RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Modedistributeur ARW Retail wil 8 tot 10 nieuwe winkels per jaar openen

icon
Mode31 maart, 2012

Logische stap

ARW is in modekringen geen onbekende. Sinds 1989 verdeelt de groep vanuit de Brusselse Trade Mart, in de schaduw van het Atomium, een twintigtal merken in exclusiviteit en heeft het meer dan 2000 Belgische boetieks als klant. In 2006 startte het bedrijf met een eigen winkelketen van monobrands, aangevuld met shop-in-shops bij onder meer Galeria Inno. “Brax had destijds broeken, pulls en hemden, maar begon een volledige collectie te produceren”, zegt mede-oprichter Rik Wouters in Trends. “Ook Gerry Weber en Fred Perry zijn uitgegroeid tot enkele van de meest succesvolle merken van Europa. De opening van winkels waar slechts één merk of merkenfamilie wordt verkocht, is dan een logische stap.”

 

“Het zijn ook merken die een heel groot publiek kunnen aanspreken, met zustermerken die modieuzer, sportiever of voor de iets grotere maten zijn”, vult zijn kompaan Mark Fransen aan. “We concurreren met winkels als Zara, Massimo Dutti of Esprit, maar niet met de Dolce & Gabbana’s of met de Zeemans.”

 

30 winkels in Vlaanderen

Het retailnet telt momenteel 30 boetieks, allemaal in Vlaanderen. De groep is wel op zoek naar een vestiging in Brussel, “maar we moeten de juiste locatie aan een aanvaardbare prijs vinden. Onze ideale winkel is 200 tot 350 m² groot en ligt in een buurt met veel passage. Voor onze huidige 30 winkels hebben we meer dan 300 panden bezocht. Nu zoeken we gerichter”, zegt Rik Wouters.

 

Ook kampt ARW Retail met nog een ander probleem: “Het succes van een winkel hangt af van de locatie, de merken en het personeel. De eerste twee heb je in de hand, maar het is erg moeilijk om goede mensen te vinden. Het verschil tussen goed en matig personeel scheelt snel 10 tot 15 procent in de omzet van een winkel”, weet Mark Fransen.

 

Genoeg ambitie

Aan ambitie alvast geen gebrek: “We willen in ons huidige ritme blijven doorgroeien. Dat betekent 8 à 10 winkels per jaar openen. Daarvoor hebben we het potentieel en de financiële onderbouw, maar het moet winstgevend blijven.”

 

ARW Retail werd door zakenblad Trends uitgeroepen tot  snelste groeier van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in de categorie “kleine bedrijven” tijdens de voorbije vijf jaar (2006-2010). Bij de middelgrote “gazellen” haalde Zara Home Belgique als retailer de zevende plek; in de hitparade van de grote bedrijven vinden we Nespresso België op plaats 19.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode5 december, 2025
    Fredrik Malm is nieuwe CEO Gant

    Gant heeft Fredrik Malm benoemd tot CEO. De Amerikaanse modegroep kiest zo voor een interne opvolging van Patrik Söderström, die na zes jaar afzwaait.

  • icon
    Mode5 december, 2025
    Verenigd Koninkrijk verbiedt advertenties van Nike, Lacoste en Superdry

    De Britse reclametoezichthouder heeft betaalde Google-advertenties van Nike, Lacoste en Superdry verboden vanwege misleidende duurzaamheidsclaims. De ads gebruikten termen als “duurzame kleding” en “duurzame materialen” zonder onderbouwing.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN