RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags afval
  • Geografie Europa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Minder afval? “Kleding en elektronica moeten duurder worden”

icon
Algemeen31 januari, 2023
Shutterstock.com

In de Europese Unie wordt jaarlijks voor bijna 22 miljard euro aan onverkochte producten vernietigd. Maar wat betekent dat cijfer echt? Het gaat immers heus niet alleen om geretourneerde onlinebestellingen.

Uit de mode of kapot

Een studie van de Zweedse universiteit van Lund veroorzaakte vorige week veel ophef: de onderzoekers schatten immers in juli vorig jaar dat in de loop van 2022 voor 21,7 miljard euro aan onverkocht textiel en elektronica vernietigd zou gaan worden. Een enorme hoeveelheid, terwijl afval en verspilling in andere categorieën (zoals voeding en verzorgingsproducten) daar nog niet eens zijn bijgerekend. De aandacht verschoof – anders dan in de studie – echter helemaal naar de retourzendingen door consumenten.

Hoewel het klopt dat ook heel wat teruggestuurde producten worden vernietigd, zijn retours slechts één van de vijf genoemde oorzaken. De onderzoekers zien ook overproductie en onverkoopbare voorraden als belangrijke factoren. Vooral in de modebranche is dat laatste een blijvende kwestie: zelfs in outlets raakt kleding die ‘gedateerd’ of uit de mode is maar moeilijk verkocht. Verder raken producten soms beschadigd in het transport. Tot slot zijn er nu eenmaal af en toe productiefouten of terugroepingen. Alleen in dat laatste geval is vernietiging geoorloofd, argumenteren de onderzoekers.

België als positief voorbeeld

Niemand heeft er baat bij dat producten op de vuilnisbelt belanden. Waar gaat het dan mis? Zowel ‘stroomopwaarts’ (bij de productie) als ‘stroomafwaarts’ (bij de consument), stellen de onderzoekers van de Zuid-Zweedse universiteit. Zo zijn er nog vaak obstakels voor handelaars en producenten, bijvoorbeeld omdat ze toch nog btw moeten betalen als ze producten wegschenken. België wordt dan ook genoemd als een positief voorbeeld, aangezien handelaars hier sinds 2019 de btw kunnen recupereren als ze overschotten aan goede doelen doneren.

Ook is er nog een tekort aan een degelijk herdistributienetwerk. De tweedehandsmarkt zou nog verder moeten groeien, zowel aan de vraagzijde als aan de aanbodzijde. “Het is moeilijk voor bedrijven om levensvatbare alternatieven voor productvernietiging te vinden als er geen hergebruikspelers op industriële schaal zijn”, stelt het rapport.

Spullen zijn te goedkoop

Er is nog een fundamentele voorwaarde: om producten een tweede leven te geven, moeten ze dat wel aankunnen. De kwaliteit moet omhoog, besluiten de onderzoekers onomwonden. Zelfs om te zorgen dat er minder retours zijn, is dat een belangrijke voorwaarde: producten van betere kwaliteit zullen mensen minder ondoordacht bestellen en minder onbezonnen terugsturen. “Producten van lage kwaliteit, die niet-duurzaam en niet-repareerbaar zijn, zijn gewoonlijk het eerste doelwit voor vernietiging”, klinkt het.

De oplossing ligt volgens de studie is bij minder, beter en duurder. Als producten een langere levensduur hebben en volgens hogere normen worden gemaakt in milieuvriendelijke omstandigheden, zouden de kosten voor fabrikanten waarschijnlijk verhogen. Dat is goed, want het zou overproductie ontmoedigen, klinkt het besluit: “Hogere prijzen zijn dan misschien wel nodig, aangezien producten aantoonbaar te lang te goedkoop zijn geweest, ten koste van het milieu.”

In maart vorig jaar boog de Europese Commissie zich ook al over de kwestie: in het licht van de Europese duurzaamheidsdoelstellingen moet ook verspilling in non-food worden teruggedrongen. Maar welk model zou Europa dan volgen: de Franse anti-afvalwet, die stipuleert dat onverkochte goederen altijd moeten worden hergebruikt of gerecycleerd, of de Duitse zorgplicht? Die laatste legt geen straffen op, maar eist transparantie: bedrijven moeten inzicht geven, ook in hun afval- en retourstromen. Aan de hand daarvan kunnen latere verplichtingen volgen. Europa lijkt nu de Duitse piste te volgen. In de loop van dit jaar volgt concrete regelgeving.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo
  • afval

In Europa wordt jaarlijks voor bijna 22 miljard euro aan onverkochte producten vernietigd. Maar wat betekent dat cijfer echt?

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen29 maart, 2023
    “Direct-to-consumer”-merken maken opgang in Europese e-commerce

    Ikea, Lidl en Zalando voeren de rangschikking aan van de 500 beste Europese cross-border webshops. De internationale e-commerce-omzet ondervindt een groeivertraging als gevolg van de inflatie en een dalend consumentenvertrouwen.

  • icon
    Algemeen29 maart, 2023
    Btw-fraude van 300 miljoen euro met Chinese e-commerce

    Het Europees parket heeft een bende opgerold die voor minstens 303 miljoen euro aan belastingen heeft ontdoken met de handel in consumentenartikelen uit China. Ze opereerden onder meer via de luchthaven van Luik, de logistieke hub van Alibaba.

  • icon
    Algemeen29 maart, 2023
    Zo maak je als category buyer tijd vrij voor wat er écht toe doet

    Zowel in grote als kleine retailorganisaties worden category buyers vaak overspoeld door een veelheid aan taken, data en gesprekspartners. Efficiënter werken kan snel 10% tijdwinst opleveren én het bedrijfsresultaat verbeteren.

Evenementen
  • 20
    apr

    RetailDetail Congress
  • 11
    mei

    Fashion & Beauty Congress
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress

Meest gelezen
  • icon

    Food6 maart, 2023

    Onheilspellende bijzondere ondernemingsraad bij Delhaize

  • icon

    Food15 maart, 2023

    200 kandidaat-overnemers voor Delhaize-filialen

  • icon

    Food29 maart, 2023

    Sociale onrust breidt uit naar Aldi

  • icon

    Algemeen7 maart, 2023

    [In Beeld] Dit kunnen we verwachten van TEDi in België

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN