RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Pinko
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Italië
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Pinko op een keerpunt: dit jaar weer winst

icon
Mode11 juni, 2025

Na enkele moeilijke jaren is Pinko op weg naar zwarte cijfers. CEO Laura Manelli ziet nog onbenut potentieel in het Italiaanse modemerk, dat nu opnieuw voorzichtig wil groeien.

Schuldenlast

Vanaf dit jaar zal Pinko weer cashflow genereren: het modelabel sloot het eerst kwartaal positief af met een EBITDA van 5 miljoen euro, tegenover een verlies van 1,5 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. “Vandaag kunnen we spreken van een echt keerpunt,” aldus voorzitter Pietro Negra. De herstructureringsmaatregelen lonen en het bedrijf is klaar om uit zijn schuldenregeling te stappen.

Pinko verslikte zich in al te hoge internationale groeiambities na buitengewone resultaten tijdens de Covid-periode, met zware investeringen in China en de VS, waar de markt een terugval kende. Dat leidde tot een schuldenlast van meer dan 100 miljoen euro. Met de komst van CEO Laura Manelli, die ervaring meebracht van bij Armani, Versace en Fendi, kwam er een keerpunt. Het bedrijf startte een grondige herstructurering: verlieslatende winkels werden gesloten, kosten verlaagd, het model gestroomlijnd.

Prijzen verlagen

Dat blijkt te werken. “De positieve cijfers geven me vertrouwen in een toekomst met groei. Ik spreek liever niet van een ‘herlancering’, maar van onbenut potentieel,” zegt Manelli. “Er is sterke merkbekendheid en een trouwe klantenbasis. We hebben gewerkt aan een nieuw businessmodel dat onze identiteit versterkt, terwijl we tegelijk processen, prioriteiten en kernmarkten herbekeken.” De crisis was volgens haar dan ook financieel en had geen betrekking op het merkimago.

Vandaag positioneert Pinko zich als een “entry-to-luxury”-merk: “We verlagen onze prijzen, om onze klanten de beste verhouding tussen kwaliteit en prijs te bieden.” De retailer versterkt de e-commerce en wil selectiever aanwezig zijn op internationale markten. Een strategisch partnership met Lima Commercial Management in Shanghai moet de aanwezigheid in China op een meer duurzame en rendabele manier herlanceren. “Onze fout was niet dat we naar China zijn gegaan, maar dat we het te snel deden,” klinkt het. “We willen nog steeds groeien – maar op de juiste manier: met focus op nuchterheid, helderheid en waarden.”

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode10 november, 2025
    [Opinie] Waarom Shein helemaal geen winkeltje wil spelen

    Terwijl Frankrijk protesteert tegen de komst van Shein in warenhuis BHV Marais, speelt zich op de achtergrond een heel ander verhaal af. Een verhaal dat weinig te maken heeft met de winkelstraat, en alles met datastromen, retargeting en schaal.

  • icon
    Mode10 november, 2025
    Strafonderzoek naar faillissement FNG nadert ontknoping

    Het gerechtelijk onderzoek naar het faillissement van modegroep FNG (de vroegere eigenaar van Brantano, Fred & Ginger, Miss Etam en meer) komt in de eindfase. De onderzoeksrechter heeft het dossier overgemaakt aan het Antwerpse parket, dat nu werkt aan een eindvordering.

  • icon
    Mode7 november, 2025
    Consolidatie in luxetweedehands: Labellov neemt Designer Wish Bags over

    Het Belgische platform voor tweedehands luxemode Labellov neemt branchegenoot Designer Wish Bags over. Tegelijkertijd krijgt het bedrijf een nieuwe topvrouw: Babs Van de Mierop (Bain & Company) wordt CEO.

Evenementen
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food30 oktober, 2025
    Tweede Belgische Albert Heijn XL opent op 19 november
  • icon
    Food3 november, 2025
    Albert Heijn verlegt promotionele grenzen met ‘2+5 gratis’-actie
  • icon
    Food5 november, 2025
    Colruyt reageert fors op stunt Albert Heijn
  • icon
    Wonen15 oktober, 2025
    Leen Bakker wil nu ook 35 Nederlandse winkels sluiten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN