RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Nike
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Nike: omzetval kleiner dan gevreesd, maar herstel blijft broos

icon
Mode27 juni, 2025
Shutterstock.com

Afgelopen jaar kelderden de omzet en winst bij Nike, maar nieuwe CEO Elliott Hill probeert het tij te keren. Hoewel de kwartaalcijfers opnieuw een daling laten zien, klinkt het management opmerkelijk strijdvaardig.

“Vanaf nu beter”

“Er ligt een duidelijk pad van herstel voor ons. Vanaf nu verbeteren de resultaten”, aldus Hill in een analistentoelichting. Over het hele voorbije boekjaar (tot eind mei) kwam de omzet uit op 46,3 miljard dollar (43,3 miljard euro), een daling van 10%. De jaarwinst bedroeg 3,2 miljard dollar (3 miljard euro), liefst 44% minder dan vorig jaar.

In het vierde kwartaal (maart-mei) daalde de omzet nog met 12% tot 11,1 miljard dollar (10,4 miljard euro). Analisten hadden echter gerekend op een scherpere daling van 15%, wat betekent dat Nike de verwachtingen overtrof. De winst kelderde desondanks met 86% naar 211 miljoen dollar (198 miljoen euro).

Weer succes bij partners

Elliott Hill erkent dat de prestaties niet aan de eigen ambities voldoen. “Hoewel onze financiële resultaten in lijn zijn met onze verwachtingen, zijn ze niet waar we ze willen hebben”, zei hij in een verklaring. Hij wil nu terug naar de kern: “Nike moet weer een echt sportmerk worden”. Ook is er de samenwerking met Skims, het ondergoedmerk van Kim Kardashian, al loopt die vertraging door productieproblemen.

“Onze voorstellen resoneren bij onze partners”, stelde Hill tijdens de analistencall. Ook de groothandelsrelaties worden nieuw leven ingeblazen. Het bedrijf is weer actief op Amazon en breidt de aanwezigheid in fysieke winkels uit. Tegelijkertijd probeert Nike zijn overtollige voorraden weg te werken. Het merk zet zwaar in op kortingen om ruimte te maken voor nieuwe collecties.

Nike kampt ook met geopolitieke tegenwind. De hogere invoertarieven van Donald Trump, drukken naar verwachting de kosten met 1 miljard dollar op jaarbasis. Vooral de import uit China (nu 16% van de Amerikaanse Nike-schoenaanvoer) vormt een risico. Nike wil dat aandeel terugbrengen tot onder de 10% tegen het einde van het boekjaar. Tegelijk overweegt het bedrijf strategische prijsverhogingen om de impact te dempen.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode17 juli, 2025
    Mango maakt hoge groeiambities waar

    Crisis in de modebranche? Niet voor Mango: de Spaanse modegroep realiseerde een groei met dubbele cijfers in de eerste helft van van het huidige boekjaar 2025, mede dankzij een sterke focus op internationale expansie.

  • icon
    Mode16 juli, 2025
    Zara-eigenaar Inditex investeert in robotica-startup

    Inditex, de modegroep achter Zara, Bershka en Massimo Dutti, investeert in een Spaanse startup die artificiële intelligentie inzet om robots te laten werken in complexe omgevingen.

  • icon
    Mode16 juli, 2025
    Richemont ziet verkoop luxejuwelen stijgen

    De Zwitserse luxegroep Richemont ziet een omzetstijging van meer dan 10% voor haar juwelenmerken Cartier en Van Cleef & Arpels. Vermogende consumenten blijven hoogwaardige producten kopen, ondanks de geopolitieke onzekerheid.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food3 juli, 2025
    Del Monte vraagt faillissement aan
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Food24 juni, 2025
    [In Beeld] Zo ziet een Franse Colruyt eruit
  • icon
    Food23 juni, 2025
    Colruyt “houdt alle pistes open” voor ZEB en Bike Republic
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN