traagheid. Dat besluiten de curatoren zeven jaar na het faillissement.

  • iconMode5 augustus, 2022
    China en Rusland breken Adidas zuur op

    Hoewel de omzet opveerde bij Adidas, daalde de winst met meer dan een kwart. De terugtrekking uit Rusland en de aanhoudende coronalockdowns in China kostten het sportmerk handenvol geld.

  • iconMode4 augustus, 2022
    Zalando krijgt coronatik, maar houdt vertrouwen

    De coronapandemie speelt Zalando op een onverwachte manier parten: de lat werd – naar eigen zeggen – vorig jaar zo hoog gelegd, dat dit jaar nóg beter doen er niet inzat. De Duitse modewebshop wist wel meer klanten te bekoren, maar die vulden hun mandjes minder dan voordien. Indicatoren als...

Evenementen
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconFood15 juli, 2022
    Alvo-supermarkt Magda over naar Spar Colruyt Group
  • iconAlgemeen29 juli, 2022
    De expansieplannen van Colruyt Group
  • iconFood28 juli, 2022
    België is lelijk eendje voor Carrefour
  • iconAlgemeen28 juli, 2022
    Amazon geeft Amazon.be definitief op
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN