RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Nike
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Verenigde Staten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Nike in diepste dal sinds coronacrisis

icon
Mode2 oktober, 2024
Shutterstock.com

Nike beleefde deze zomer de grootste omzetval in vier jaar tijd. Voor de rest van het jaar durft het sneakermerk zelfs niks meer te voorspellen. Alle ogen zijn nu gericht op nieuwe CEO Elliott Hill.

Nieuwe rivalen

Nike kondigt de grootste omzetdaling sinds het begin van de coronapandemie aan: in het zomerkwartaal (juni-augustus) daalde de omzet met 10% naar 11,59 miljard dollar (10,5 miljard euro). De brutomarge steeg licht, van 44,2% tot 45,4%, maar de winst per aandeel zakte ruim een kwart tot 0,70 dollar.

De grootste dip (-13%) was te zien bij Nike Direct, de direct-to-consumer-tak van het merk, maar ook de groothandelsomzet daalde met 8%. Ook China blijft zwak presteren. Nike heeft sterk te kampen met de concurrentie van nieuwe rivalen, zoals Hoka van Deckers en On, gesteund door Roger Federer.

Banden weer aanhalen

Onder leiding van vorige CEO John Donahoe richtte Nike zich op de directe verkoop aan consumenten via eigen winkels en websites. Deze strategie leidde echter tot verminderde samenwerkingsverbanden met de retailpartners, waardoor spelers als Foot Locker en Dick’s Sporting Goods alternatieve merken naar voor konden schuiven en groot maken.

Zijn opvolger, die eerder al 32 jaar bij Nike werkte, staat daarom voor de zware klus om de schoenenreus nieuw leven in te blazen. Het wordt zijn taak om zowel de relaties met de retailpartners als met de consument te herstellen, onder meer met innovatie en nieuwe productlanceringen.

Hill krijgt alvast even respijt: Nike annuleert de komende beleggersdag en schrapt de prognoses voor het hele boekjaar. Analisten voorspellen een verdere omzetdaling van 8 tot 10% in het huidige kwartaal, terwijl ook het eindejaarseizoen er wellicht eentje wordt met veel kortingen kortingen en minder verkeer op de digitale platforms. “Een comeback op deze schaal vergt tijd, maar we zien vroege vooruitgang”, houdt financieel directeur Matthew Friend de moed erin.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode7 november, 2025
    Consolidatie in luxetweedehands: Labellov neemt Designer Wish Bags over

    Het Belgische platform voor tweedehands luxemode Labellov neemt branchegenoot Designer Wish Bags over. Tegelijkertijd krijgt het bedrijf een nieuwe topvrouw: Babs Van de Mierop (Bain & Company) wordt CEO.

  • icon
    Mode7 november, 2025
    Zo wil H&M in Brazilië gefaseerd naar 70 winkels

    H&M zet zijn Braziliaanse expansie kracht bij: na de opening van een derde winkel in Campinas volgen op korte termijn acht bijkomende locaties. De modeketen ziet ruimte voor zeventig winkels, maar kiest voor een geleidelijke uitrol.

  • icon
    Mode6 november, 2025
    About You stuwt Zalando naar mooie kwartaalgroei

    Zalando zag in het derde kwartaal zijn verkopen met 21,6% stijgen, mede door de integratie van About you. Ook de winstcijfers waren positief. Voor de toekomst ziet het Duitse modeplatform brood in enkele veelbelovende samenwerkingen.

Evenementen
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food30 oktober, 2025
    Tweede Belgische Albert Heijn XL opent op 19 november
  • icon
    Food3 november, 2025
    Albert Heijn verlegt promotionele grenzen met ‘2+5 gratis’-actie
  • icon
    Food10 oktober, 2025
    E.Leclerc steekt grens over naar België
  • icon
    Food5 november, 2025
    Colruyt reageert fors op stunt Albert Heijn
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN