BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Omnichannel Congress 2022: hoe ZEB onlineshoppen inspirerend maakt 

iconMode8 maart, 2022

Niemand zou het in z’n hoofd halen om kleren van nieuw naar oud in het winkelrek te hangen. Toch gebeurt het in webshops nog vaak precies zo. Retailer ZEB zocht een manier om inspiratie en beleving te rijmen met e-commerce. Hoe ze die vonden, delen ze op het RetailDetail Omnichannel Congress.

 

Ook gewoon een winkel

In retail is merchandising een vak apart. Een aantrekkelijke winkel begint met productpresentatie, inspirerende displays en aanlokkelijke rayons. Hoe gek is het dan om in e-commerce al die regels in de wind te slaan: standaardroosters met productfoto’s laten klanten nog vaak het ene na het andere kledingstuk zien, hoogstens gesorteerd op prijs of volgens de verkoopcijfers. In het beste geval kan de klant filteren op maat of kleur.

Online is de “schapindeling”, als je het vanuit fysiek perspectief bekijkt, nochtans minstens zo belangrijk. De volgorde waarin producten worden getoond heeft een enorme impact op conversie en omzetgroei. Toen multimerkenketen ZEB daarom voor haar omnichannelstrategie ging, zocht de retailer naar manieren om ook in de webshop beleving en personalisatie te brengen. 

Op het RetailDetail E-commerce & Omnichannel Congress in Antwerpen op 24 maart vertellen Femke Mussels, head of online bij ZEB, en Stefan van Opstal, CEO van Tweakwise, hoe ze samen de standaarden van klantenervaring en technologie steeds verder verleggen. In de afgelopen jaren is de fysieke retailer online meer dan vervijfvoudigd, wat voor een indrukwekkend groeitraject heeft gezorgd.

 

De fashionshopper wil snuisteren

“Er zijn steeds nieuwe standaarden: de consument verwacht telkens meer. Als retailer moet je alsmaar verder personaliseren”, ziet Stefan van Opstal. Kort gezegd biedt Tweakwise daarom SaaS-oplossingen (software-as-a-service) aan voor het vinden van producten in productcatalogi. Voor alle routes die de consument gebruikt, zorgt het bedrijf ervoor dat mensen de juiste items te zien krijgen – of dat nu via de zoekfunctie, met filters of via inspiratiebrowsen is. 

Ook al blijft het voor de consument quasi onzichtbaar, achter de schermen is het bij elk bezoek aan de webshop dan ook een drukte van jewelste. “Wij gaan heel ver in merchandising. In fashion wordt over het algemeen vooral gebladerd, de zoekfunctie wordt veel minder gebruikt dan bijvoorbeeld bij een supermarkt. Maar dat betekent dat het voor de shopper extra belangrijk is om op het juiste moment de juiste dingen te zien te krijgen.”

 

“Het weer bepaalt wat je ziet”

Maar waar te beginnen? Het aantal variabelen is enorm. Wat wil je als retailer dat iemand in je (web)winkel te zien krijgt? Dat varieert per seizoen, maar ook nog eens doorheen het jaar. “Bij de start van nieuwe collecties zul je andere metrics vooropzetten dan bij de uitverkoop of midden in het seizoen. Zelfs het weer kan een factor zijn. Een merk dat zowel wintersport- als surfkledij verkoopt, zal wat je ziet op de site aanpassen afhankelijk van waar je bent.”

Fashion is bovendien erg lokaalgebonden. Bij ZEB kunnen de webshops van meerdere formules en in de verschillende talen vanuit dezelfde omgeving worden bestuurd, met respect voor lokale situaties. In Wallonië hebben consumenten andere voorkeuren, dus zullen ze er automatisch andere dingen zien. Wat zijn de bestsellers? Wat zijn de trends? Die prijken niet alleen in lijstjes of productaanbevelingen, maar kunnen ook bij het browsen een rol spelen.

 

Bloemenjurken voor het bloemenmeisje

Al is niets natuurlijk zo persoonlijk als smaak. Als klanten een klantenkaart hebben, wordt de site of app zelfs hoogstpersoonlijk op de shopper afgestemd. “Wat kocht iemand eerder in de fysieke winkels? Wat is hun onlinewinkelgedrag bij ZEB? Als je al die info over de kanalen heen integreert, krijg je een heus voorkeurprofiel van elke klant.” Je kunt jurken bijvoorbeeld primair sorteren op wat goed verkoopt en volgens de trends, maar dat kan vervolgens ook op basis van het klantenprofiel. Dan kun je pakweg de items met bloemenprint of bepaalde merken specifiek uitlichten. 

En dat is nog maar het begin. Naarmate e-commerce, de verwachtingen van klanten, artificiële intelligentie en de mogelijkheden met data evolueren, blijft ook het platform van ZEB en Tweakwise meegroeien. Van Opstal: “Alles is gebouwd voor de groei: modulair, zodat we kunnen blijven innoveren en nieuwe functionaliteiten toevoegen. Onlineshoppen doe je niet meer zomaar per prijs of maat.”

 

Afspraak op 24 maart

Meer weten? Femke Mussels (ZEB) en Stefan van Opstal (Tweakwise) komen hun online groeiverhaal uit de doeken doen op 24 maart, tijdens het RetailDetail Omnichannel & E-Commerce Congress, dat plaatsvindt in Antwerpen. Op de internationale affiche van dat event vinden we ook de ambitieuze babywebshop De Gele Flamingo, moderetailer C&A en Exki, met zijn onbemande automaatwinkelpunten Exki Fridge. Moderator is retailprofessor Gino Van Ossel van Vlerick Business School.

 

Via deze link vind je alle praktische informatie en kan je je tickets bestellen. Wees er snel bij, want het event is al voor 75% uitverkocht.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Niemand zou het in z’n hoofd halen om kleren van nieuw naar oud in het winkelrek te hangen. Toch gebeurt het in webshops nog vaak precies zo. Retailer ZEB zocht een manier om inspiratie en beleving te rijmen met e-commerce. Hoe ze die vonden, delen ze op het RetailDetail Omnichannel Congress.   Ook gewoon een winkel In retail is merchandising een vak apart. Een aantrekkelijke winkel begint met productpresentatie, inspirerende displays en aanlokkelijke rayons. Hoe gek is het dan om in e-commerce al die regels in de wind te slaan: standaardroosters met productfoto’s laten klanten nog vaak het ene na...

Meer Mode
Bekijk meer
  • iconMode30 juni, 2022
    C&A in zee met Amazon Fashion

    C&A gaat een deel van z’n collectie verkopen op het modeplatform van Amazon. De samenwerking start in Duitsland, maar zal snel worden uitgerold naar andere Europese landen.

  • iconMode29 juni, 2022
    Bol.com krijgt ‘chef mode’ en fashionblog

    Onlinewarenhuis Bol.com stelt de Nederlandse styliste Lonneke Nooteboom aan als 'chef mode'. Op een aparte pagina zal de influencer trends en tips delen, terwijl ook suggesties verschijnen bij sommige kledingstukken.

  • iconMode29 juni, 2022
    Toeleveringsproblemen worden geleidelijk minder bij H&M

    H&M Group presteerde in het halfjaar tot eind mei beter dan verwacht. De omzet kwam 20% hoger uit, maar vooral opvallend is dat de winst verdubbelde. De verkoop in de fysieke winkels herneemt na de coronapandemie.

Evenementen
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconFood21 juni, 2022
    ‘Kleine Leeuwtjes’ onder vuur? Delhaize reageert
  • iconFood15 juni, 2022
    Kopers gevonden voor Metro en Makro – maar wat nu?
  • iconFood15 juni, 2022
    Delhaize verlaagt prijzen van 500 huismerken
  • iconFood23 juni, 2022
    Overnemers Metro en Makro gunnen zichzelf studietijd
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN