Een webshop met elf items, dat is het nieuwe digitale concept van Capara. Elke maand lanceren de zussen van de Antwerpse school een collectie van precies elf kledingstukken in beperkte oplage.
De modekalender op zijn kop
Sinds 11 september om 11u11 dropt Capara, het modelabel van tweelingzussen Vera en Olivera Capara, maandelijks een eigen mini-collectie – zowel in de webshop capara-antwerp.com als in de winkels waar het merk vertegenwoordigd is. De elf verschillende items zijn steeds een beperkte tijd en in een gelimiteerde oplage verkrijgbaar. “Mode is een snelbewegende sector, net als de wereld waarin onze klanten leven. De tijd is gekomen om de 21e eeuw op te roepen en de digitale wereld te omarmen. Onze klanten vragen unieke en onmiddellijke tevredenheid”, aldus de zussen.
Die nieuwe aanpak betekent wel een radicale ommekeer in de ontwerp-, productie- en verkoopplanningen voor de ontwerpsters en hun retailpartners. “De voorbije twaalf maanden hebben we elke stap in het proces opnieuw moeten uitdenken, maar vandaag zijn we blij om de positieve reacties te zien van de retailers, met wie we hand in hand in dit avontuur stappen.”
Eigenzinnige en artistieke webshop
Elke kledinglijn draait rond een nieuw thema, en wordt tot leven gebracht met video’s. Er staan nog enkele samenwerkingen met artiesten, fotografen en stylisten op het programma. De bijzondere webshop kwam tot stand in samenwerking met Online Heroes en lijkt een artistieke kritiek op cameravoyeurisme.
De zussen werden in Sarajevo geboren, maar hebben zich in 2000 in Antwerpen gevestigd en werden daar aan de modeacademie opgepikt door Dries Van Noten. Ze werkten ook al voor Maison Martin Margiela, Delvaux, Raf Simons en Jil Sander. Vandaag concentreren ze zich op hun eigen kledinglijn.