RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven SKM
  • Onderwerpen RetaildesignRetailDetail Congress
  • Geografie Antwerpen
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

‘Local hero’ SKM: “Ook in mode mag meer strategisch worden gedacht”

icon
Mode17 april, 2023
SKM Dominique Somers en Steven De Hertogh

SKM is al decennia een bekende naam langs de A12 in Aartselaar. Toch hebben de nieuwe eigenaars dit jaar eindelijk kunnen doen waar ze al jaren van droomden: een multimerkenboetiek neerzetten met een fris en dynamisch imago.

Tijd om het stof af te blazen

“Vanaf nu mag het stoffige imago in de koelkast”, glundert Dominique Somers trots. Zij nam SKM in 2016 over met haar man Steven De Hertogh, die er al ettelijke jaren werkte. SKM had altijd gouden tijden gekend dankzij een iets ouder cliënteel, maar het gewicht en het stof van de jaren begonnen door te wegen.

In 2012 zorgde De Hertogh al voor een eerste verbouwing, maar die bleef nog heel rustig om het bestaande cliënteel niet te bruuskeren. Dit jaar ging het koppel echter wel resoluut voor het droombeeld dat ze in hun hoofd hadden: de winkel van meer dan 5.000 m² kreeg een volledig nieuw interieur.

Op het RetailDetail Congress vertelt Somers hoe de vernieuwde winkel – met hulp van onder andere technologiepartner Dobit – nu nieuwe klanten en merken wil aantrekken, en daar ook meteen in slaagt. “We hadden een heel duidelijk beeld voor ogen, waarbij een kwalitatief imago en boetieksfeer centraal staan. Hoewel we zo’n grote baanwinkel zijn, zijn we allesbehalve een keten. We staan net voor heel persoonlijke service.”

Bloed, zweet en tranen

Het kostte niettemin bloed, zweet en tranen om die visie te realiseren. Somers: “Merken keken soms niet voorbij het oude imago, terwijl we zo’n helder scenario in ons hoofd hadden. Het was moeilijk de merken mee te krijgen. Imago is nog erg belangrijk in de mode. Begrijpelijk, maar er zijn misschien iets te weinig pioniers in de sector. Ik kom zelf uit de FMCG, daar wordt toch meer strategisch gedacht. Het zou ook in de mode kunnen lonen om eens te kijken naar het strategisch beeld…”

Zo stapte SKM af van de “harde shop-in-shops”. In het buitenland zag het koppel dat de merkopdeling in corners aan het vervagen is, dus werkt de vernieuwde winkel nu ook meer op segmenten en op type kledij – van instapmode tot feestkledij. Een merk kan op die manier in meerdere corners hangen. “Wij weten heel goed hoe onze klanten reageren en zijn overtuigd van wat we willen. Als multimerkenboetiek is het belangrijk om de controle te houden.”

Ook digitale ommezwaai

De renovatie gaat verder dan de winkel alleen. Op maandag 24 april lanceert SKM zijn nieuwe webshop, na al een nieuwe huisstijl, campagne en logo te hebben onthuld. “Voor corona wilden we bewust geen e-commerce, in de overtuiging dat we online nooit dezelfde service konden bieden. Maar toen kwam de pandemie en hebben we in vijf dagen tijd een webshop uit de grond gestampt.”

Sindsdien is SKM wel overtuigd. Aangezien de gevel van de enorme winkel weinig mogelijkheden biedt, zijn sociale media en de website extra belangrijk als uithangborden. Vandaag haalt de megaboetiek 3% van zijn omzet uit e-commerce, eind dit jaar moet dat al 10% zijn. Toch wordt de webshop ook vaak als catalogus gebruikt. “Dit jaar hebben we voor de allereerste keer zelf een fotoshoot georganiseerd, zodat we eigen beelden hebben.”

Toch waren de zaakvoerders even bang om te verbouwen: waarom zou je immers veranderen als het goed gaat? De winkel groeide al jaren enorm, alleen corona zorgde voor een dip. De gok loont echter duidelijk: dit seizoen is de omzet bij SKM al 20% hoger dan dezelfde periode vorig jaar. Nu wil het duo vooral het idee van de “concept fashion store” uitbreiden tot een heuse one-stop-shop. In juni opent bijvoorbeeld een Rainpharma-corner, want “mode gaat veel verder dan kleding”.

Klik hier om je plaats te reserveren op het RetailDetail Congress op 20/04.
Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode23 mei, 2025
    Nike keert terug naar Amazon

    Na een afwezigheid van zes jaar gaat Nike weer rechtstreeks verkopen op het Amazon platform. Tegelijk kondigt het bedrijf ook prijsverhogingen aan, die het gevolg zijn van Amerikaanse invoerheffingen.

  • icon
    Mode22 mei, 2025
    Waarom Naf Naf voor derde keer in vijf jaar gerechtelijke bescherming vraagt

    Naf Naf heeft opnieuw gerechtelijke bescherming aangevraagd. De Franse modeketen vraagt zes maanden tijd om een doorstartplan uit te werken. Voor de ooit iconische formule is het al de derde reorganisatie sinds 2020.

  • icon
    Mode21 mei, 2025
    Chaussea en vanHaren grootste winnaars na faillissement Bristol

    Het faillissement van Bristol vorig jaar heeft geleid tot belangrijke verschuivingen in de schoenretailmarkt, zowel in België als in Nederland. Een nieuwe analyse onderzoekt wie het meest kon profiteren van het wegvallen van een concurrent.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin19 mei, 2025
    Bloemenhal na een jaar opnieuw failliet
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Inno gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN