De Leuvense herenmodezaak Atelier Roosen heeft zijn app uitgebreid met een innovatieve omnichannel-toepassing: klanten kunnen er in de winkel hun smartphone op een product richten en komen zo meteen de beschikbare maten en de prijs te weten.
NFC-technologie in het winkelrek
Met behulp van NFC-technologie kunnen shoppers meteen zien of een product er nog in hun maat is en hoeveel het kost. Als ze willen, kunnen ze het ook meteen aan hun winkelmandje in de app toevoegen of delen op sociale media. De handelaar had al een jaar een eigen mobiele app, maar maakt nu een omnichannel-brug: “Onze mobiele app is eigenlijk onze webshop. Maar omdat we een high-end modezaak zijn waar persoonlijke service enorm belangrijk is voor het cliënteel, hebben we tot nu toe nog niet zoveel verkocht online. Toch loont het om erin te investeren, mede omdat ik die extra beleving in de winkel al in mijn achterhoofd had”, aldus zaakvoerder Peter De Kerpel.
“Het voordeel is dat mensen met hun eigen smartphone informatie kunnen onttrekken uit het winkelrek”, legt De Kerpel de nieuwe toepassing uit. De winkelschappen zijn immers uitgerust met NFC-technologie (de technologie die nu al wordt gebruikt bij contactloos betalen met een bankkaart of smartphone), die doorlinkt naar de juiste productpagina in de mobiele webshop. Zo is de informatie altijd ‘live’ gekoppeld aan de voorraden en de product-database, ook in de tweede winkel in Sint-Truiden.
Valt of staat met gebruiksgemak
“Nieuw is dat wij niet meer stapelen in het rek: we leggen alleen nog S, M en L, al de rest zit in de toog. Dankzij de app kunnen klanten nu zelf al checken met hun smartphone, maar ook voor onszelf is het handig om snel te zien wat we in welke maten hebben”, zegt de ondernemer. Er is dan ook een extra app voor medewerkers, die toelaat om de juiste kledingstukken aan de juiste plek op het schap toe te wijzen: eerst scannen ze de streepjescodes van de items in voorraad en dan laden ze meteen ook de NFC-chip op met die info.
Atelier Roosen liet de toepassing helemaal zelf en op maat ontwikkelen in samenwerking met eyecatch-apps, omdat zo’n project valt of staat met het gebruiksgemak: “Het moet makkelijk gaan, anders gebruikt niemand het. Als het niet vlot gaat, kun je het beter niet doen.” Het eerste idee was dan ook via barcodes te werken, maar barcodes scannen bleek niet zo gebruiksvriendelijk. “Je zal die moeite maar één keer doen. Nu met NFC kom je in de buurt en het artikel komt meteen op je scherm, dat is een heel andere beleving”, meent De Kerpel.
Dankzij de nieuwe functionaliteit in de winkel hoopt Atelier Roosen dat nog meer mensen de app downloaden en thuis zullen shoppen: “Ik wou dit al lang doen, maar ik vond nergens een bestaande oplossing. Ik kan me nochtans goed voorstellen dat dit ook voor andere retailbranches heel interessant kan zijn. Ketens zoals Ikea of Media Markt zouden dit erg goed kunnen gebruiken.”